بیانیه سپاه پاسداران در رابطه با وقایع اخیر

ضرورت اقناع مردم

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه نیز روز گذشته در جلسه شورای عالی قوه‌قضائیه، به حوادث پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت اقناع افکار عمومی درباره لزوم افزایش قیمت بنزین گفت که صف مردم از اشرار جدا است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه‌قضائیه، رئیسی دیروز اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگان را مقدمه ضروری اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت برشمرد و با تاکید بر اینکه صف مردم از اخلالگران جدا است، از همه مسوولان ذی‌ربط خواست از طریق تریبون‌های مختلف به تبیین ابعاد طرح بپردازند.

رئیس قوه‌قضائیه با تاکید بر اینکه اصل این طرح، مبنای کاملا قانونی دارد و در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاست‌های کلی نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آن تاکید شده است، گفت: البته این طرح باید در 5 سال گذشته به‌صورت متناوب توسط دولت انجام می‌شد. بر همین اساس طرحی را دولت پیشنهاد کرد که بحث‌های کارشناسی مختلفی درباره آن مطرح بود و نهایتا تصمیم بر این شد که اقداماتی طبق پیشنهاد و طرح دولت انجام شود. رئیسی با بیان اینکه اصل طرح، قانونی است اما نحوه و شیوه اجرای آن بحث دیگری است، افزود: درخصوص چنین طرحی طبعا نمایندگان، نخبگان، صاحب‌نظران و عموم مردم باید در جریان ابعاد گوناگون آن باشند. رئیس قوه‌قضائیه ضمن انتقاد از شیوه اجرای طرح، نگرانی مردم را ناشی از عدم اقناع افکار عمومی دانست و اظهار کرد: ضرورت داشت افکار عمومی در این زمینه روشن شود. امروز هم ضرورت جدی وجود دارد که رسانه‌ها، اقتصاددانان، وزرای مربوطه، مسوولان اجرایی و مسوولان مطلع، از هر طریق ممکن ابعاد طرح را برای مردم تبیین کنند؛ زیرا یکی از جلوه‌های مهم شفاف‌سازی همین است.  او تاکید کرد که در این قضیه تردید نداریم که در صورت اقناع افکار عمومی، همراهی مردم حاصل می‌شود.  رئیس قوه‌قضائیه در ادامه با تاکید بر اینکه صف مردم از صف اشرار و اخلالگران در امنیت جدا است، تصریح کرد: تخریب اموال عمومی و خصوصی، آتش زدن بانک‌ها و اماکن مختلف، آسیب رساندن به آرامش روانی مردم و لرزاندن دل زنان و کودکان با هر نیت و هدفی، مجازات سختی را به دنبال خواهد داشت.

رئیسی در عین حال به مسوولان و قضات دستگاه قضایی نیز دستور داد همراه با مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی تلاش کنند مطلقا به کسب و کار، زندگی و خانه مردم آسیبی وارد نشود و مردم از تعرض مصون بمانند.

