او همچنین گفت: هیچ کشوری تمام چیزهای مورد نیازش را برای دفاع از خود در اختیار ندارد اما در کنار هم، دقیقا چیزی را که برای دفاع جمعی مورد نیازمان است، خواهیم داشت. این مقام آمریکایی در ادامه پیشنهاد این اجماع ضدایرانی را باری دیگر مطرح کرده و گفت: ما توان آن را که اکنون این اقدام را آغاز کنیم داریم، چراکه مخالفی مشترک داریم که نسبت به رفتار بدخواهانه در منطقه متعهد است. این اظهارات ضدایرانی درباره نقش منفی ایران در منطقه درحالی مطرح می‌شود که آمریکا تا کنون با اقداماتی از جمله فروش تسلیحات به کشورهای عربی منطقه، تشکیل ائتلاف دریایی خلیج‌فارس با ادعای تامین امنیت کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز به افزایش تنش در منطقه دامن زده است.

تکرار ادعاهای خصمانه پمپئو علیه ایران

پیش‌تر وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای نخ‌نما و خصمانه علیه ایران گفت که رد پای ایران و روسیه در سوریه قابل مشاهده است. به گزارش «ایسنا» مایک پمپئو در یک سخنرانی با موضوع «آزادی بشر» به تکرار ادعاهایی واهی و خصمانه علیه کشورمان پرداخت و مدعی شد که ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه است. او در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود در این سخنرانی که روز جمعه انجام شد، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد: آنها (ایرانی‌ها) در مسیری قرار دارند که هر روز به‌دست یافتن به ظرفیتی که می‌تواند میلیون‌ها انسان را به‌خطر بیندازد، نزدیک‌تر می‌شوند.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، پمپئو در بخش دیگری از سخنان خود درباره سوریه گفت که ایران و روسیه درحال‌حاضر رد پای بزرگی در سوریه دارند و با اسد (رئیس‌جمهور سوریه) همکاری داشته‌اند. مقامات آمریکایی همواره بدون اشاره به این حقیقت که خود ریشه تمامی مشکلات و اختلافات در خاورمیانه و در نتیجه آن، بی‌ثباتی در این منطقه هستند با طرح چنین ادعاهای بی‌اساسی سعی دارند توجه جامعه بین‌الملل را از این حقایق دور کنند و جمهوری اسلامی را برای همه مشکلات منطقه از جمله گسترش تروریسم مقصر جلوه دهند.

دیدار پمپئو با همتای فرانسوی

همچنین سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گزارش داد که مایک پمپئو روز پنج‌شنبه با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود درباره ایران و لزوم مسوول دانستن این کشور برای آنچه رفتارهای تحریک‌آمیز تهران خواندند، رایزنی کرده‌اند. «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در بیانیه‌ شامگاه جمعه درباره میزبانی «مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا از همتای فرانسوی خود در واشنگتن، از رایزنی‌های ضد ایرانی پمپئو خبر داد.

پمپئو و «ژان ایو لودریان» در حاشیه نشست اخیر در واشنگتن درباره مبارزه با داعش دیدار و درباره مسائل دوجانبه و بین‌المللی رایزنی کردند. طبق این بیانیه، وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ناتو بحث و تبادل نظر کردند. رایزنی پمپئو با لودریان درباره ناتو در شرایطی صورت گرفته که واکنش‌ها به اظهارات خبرساز «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره «مرگ مغزی ناتو» همچنان ادامه دارد. مکرون ۱۶ آبان در مصاحبه با «اکونومیست» گفته بود: «اکنون درحال گذران مرگ مغزی ناتو هستیم» و آمریکا «درحال پشت کردن به ما است» که این موضوع را می‌توان در خروج ناگهانی نیروهای آمریکا از سوریه بدون مشورت با متحدان ناتو مشاهده کرد. این سخنان رئیس‌جمهور فرانسه واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و «متئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان از جمله کسانی بودند که از مکرون انتقاد کردند.

طبق بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا، پمپئو و لودریان درباره «اهمیت ائتلاف ناتو و لزوم ادامه همکاری فراآتلانتیک برای مقابله با تهدیدات علیه منافع امنیتی مشترک صحبت کردند. وزیرخارجه (آمریکا) بار دیگر بر تعهد مستحکم دولت (دونالد ترامپ) در قبال ائتلاف و لزوم همکاری فراآتلانتیک تاکید کردند.» این وزارتخانه در بخش پایانی بیانیه خود، از رایزنی‌های ضدایرانی وزیرخارجه آمریکا با لودریان خبر داده است. در این بیانیه آمده است: «وزیرخارجه پمپئو و لودریان وزیرخارجه (فرانسه) درباره اهمیت الحاق مقدونیه شمالی و آلبانی به اتحادیه اروپا، حمایت از اوکراین، پاسخگو کردن ایران در قبال اقدامات تحریک‌آمیز ادامه‌دارش تبادل نظر کردند.» وزیرخارجه آمریکا روز گذشته در یک سخنرانی هم مدعی شده بود که «ایران بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در منطقه بوده و عامل اصلی بی‌ثباتی در آنجا است.»

اتهام‌زنی‌های بی‌سند پمپئو به ایران درحالی انجام شده که دولت آمریکا به اذعان متحدان اروپایی از قبیل فرانسه به رغم وجود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، به‌صورت غیرقانونی از توافق هسته‌ای برجام خارج شده و علیه ایران دست به اعمال تحریم‌های مکرر زده است.

پیش‌تر نیز فیصل بن‌فرحان بن‌عبدالله وزیرخارجه عربستان سعودی روز پنج‌شنبه در مقر وزارت‌خارجه آمریکا در واشنگتن با «مایک پمپئو» همتای آمریکایی خود دیدار کرد. در این دیدار روابط استراتژیک تاریخی بین آمریکا و عربستان سعودی، راهکارهای تقویت همکاری دو کشور، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و شراکت برای مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم بررسی شد. از سوی دیگر شبکه سعودی العربیه گزارش کرد که پمپئو پس از این دیدار تاکید کرد که «آمریکا و عربستان برای مقابله با رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران تلاش می‌کنند.»