واکنش‌ها به تصمیم بنزینی عكس: باشگاه خبرنگاران

به‌دنبال افزایش قیمت بنزین درکشور، سران سه قوه روز گذشته در جلسه شورای‌عالی هماهنگی سران قوا برهمکاری کامل برای اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین تاکید کردند. همچنین در این جلسه از همه دستگاه‌ها و نهاد‌های کشور خواسته شد برای اجرای موفق این طرح و تحقق اهداف آن، همکاری کنند.  همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تاکید شد با توجه به تامین منابع، این کمک‌های حمایتی و معیشتی، ماهانه، بدون وقفه و به‌طور منظم پرداخت خواهد شد. بنابراین پرداخت‌های آبان ماه از هفته آینده آغاز خواهد شد. همزمان درپی افزایش نرخ بنزین برخی از نمایندگان مجلس نسبت به این اقدام دولت اعتراض کرده و خواستار برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی با حضور رئیس‌جمهوری برای بررسی این اقدام شده‌اند. درهمین راستا برخی از نمایندگان مجلس از ارائه طرح سه فوریتی و برخی از ارائه طرح دو فوریتی به مجلس به منظور توقف افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ خبرداده‌اند. ازسوی دیگر احتمالا امروز مجلس جلسه‌ای غیرعلنی با حضور تیم اقتصادی دولت برای بررسی افزایش قیمت بنزین خواهد داشت.

طرح‌های سه فوریتی و دوفوریتی

بامداد روز جمعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که براساس مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از این پس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان خواهد بود. اما اقدام دولت در اعلام افزایش قیمت بنزین با مخالفت‌هایی در بین برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است. به اعتقاد این نمایندگان افزایش قیمت بنزین به دلیل شرایط سخت اقتصادی و به این دلیل که جامعه از نظر تورمی کشش این افزایش قیمت را نداشت، نباید اجرا می‌شد. نمایندگان مجلس همچنین با انتقاد نسبت به نحوه اجرا و اعلام مصوبه افزایش قیمت بنزین معتقدند که افزایش قیمت بنزین باید سالانه و پلکانی صورت می‌گرفت. نمایندگان منتقد دولت براین نظرند که نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن دارای ایرادات و اشکالاتی است. آنها نسبت به اینکه دولت، مجلس را در جریان تصمیم خود قرار نداده است، گلایه دارند. همچنین از آنجا که تصمیم افزایش قیمت بنزین درجلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قواگرفته شده است، برخی ازنمایندگان مجلس براین نظرند که علی لاریجانی رئیس مجلس و رئیس قوه‌مقننه امضایش را بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان زیر پای این تصمیم قرارداده است.

به‌رغم انتقادها و البته برخی اعتراضات خیابانی نسبت به افزایش قیمت بنزین، دولت اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین را به نفع مردم می‌داند. همچنان‌که حسن روحانی رئیس‌جمهور روز جمعه در دیدار با برخی از اعضای هیات‌دولت، با تاکید بر ضرورت و اهمیت اقدام دولت در افزایش نرخ بنزین و کمک به خانوارهای ضعیف و متوسط کشور از محل درآمد حاصل از آن، این کار را به نفع مردم و اقشار تحت‌فشار جامعه توصیف کرد. او بابیان اینکه دولت از ۴سال پیش نسبت به تغییر نرخ بنزین اقدامی نکرده است، گفت: هیچ‌کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است تا بخواهد بودجه خود را جبران کند؛ هرگز این‌طور نیست و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت. در ادامه روز گذشته جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه با حضور اعضا و سران سه قوه برگزار شد.