نظارت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها

رئیسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات به بهانه افزایش قیمت بنزین تاکید کرد: قوه‌قضائیه نیز وظیفه نظارتی خود را در این زمینه دنبال می‌کند. موضوع کنترل قیمت‌ها و تلاش برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاها، ازجمله موضوعاتی بود که علاوه بر رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز روز گذشته بر آن تاکید کرد. رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان، ضمن تشکر از بیانات روز یکشنبه مقام معظم رهبری اعلام کرد که هدف آمریکا چیزی جز به هم‌ریختن امنیت کشور نیست و نمایندگان مجلس با همگرایی بیشتر مجالی برای آشفته‌سازی کشور توسط آمریکا و نوکران ضد انقلاب نخواهند داد. لاریجانی گفت: رهبری با سخنان راهگشا و حکیمانه خود در روز گذشته مسیر اصلی حرکت مردم و مسوولان را در مورد حوادث چند روز اخیر روشن کردند که ضمن توجه جدی به شرایط کشور همه بخش‌های حکومت همت به حل مسائل مردم و رفع دغدغه‌های آنها داشته باشند؛ مخصوصا در کنترل قیمت‌ها.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس نیز اقدام رهبر انقلاب در حمایت از تصمیم سران قوا در مورد افزایش قیمت بنزین را جوانمردانه توصیف کرد و گفت که ایشان با حمایت تمام قد از این تصمیم به بگومگوها و آشوب‌ها پایان دادند. به گزارش «ایسنا» مطهری در بخشی از یادداشت خود با عنوان «اقدام جوانمردانه مقام رهبری»، نوشت: «حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا درباره افزایش قیمت بنزین و پذیرش مسوولیت آن یک اقدام جوانمردانه و شجاعانه بود. اگر ایشان دوپهلو سخن می‌گفتند، موجب سردرگمی و ادامه آشوب‌ها می‌شد. در مثال مناقشه نیست؛ اما می‌توان این اقدام رهبر انقلاب را شبیه اقدام امام خمینی(ره) در پذیرش مسوولیت قبول قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد دانست؛ در آنجا هم افرادی می‌خواستند مسوولیت قبول قطعنامه را به گردن یکدیگر بیندازند و دیگری را مقصر جلوه دهند. امام(ره) جوانمردانه مسوولیت آن را پذیرفت و به بگو مگوها پایان داد. امروز نیز رهبر انقلاب گرچه ممکن است به نحوه اجرای این تصمیم انتقاد داشته‌اند؛ اما به حمایت تمام قد از آن پرداختند و به بگومگوها و آشوب‌ها پایان دادند.»

انتقاد مطهری از سران قوا و مجلس

البته مطهری در بخش دیگری از این یادداشت به انتقاد از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پرداخت و تاکید کرد که در ماجرای تصمیم برای افزایش قیمت بنزین، جایگاه مجلس که باید تصمیم‌گیر اصلی در این موضوع می‌بود، تنزل پیدا کرد. او در عین حال به انتقاد از مجلس نیز پرداخت و نوشت: باید قبول کنیم که مجلس نیز در تصمیم‌گیری برای حل این مشکل تعلل کرد و هیچ پیشنهادی در آن رای نیاورد و خلاصه تکلیف این مساله را روشن نکرد و ناچار این تصمیم در خارج از مجلس گرفته شد.

نامه عارف به لاریجانی

از سوی دیگر و در ادامه واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور سران قوا و مسوولان امنیتی برای توضیح درباره سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین و چگونگی ایجاد بسترهای اجرای این طرح شد.

دستگیری دانشجویان دانشگاه تهران

از سوی دیگر خبرها از تجمعات روزهای اخیر از بازداشت چند نفر از دانشجویان دانشگاه تهران بعد از پایان تجمعات روز یکشنبه در بیرون از این دانشگاه حکایت دارد. سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: روز یکشنبه تعدادی از دانشجویان معترض به حوادث اخیر و همچنین مشکلات روز جامعه در دانشگاه تهران تجمع کردند که بنابر اخبار رسیده، چند نفر از دانشجویان بعد از پایان تجمعات در بیرون از دانشگاه دستگیر شدند.

دستگیری ۲ لیدر معاند در شیراز

همچنین سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس دو لیدر معاند اعتراض‌های شیراز را دستگیر کردند. بر اساس اعلام سازمان اطلاعات سپاه فجر فارس، این دو نفر با وعده‌های اقامت و پرداخت پول، ماموریت پیدا کرده بودند تا ضمن تحریک مردم برای حمله به اماکن کلیدی و تخریب اموال عمومی، فیلم این رویداد را تهیه و برای سرکردگان خود در خارج از کشور ارسال کنند. آتش زدن کلانتری، خودروهای پلیس، تخریب ساختمان دولتی و جایگاه‌های سوخت بخشی از ماموریت‌های این دو نفر بوده است.از سوی دیگر، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از دستگیری ۱۸۰ نفر در جریان ناآرامی‌های سه روز اخیر در برخی شهرهای این استان خبر داد.