به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف، روز جمعه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اعمال تروریسم اقتصادی علیه کارگران عمرانی تنها نشانگر شکست حداکثری فشار حداکثری است. آمریکا می‌تواند تمام زنان، مردان و کودکان را تحریم کند اما ایرانیان در مقابل زورگویی سر فرود نخواهند آورد. آمریکا به‌جای آنکه چاهی که در آن قرار دارد را عمیق‌تر کند، باید از سیاست‌های شکست‌خورده خود دست بکشد و به برجام بازگردد.» آمریکا روز جمعه اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی بر بخش عمرانی و تجارت ایران اعمال کرده است که این تحریم‌ها شامل چهار ماده‌ای هستند که عنوان شده است ایران آنها را در برنامه‌های نظامی و هسته‌ای به کار می‌‎گیرد، اگرچه معافیت‌هایی را نیز برای مجاز کردن فعالیت شرکت‌های خارجی در چارچوب عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای صادر کرده است. وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شده است که مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا معتقد است که بخش عمرانی ایران، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از سوی سپاه پاسداران ایران کنترل می‌شود؛ پیش‌تر نیز این سازمان در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت. وزارت‌خارجه آمریکا در این راستا اعلام کرده است که در نتیجه این تحریم، فروش آهن، گرافیت، زغال‌سنگ ناخالص یا آماده و نرم‌افزار هماهنگ‌سازی اهداف صنعتی، در صورت به کار رفتن این مواد در بخش عمرانی ایران، قابل تحریم‌ خواهند بود.

همچنین در این سند ارائه شده از سوی وزارت امورخارجه آمریکا، ادعا شده است که پمپئو، «چهار ماده راهبردی» را به‌دلیل مورد استفاده قرار گرفتن در راستای برنامه هسته‌ای، نظامی یا برنامه موشک‌های بالستیک و تجارت آنها هدف تحریم‌ قرار داده است. این مواد شامل «لوله‌های استیل ضدزنگ ۳۰۴L، تراشه‌های منگنزی لحیم‌کاری MN۴۰، تراشه‌های منگنزی لحیم‌کاری MN۷۰ و استیل ضدزنگ CrNi۶۰WTi ESR + VAR هستند. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه مدعی شد که واشنگتن امکان آن‌چه «بازداشتن ایران از دستیابی به مواد راهبردی برای سپاه پاسداران، بخش عمرانی آن و برنامه‌های اشاعه تسلیحاتی آن» عنوان شده است را ایجاد کرده است. وی همچنین در توییتی ادعا کرد: «آمریکا با هدف قرار دادن بخش عمرانی جمهوری اسلامی، در حال افزایش فشار حداکثری بر روی نظام ایران است. این بخش توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران هدایت می‌شود. اگر شخصی مصالح تعیین شده را به بخش عمرانی ایران بفروشد یا انتقال دهد یا این بخش را تامین کند، با تحریم‌ مواجه خواهد شد.»

اتکای آمریکا به تروریسم اقتصادی

از سوی دیگر سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به تحریم بخش عمرانی ایران توسط آمریکا گفت: «اینگونه اقدامات نشانه ضعف و ناکارآمدی این کشور در دیپلماسی است.» سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: «متاسفانه دستگاه دیپلماسی آمریکا ناتوان از انجام ابتکار و راهکارهای دیپلماتیک و معقول بوده و تنها اتکای آنها به زور و تروریسم اقتصادی است.» موسوی ادامه داد: «دیپلماسی قلدرمآبانه ایالات‌متحده که در ارتباط با سایر کشورها و حتی سازوکارهای بین‌المللی و چندجانبه نیز به‌کار گرفته می‌شود به یک معضل جهانی تبدیل شده است.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: «بهتر است ایالات‌متحده به‌جای تحریم‌های تکراری و غوغاسالاری که قطعا آنها را به اهدافشان نخواهد رساند، از غوطه‌ور شدن هر چه بیشتر در توهمات خودساخته دست برداشته و به اجرای تعهدات خود در برجام بازگردد.»

رایزنی نفتی آمریکا و هند

همزمان وزیر خزانه‌داری آمریکا که به هند سفر کرده گفت که کشورش در تلاش است با کمک متحدان خود اثر تحریم نفت ایران را در بازارهای نفت جبران کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید دولت این کشور درحال همکاری با متحدان خود برای اطمینان یافتن از کفایت عرضه نفت‌خام در بازارهای جهانی بعد از اعمال تحریم‌ها علیه ایران است. منوچین که در هند حضور داشت در کنفرانس خبری مشترک با وزیر دارایی این کشور گفت: «با متحدانمان همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم عرضه نفت به اندازه‌ای است که می‌توان اثر تحریم‌ها را جبران کرد.» وزیر خزانه‌داری آمریکا علاوه بر این مدعی شد که واشنگتن نیازهای انرژی هند را نیز مدنظر قرار می‌دهد. منوچین گفت: «ما به این واقعیت توجه داریم که هند، نیازهای عمده‌ای در زمینه انرژی دارد. بنابراین، چشم به راه همکاری با هند در زمینه ال‌ان‌جی هستیم و رایزنی‌های ثمربخشی داشتیم.» دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام در سال گذشته تحریم‌های مختلف از جمله تحریم‌های نفتی علیه ایران را از سر گرفت. هند به‌عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری که دولت آمریکا معافیت‌های نفتی علیه مشتری‌های نفت ایران را باطل کرده واردات نفت از این کشور را متوقف کرده است.