خروج طرح‌های بنزینی مجلس از دستور کار

نمایندگان مجلس که نخستین جلسه این هفته پارلمان را روز گذشته در سایه ماجرای افزایش قیمت بنزین و اعتراضات و مناقشات ناشی از آن به‌صورت غیرعلنی آغاز کردند، پس از مذاکرات غیرعلنی صحن، از تقدیم طرح‌های مورد نظر خود که در انتقاد به اجرای طرح افزایش قیمت بنزین آماده ارائه به هیات‌رئیسه بود، صرف نظر کردند. هرچند مجلسی‌ها پیش از این خواهان حضور وزیران اقتصادی دولت در این جلسه بودند اما علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی میهمان دیروز جلسه غیر علنی مجلس بود. صبح دیروز و همزمان با برگزاری این جلسه غیرعلنی، «ایرنا» با انتشار خبری به نقل از پایگاه حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه ای، بیانات صبح دیروز رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه ایشان را منتشر کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از این بیانات، با بیان اینکه گفته بودم اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند از آن حمایت می‌کنم، فرمودند: سران قوا به پشتوانه کارشناسی تصمیمی گرفته‌اند و طبعا باید اجرا شود.

با این همه، پس از علنی شدن جلسه دیروز مجلس، فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که «دو طرح این فراکسیون درباره لغو افزایش تدریجی قیمت بنزین و تک‌نرخی کردن آن به دلیل تاکیدات مقام معظم رهبری از دستور کار خارج شد.» اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «با توجه به بررسی جوانب مختلف افزایش قیمت بنزین پیشنهادهایی مطرح شد اما طرح دوفوریتی یا سه فوریتی توقف افزایش بنزین اعلام وصول نشد و قرار است کمیسیون‌های تخصصی درباره چگونگی اجرای بهتر این قانون و آنچه به سود مردم است تصمیم‌گیری کنند.»

البته مجلسی‌ها علاوه بر صرف نظر از ارائه طرح‌هایی که در لغو افزایش قیمت بنزین تدوین کرده بودند، تغییر موضع هم دادند و با کاهش انتقادات به دولت برای اجرای این طرح، اعلام کردند که «به نفع مردم از این طرح حمایت خواهند کرد». اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان این مطلب گفت: «طرح سهمیه‌بندى بنزین به تصویب شوراى عالى امنیت ملى و تایید سران قوا و رهبرى رسیده است و مجلس از آن حمایت مى‌کند.» او تاکید کرد: «طرح سهمیه‌بندى بنزین لازم‌الاجراست.» همچنین مهدی شیخ، نماینده تهران نیز گفت که در جلسه غیرعلنی دیروز «قرار شد تا نمایندگان مجلس حمایت قاطع خود را از تصمیم سران قوا اعلام کنند.»

توضیحات لاریجانی

از سوی دیگر، علی لاریجانی رئیس مجلس صبح دیروز، پس از علنی شدن جلسه صحن پارلمان، با تاکید بر ضرورت جلوگیری از افزایش قیمت سایر کالاها به بهانه افزایش قیمت بنزین تاکید کرد که نیاز است فضای آرامی برای تصمیمات درست فراهم شود. لاریجانی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: آنچه مهم است این است که اولا دولت منابعی را که به‌عنوان مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده در اسرع وقت به حساب مردم واریز کند و نشان دهد که پای عهد خود ایستاده و کمیسیون مربوطه نیز باید حتما این کار را پیگیری کند. او با بیان اینکه نگرانی مردم این است که این تصمیم تبعاتی برای قیمت سایر نیازمندی‌ها و خدمات داشته باشد، گفت: در این زمینه کمیسیون اقتصادی جلساتی با ستاد تنظیم بازار، تعزیرات، قوه قضائیه و مسوولان ذی‌ربط داشته باشد و نظارتی جدی کند که قیمت‌ها کنترل شود. لاریجانی از مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون اقتصادی نیز خواست که در زمینه اصلاح روش‌ها بررسی‌های لازم را داشته باشند. او تاکید کرد همه در این زمینه باید هم‌داستان باشیم تا آنچه فشار روی مردم است برداشته و به مردم کمک شود. دغدغه اصلی نمایندگان هم همین است.

