کارشناسان اقتصادی و اجتماعی نظرهای مختلفی داشتند اما هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است اما بنا بر نظر رئیس‌جمهور محترم صرف هزینه برای کاهش فاصله طبقاتی خواهد بود و این مبلغ به خزانه نخواهد رفت و این مبلغ به سمت اقشاری خواهد رفت که برخورداری کمتری دارند و به‌طور هوشمند هزینه خواهد شد.به گزارش «ایرنا»، وی ادامه داد: بنابر نظر رئیس‌جمهوری، هرگونه منابع حاصل از تغییرات قیمت با هدف عادلانه کردن توزیع منابع عمومی و در جهت کاهش فاصله طبقاتی به کار گرفته خواهد شد. تاکید می‌کنم ریالی از درآمدها به خزانه برای بودجه و مصارف دولتی نخواهد رفت.سخنگوی دولت تصریح کرد: آنچه از این منابع به دست خواهد آمد و با تاکید هم این موضوع را اعلام می‌کنم، این است که به سمت اقشاری که سهم کمتری از ثروت ملی را در اختیار دارند مانند حقوق‌بگیران ثابت، افراد با درآمد ثابت، کارگران، بازنشستگان کارمندان، گروه‌های هدف تعیین شده و بخش‌های کم‌برخوردار رفته و به شکل هوشمند توزیع خواهد شد.ربیعی یادآور شد: مطالعات ما تا امروز نشان می‌دهد که مشمولان ما حدود ۷ دهک خواهند بود. این طرح، طرح حمایت اجتماعی و معیشتی است که در مقابل تکانه‌های تورمی تحریم، اطمینان از امنیت غذایی و بهبود معیشت مردم  صورت می‌پذیرد.

نامه‌هایی با محوریت صلح درمنطقه

وی در ادامه نشست خبری‌اش با تایید ارسال نامه رئیس‌جمهوری به پادشاه عربستان و بحرین گفت که اساس نامه‌ها موضوع صلح و ثبات منطقه بوده است. علی ربیعی در مورد این نامه‌ها گفت: رئیس‌جمهور محترم نامه‌هایی را ارسال کرده‌اند و اساس این نامه‌ها صلح و ثبات منطقه است. معتقد هستیم دوجانبه‌های متعددی می‌تواند در منطقه شکل بگیرد و فشارهای آمریکا نباید باعث دوری کشورهای خاورمیانه از هم شود. اگر منافع آمریکا ایجاب نکند حتی مردم کرد را به کار گرفته و بعد رها می‌کند؛ اما ما در این منطقه هستیم.به گزارش «ایسنا» ربیعی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ما نباید برچسب «آمریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم که اگر چنین کنیم در حق نسل‌های جدید جفا کرده‌ایم و یک خیانت بزرگ برای انتقال تجربه و حافظه تاریخی به نسل جدید کرده‌ایم.

واکنش به حمله به کنسولگری ایران در کربلا

سخنگوی دولت درپاسخ به سوالی در مورد موضع جمهوری اسلامی در قبال حمله به کنسولگری ایران در کربلا گفت: جالب این است که ترامپ آنقدر زود توییت می‌کند و تا عکسی می‌بیند ذوق می‌کند و توییت می‌زند. بحث عراق برای ما از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است. عراق همسایه ماست و سرنوشت دو کشور از گذشته به هم مرتبط بوده است.وی افزود: مردم عراق اعتراضات بحقی داشتند و دولت عراق هم پاسخ‌های مناسبی را به درخواست‌های مشروع مردمی داده و صدای آنان را شنیده‌ است. مطمئن هستیم خواسته‌های مشروع مردم عراق میان همه اقشار و مذاهب قابل توجه است.ربیعی تاکید کرد: در این میان شواهد اطلاعاتی و توییت‌های عجولانه ترامپ و رفتار رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که آنان روی موج خواسته‌های بحق مردم سوار شده و عملیات روانی انجام می‌دهند.وی ادامه داد: قطعا عده‌ای هم تحریک می‌شوند و به آنان نشانه‌های غلط داده می‌شود اما از اربعین و راهپیمایی آن، زمان زیادی نگذشته است. از حضور ایرانیان در خانه‌های مردم کربلا چندان نگذشته است و ما وظیفه همسایگان را در این می‌دانیم که در سیاست داخلی عراق دخالت نشود. با تعاملات میان ملت و دولت عراق رفاه و امنیت مردم عراق به دست می‌آید.

زمان رونمایی از طرح مسکن کارکنان دولت

به گزارش «ایرنا» ربیعی در پاسخ به سوالی درباره طرح مسکن اجتماعی کارکنان دولت گفت: پنج وزارتخانه و سازمان برای ساخت مسکن کارکنان دولت تفاهم‌نامه امضا کردند. وزارت مسکن و راه و شهرسازی با تک‌تک وزارتخانه‌ها تفاهم‌نامه امضا می‌کند و ۱۵ آبان روز رونمایی و آغاز ثبت‌نام مسکن خواهد بود.وی افزود: ۱۰ استان برای اقدام ملی مسکن انتخاب شدند. زنجان، اردبیل، سیستان و‌بلوچستان، یزد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و همدان استان‌هایی هستند که این طرح در ۱۵ آبان در آنها رونمایی و آغاز به کار می‌کند.

FATF؛ مانع ایجاد مشکلات بیشتر

ربیعی در مورد لزوم تصویب لایحه FATF نیز گفت: آنچه ما الان دنبال می‌کنیم لوایح خود دولت جمهوری اسلامی در این خصوص است. تصویب این لوایح متضمن منافع ماست. وی تاکید کرد: کسی ادعا نمی‌کند که در کوتاه‌مدت، تصویب لوایح مربوط به FATF، مساله‌ای را حل می‌کند ولی به هر حال، از ایجاد مسائل و مشکلات جدید برای ما جلوگیری خواهد کرد.سخنگوی دولت گفت: لوایح مربوط به FATF، فقط به این دولت اختصاص ندارد و دولت‌های قبل هم این موضوع را دنبال می‌کردند.