سران قوا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تاکید بر همکاری کامل در اجرای مصوبه مدیریت مصرف سوخت و حمایت از معیشت اقشار کم‌درآمد اعلام کردند که کمک‌های حمایتی و معیشتی ماهانه بدون وقفه و به‌طور منظم پرداخت خواهد شد. در ابتدای این جلسه عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور گزارشی درباره مصوبه مدیریت مصرف سوخت و همین‌طور طرح حمایت از معیشت اقشار کم‌درآمد ارائه کرد. رئیس مجلس شورای‌اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه سران قوا، خواهان مشارکت همه دستگاه‌ها برای اجرای موفق این طرح شد. با این حال روز گذشته این اقدام دولت و تصمیم سران قوا، با اعتراض برخی از نمایندگان مجلس ازهردوطیف سیاسی روبه‌رو شد. درهمین ارتباط عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده اصولگرای مجلس دهم درگفت‌وگو با «ایلنا» بابیان اینکه این اتفاق به‌صورت ناگهانی روی داده و مجلس درجریان تصمیم برای افزایش قیمت بنزین نبوده، تصریح کرد: این تصمیم در جلسه سران قوا گرفته شده است.  یوسفیان‌ملا همچنین گفت: ما یک طرح سه‌فوریتی تهیه کردیم به نام طرح توقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۸ که امروز خدمت همکاران ارائه دهیم و اگر مصلحت کشور اقتضا کند ما بگوییم هرگونه افزایش قیمت فعلا متوقف شود. این طرح توقف است چراکه افزایش داده‌اند و الان نمی‌توانیم بگوییم ممنوعیت افزایش. ما می‌خواهیم تقاضای توقف آن را بکنیم یعنی به حالت قبل برگردد. وی با بیان اینکه این طرح هنوز به امضای نمایندگان نرسیده است، گفت: طرح نوشته شده، ما با همکاران به‌صورت تلفنی مشورت کردیم و با اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران هم روز گذشته در جلسه‌ای صحبت کردیم و در رابطه با این مساله توافق کردیم که ان‌شاءالله امروز در صحن رای بگیریم. در همین حال مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تهیه یک طرح دو فوریتی برای مخالفت با گران‌شدن بنزین در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: بنده تلفنی از تعدادی از نمایندگان مجلس نظرخواهی کردم و تماما پیامک‌های‌شان را حفظ کرده و نگه داشتم؛ همه این نمایندگان تاکید داشتند به‌عنوان موافق این طرح دو فوریتی اسمشان نوشته و ثبت شود لذا در اولین ساعات یکشنبه که مجلس آغاز به‌کار می‌کند، این طرح را در هیات‌رئیسه اعلام‌وصول خواهم کرد و این کار را پیگیری می‌کنیم که این مساله گران‌شدن بنزین متوقف شود. او همچنین گران کردن بنزین بدون اطلاع مجلس را خلاف قانون دانست.

همزمان علی‌اکبر یوسف‌نژاد، عضو فراکسیون امید از طرح دوفوریتی این فراکسیون درخصوص توقف افزایش قیمت بنزین خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: در این طرح عنوان کرده‌ایم که قیمت بنزین باید به حالت قبل خود بازگردد و هرگونه افزایش قیمت هم باید با موافقت مجلس و نمایندگان اعمال شود.

جلسه غیرعلنی با حضور تیم اقتصادی دولت

از سوی دیگر محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز (دیروز) جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی با تیم اقتصادی دولت خواهیم داشت و احتمالا روز دوشنبه نیز نشست مشترک مجلس با رئیس‌جمهور برگزار شود تا بخشی از دغدغه ایجاد شده و التهاب ناشی از افزایش قیمت بنزین مدیریت شود. به گزارش «ایسنا» این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت را چند ماه قبل رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی به نظر نمایندگان گذاشت و بحث شد و همه سناریوها کنار گذاشته و گفتند امسال شرایط سختی است و نباید اجرا شود. وی افزود: تخلیه تورم شوک ارزی زمان می‌برد و نظر ما این بود تصمیم برای افزایش قیمت به دلیل فضای روانی که بیش از تورم واقعی است، اجرا نشود و در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ما عدم افزایش قیمت و تنها بحث عوارض بود؛ یعنی کسانی که مصرف بیش از حد دارند، عوارض بپردازند.

درخواست برای دعوت از وزرا

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به افزایش قیمت بنزین ‌گفت: نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن دارای ایرادات و اشکالاتی است و دولت در این زمینه حتی مجلس را هم در جریان کار نگذاشت.  وی افزود: ما در مجلس از آقای لاریجانی خواهیم خواست تا وزرای مربوطه را به مجلس دعوت کنند تا توضیحات لازم را درباره این افزایش قیمت ارائه کنند.