ماموریت نظارتی به سه کمیسیون

همچنین احمد امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس، از ماموریت مجلس به سه کمیسیون تخصصی پارلمان برای نظارت بر جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و همچنین نحوه مصرف درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین خبر داد. امیرآبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، توضیح داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجلس به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمیسیون «اقتصادی» و «برنامه و بودجه» ماموریت داد تا درخصوص افزایش قیمت‌ها و همچنین نحوه پرداخت نقدی مردم و هزینه‌کرد درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین نظارت داشته باشد. او افزود: قرار شده است کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه بر این بخش نظارت داشته باشند تا درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین جای دیگری خرج نشود. به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمیسیون صنایع نیز برای بخش‌های نظارتی ماموریت‌هایی داده شده است.

تذکرات بنزینی

با این همه اما تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس، انتقادات خود به دولت و حتی رئیس مجلس نسبت به اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را از تریبون پارلمان اعلام کردند. ۴ نماینده در این زمینه تذکر دادند و چند نماینده هم نطق‌های خود را به انتقادات تند خود از حسن روحانی اختصاص دادند. به گزارش «ایسنا» غلامرضا کاتب نماینده گرمسار در تذکر خطاب به رئیس مجلس گفت: انتظار نمایندگان آن است که موضوعات مطرح شده در مراکز تصمیم‌گیر که رئیس مجلس شورای اسلامی به نیابت مجلس در آن حضور دارد، اطلاع داده شود همچنین نظرات مجلس در آن اعمال شود که این رویکرد می‌تواند فواید زیادی در تصمیم‌گیری‌های نظام داشته باشد. سیدجواد حسینی‌کیا نیز در تذکری با اشاره به برخی اعتراضات به افزایش قیمت بنزین گفت: هزینه‌های این اتفاقات را چه کسی می‌دهد؟ این همه بانک‌ها و موسسات را آتش زدند. آیا رئیس‌جمهور قرار است این هزینه را بپردازد؟ رئیس‌جمهور باید در این زمینه پاسخگو باشد.

دروغگو خواندن رئیس‌جمهور

البته بیان این انتقادات از تریبون مجلس در یک مورد واکنش معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری را در پی داشت؛ آن زمان که حسین مقصودی نماینده سبزوار در نطق میان دستور خود، رئیس‌جمهور را دروغگو خواند و انتقاداتی نسبت به عملکرد دولت مطرح کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، این موضوع با انتقاد حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری مواجه شد. مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت با بیان اینکه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به اظهارات مقصودی اعتراض داشت و معتقد بود که اظهارات او توهین‌آمیز بوده است، خطاب به نمایندگان گفت: می‌توانید از دولت نقد کنید اما خواهش می‌کنم اعتراضات شما توهین‌آمیز نباشد. بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری که در جلسه غیرعلنی مطرح شد، این گونه نباید صحبت کنید. او افزود: حتی اگر مقام معظم رهبری نیز این موضوع را مطرح نمی‌کردند، نباید صحبت‌های نمایندگان خطاب به رئیس‌جمهور توهین‌آمیز باشد. از برادران عزیز می‌خواهم در صحبت‌هایشان نقد و اعتراض داشته باشند اما بیان توهین و افترا برازنده نیست.

استعفا

در گیر و دار مذاکرات دیروز مجلس بر سر بنزین، خبرها از استعفای دو نماینده حکایت داشت؛ محمدقسیم عثمانی نماینده اهل سنت مردم بوکان و محمود صادقی نماینده تهران. البته محمد قسیم عثمانی در جلسه علنی عصر دیروز در پایان نطق میان دستورش، تقاضای استعفای خود را به مسعود پزشکیان رئیس جلسه تقدیم کرد اما تا لحظه تدوین این گزارش، خبر استعفای محمود صادقی تکذیب یا تایید نشده است. به گزارش اعتمادآنلاین، صادقی در اعتراض به در راس نبودن مجلس و افزایش قیمت بنزین قصد استعفا دارد.  عثمانی اما در نطق دیروز خود رسما اعلام کرد: وقتی آقای لاریجانی شخصا و بدون مشورت مجلس درباره بنزین تصمیم‌گیری و اظهارنظر می‌کند و انگار نظر ما نمایندگان مهم نیست به همین دلیل حضور ما هم در مجلس معنایی ندارد اصلا برای چه ما اینجا هستیم. برای اینکه اعلام کنم در این تصمیم نقشی نداشته‌ام استعفای خود را تقدیم هیات‌رئیسه می‌کنم.

برخی خبرهای تایید نشده نیز از استعفای سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه، محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر و محمدجواد فتحی نماینده تهران حکایت دارد.