قیمت باید پلکانی اضافه می‌شد

اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس نیز در گفت‌وگو بافارس، با بیان اینکه بهتر بود افزایش قیمت بنزین به‌صورت پلکانی انجام می‌شد، گفت: رئیس‌جمهور باید در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مردم را نسبت به افزایش قیمت بنزین توجیه و قانع کند. وی گفت: ما چند هفته دیگر بحث بررسی لایحه بودجه ۹۹ در مجلس را در پیش داریم، با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال قرار داریم و بودجه ۹۹ هم قرار است بررسی شود مناسب بود تا دولت افزایش قیمت بنزین را در بودجه ۹۹ لحاظ می‌کرد تا شوک کمتری به جامعه وارد شود. در واکنشی دیگر غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در صفحه اینستاگرام خود در مورد افزایش قیمت بنزین نوشت: اگر هزار و یک دلیل وجود داشته و دارد که باید قیمت‌ها اصلاح شود، فقط به خاطر یک دلیل نباید در شرایط کنونی این کار انجام شود. به گزارش مهر، وی ادامه داد: به خاطر فشار اقتصادی، مالی و روانی بر جامعه به خصوص مستضعفین نباید این کار در شرایط کنونی انجام شود. حمیدرضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم دیروز در نامه‌ای به رئیس مجلس نسبت به افزایش قیمت بنزین بدون در نظر گرفتن جایگاه مجلس انتقاد کرد.

در کنار اعتراض نمایندگان منتقد دولت، روز گذشته پروانه سلحشوری نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز با اشاره به نگرانی‌های مردم از افزایش قیمت بنزین گفت: مدت‌هاست مجلس در راس امور نیست. به گزارش «ایلنا» سلحشوری در صفحه توییتر خود بااشاره به افزایش قیمت بنزین نوشت: این موضوع در جلسه سران سه قوه تصمیم‌گیری شده است.

انتقاد مطهری به نحوه اجرا

در واکنشی دیگر علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مرجع تصمیم‌گیر درباره افزایش قیمت بنزین و شیب تند آن، در عین حال گفت که این موارد دلیل نمی‌شود که عده‌ای نظم عمومی را به هم بزنند و احیانا به اموال عمومی آسیب برسانند. وی در یادداشتی با عنوان «دو اشتباه در نحوه گران کردن بنزین» که در اختیار «ایسنا» گذاشت، نوشت: «در اینکه برای قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در کشور باید فکری کرد تا آثار سوء ارزان بودن آنها مانند قاچاق سوخت از بین برود تردیدی نیست اما نحوه اجرای آن بسیار مهم است.

انتقاد از جبهه‌گیری علیه دولت

از سوی دیگر جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا سهمیه‌بندی باتوجه به شرایط کشور اتخاذ شده است، گفت: کشور این روزها در شرایط خاصی قرار دارد سران سه قوا هم با رصد شرایط موجود تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفتند. این عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: کشور در شرایط خاصی قرار دارد سران سه قوا هم با رصد شرایط موجود تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفتند. جبهه‌گیری در برابر دولت درست نیست، ما در مجلس هستیم و می‌دانیم افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین تصمیم سران سه قوه است.

واکنش سه مرجع تقلید

البته انتقادها نسبت به افزایش قیمت بنزین تنهااختصاص به نمایندگان مجلس نداشت. روز گذشته برخی ازمراجع ازجمله آیت‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله مکارم شیرازی و  آیت‌الله علوی ‌گرگانی استاد حوزه علمیه قم هم به این تصمیم دولت اعتراض کردند و خواستار آن شدند تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، لغو این طرح را اعلام کنند.

دفاع دولت

در کنار این انتقادها روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی نوشت: اصلاح قیمت بنزین، عادلانه‌سازی یارانه بنزین است چرا که قرار نیست از حجم یارانه پرداختی بنزین به مردم حتی یک ریال کم شود. محمد‌باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز از توزیع درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به خانواده‌های هدف تا کمتر از ۱۰ روز دیگر خبر داد و اظهار کرد: تمام ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار هدف توزیع می‌شود. به گزارش «ایسنا» نوبخت جمعه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار در گروه هدف پرداخت پول حاصل از افزایش قیمت بنزین قرار دارند و این پول از هفته آینده به خانوارها پرداخت می‌شود. همچنین اگر کسی خودش را متقاضی دریافت این کمک هزینه می‌داند باید به وزارت رفاه مراجعه کند. او همچنین با بیان اینکه حدود یک‌سوم بنزین مصرفی روزانه کشور مشمول قیمت غیرسهمیه خواهد بود، تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و سه هزار میلیارد تومان نیز صادرات انجام خواهد شد.

اعتراض در برخی شهرهای کشور

در همین حال به دنبال افزایش قیمت بنزین از روز جمعه در برخی از شهرهای ایران، مردم تجمعاتی در اعتراض به تصمیم سران قوا مبنی بر افزایش قیمت بنزین برگزار کردند. این اعتراض‌ها در برخی مناطق یاسوج، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرمانشاه، لامرد، سنندج، بوشهر، سیرجان، اصفهان، خوزستان، گرگان،‌ خرم‌آباد،‌ قم،‌ ایلام و دربرخی از بزرگراه‌های تهران گزارش شده است. به گزارش «ایرنا» این معترضان با خاموش کردن خودروهایشان و ایجاد ترافیک، ‌نارضایتی خود را نسبت به نرخ جدید بنزین اعلام کردند. این اعتراضات در سیرجان منجر به کشته شدن یک نفر شده است. محمد محمودآبادی سرپرست فرمانداری سیرجان با اشاره به اعتراض‌ها در این شهر گفت: در این میان یکسری افراد مجروح شدند که در حال بررسی این موضوع هستیم که این افراد به چه شکل مجروح شدند و نمی‌توان با یقین صددرصدی گفت که با تیر مستقیم نیروهای امنیتی یا از جای دیگر مجروح شدند، زیرا برخی‌ها از پشت و برخی نیز از بغل ضربه خوردند ضمن آنکه تاکید داریم که هیچ کدام از نیروهای امنیتی دستور شلیک مستقیم را نداشتند و فقط برای حفاظت از مخازن حساس سوخت کشور مجوز شلیک تیر هوایی را داشتند که این کار را نیز انجام داده‌اند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: متاسفانه یک نفر در این ماجراها کشته شده اما هنوز دلیل کشته شدن این فرد مشخص نیست که تیر خورده یا خیر و اکنون در پزشکی قانونی شهرستان سیرجان در حال بررسی این موضوع هستیم و هر زمانی که دلیل فوت این شخص مشخص شود، اعلام خواهیم کرد ضمن آنکه باید عنوان کرد که این فرد از مردم عادی بوده است.

هشدار دادستان کل کشور به معترضان

درپی این اعتراض‌ها روز گذشته محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در گفت‌وگوی تلویزیونی با خبر سراسری شبکه یک سیما با اشاره به مدیریت اصلاح قیمت بنزین گفت: با اخلالگرانی که قصد سوء‌استفاده از این موضوع را دارند، به‌طور جدی برخورد خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما وی گفت: در پی مدیریت اصلاح قیمت بنزین که از سوی دولت و بر اساس قانون و کار‌های کارشناسی و برای رفاه حال عمومی صورت گرفته است، متاسفانه عده‌ای سوء‌استفاده‌گر که قصد برهم زدن نظم عمومی را دارند، مشکلاتی را برای مردم رقم زده‌اند. وی تاکید کرد: مردم خطِ خودشان را از عده‌ای که به هر طریق ضدیت خود را با نظام جمهوری اسلامی ایران نمایان می‌کنند، جدا خواهند کرد.

هشدار به شایعه‌پراکنان فضای مجازی

در همین حال درپی انتشار فیلم‌هایی از اعتراض مردم برخی از شهرهای کشور به افزایش قیمت بنزین درفضای مجازی ، رئیس مرکز فوریت‌های امنیتی، اطلاعات و اخبار وزارت کشور تاکید کرد که با شایعه‌پراکنان فضای مجازی مطابق قانون برخورد می‌شود. به گزارش «ایسنا» صیدال فعال افزود: افرادی که اقدام به شایعه‌پراکنی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، مطابق با مواد ۷۴۴، ۷۴۵ و ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی، پاسخگوی اقدامات خود خواهند بود.

تکذیب شایعات

ازسوی دیگر روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتشار تکذیبیه‌ای شایعات و جملات منتسب به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره قیمت بنزین را تکذیب کرد. به گزارش «ایسنا» و به نقل از مجمع تشخیص مصلحت نظام، این تکذیبیه مؤکدا بیان می‌دارد، رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ مصاحبه، سخنرانی یا پیامی در تایید یا حمایت از افزایش نرخ بنزین در روزهای اخیر نداشته‌اند. در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هیچ بحثی درباره گران شدن بنزین مطرح نبوده است و هرگونه تصمیم‌گیری در این باره از اختیارات دولت و مجلس به شمار می‌رود. همچنین به گزارش «ایرنا» درهمین رابطه محمد فراهانی سردبیر خبرگزاری میزان نیز در توییتی انتساب اظهاراتی درخصوص افزایش قیمت بنزین به رئیس قوه‌قضائیه را تکذیب کرد.