به راحتی می‌توانیم بر تروریست‌ها پیروز شویم

ضرورت توجه به امنیت مرزها

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت توجه به امنیت مرزهای دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: خوشبختانه شاهد تحولات مثبتی در این زمینه هستیم و اطمینان داریم با اراده‌ای که در دو طرف وجود دارد به راحتی می‌توانیم با معضل قاچاق و قاچاقچیان و ناامن‌کنندگان مرزهای دو کشور مقابله کنیم.

او با اشاره به تحولات و مسائل مهم منطقه، تاکید کرد: معتقدیم در زمینه مسائل و روابط منطقه‌ای همه باید در راستای برقراری صلح، آرامش و ثبات با یکدیگر همکاری کنند. روحانی همچنین با اشاره به وضعیت کشور افغانستان گفت: درخصوص افغانستان همه می‌دانیم آنچه راهگشا خواهند بود مشارکت همه گروه‌ها و اقوام در سرنوشت افغانستان است و این مردم افغانستان هستند که می‌توانند در کشور خود بدون دخالت قدرت‌های خارجی تصمیم بگیرند. رئیس‌جمهور اضافه کرد: بدون تردید وجود پایگاه‌های نظامی و حضور نظامی آمریکا بر مشکلات افغانستان را افزوده است.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بزرگی برای تحکیم و تعمیق روابط و همکاری‌های مشترک دارند و می‌توانند فعالیت‌های مشترکی در راستای منافع بلندمدت دو کشور و منطقه داشته باشند. رئیس‌جمهور همچنین حضور فرمانده ارتش پاکستان در تهران و ملاقات با سردار باقری و مقامات نظامی ایران را به معنای استحکام فوق‌العاده روابط دو کشور دانست و گفت: این‌گونه دیدارها و رفت و آمدها می‌تواند در استحکام و نزدیکی روابط دو کشور بسیار مفید باشد.

آمادگی برای بالا بردن سطح همکاری‌ها

ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و پاکستان دو کشور همسایه و دو ملت برادر و دوست هستند و باید اتحاد و برادری خود را به دنیا نشان دهند، اظهار کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند روابط پاکستان و ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد و امروزه شاهد جنگ میان برخی برادران مسلمان هستیم، لذا باید در جهت نزدیک شدن روابط کشورهای دوست و برادر مسلمان به یکدیگر تلاش کنیم. فرمانده ارتش پاکستان خاطرنشان کرد: پاکستان از همه ظرفیت‌ها و روش‌های مختلف برای توسعه سطح همکاری‌های روابط تجاری و اقتصادی استفاده خواهد کرد و آمادگی دارد همکاری‌های فعلی را به سطح بسیار بالاتری ارتقا دهد.

او با تاکید بر اینکه باید مرزهای دو کشور، مرزهای صلح و برادری باشد، ابراز کرد: امروز برای برقراری امنیت در مرزهای دو کشور ملاقات‌هایی در تمام سطوح بین مقامات تهران و اسلام‌آباد وجود دارد و باید مرزهای دو کشور مرزهای صلح و برادری باشد تا از طریق آن روابط اقتصادی و تجاری گسترش یابد. در این دیدار دو طرف بر همکاری‌های منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی برای توسعه صلح و امنیت در خلیج‌فارس و دریای عمان تاکید کردند.

رویکرد ایران؛ تقویت روابط با همسایگان

همچنین علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز پیش از ظهر دیروز در دیدار با ارتشبد قمر باجوا فرمانده ارتش پاکستان بر ضرورت همگرایی و همکاری کشورهای منطقه در مبارزه با هرگونه اقدام ناامن‌ساز و بی‌ثبات‌کننده تاکید کرد.

به گزارش «ایسنا» دریابان شمخانی با اشاره به راهبرد آمریکا برای ایجاد اختلاف و درگیری میان کشورهای اسلامی که با هدف حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و گسترش دامنه نفوذ و تسلط واشنگتن صورت می‌گیرد؛ تصریح کرد: رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی ایران تقویت روابط و همکاری هرچه بیشتر با کشورهای منطقه به‌ویژه با همسایگان بوده و در این راستا پاکستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اراده رهبران ایران و پاکستان بر گسترش روابط تهران-اسلام‌آباد در همه حوزه‌ها، بر ضرورت گسترش همکاری‌های دفاعی، امنیتی و اقتصادی در چارچوب ایجاد امنیت پایدار در منطقه تاکید کرد. او همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان به‌ویژه در استان‌های مرزی دو کشور را در ایجاد رفاه و آرامش ساکنان این مناطق و افزایش ضریب امنیتی مرزها حائز اهمیت توصیف کرد و آمادگی کشورمان را برای توسعه این همکاری‌ها اعلام کرد. شمخانی، جنگ تمام‌عیار عربستان علیه مردم مظلوم یمن را از مصادیق بارز ایجاد و گسترش ناامنی در منطقه و نقض آشکار حقوق‌بشر ذکر کرد و افزود، کشورهای اسلامی باید با فشار همه‌جانبه بر رژیم آل‌سعود هرچه سریع‌تر جلوی این نسل‌کشی فجیع را بگیرند. در این دیدار ارتشبد قمر باجوا فرمانده ارتش پاکستان نیز با ابراز مسرت درخصوص سفربه جمهوری اسلامی ایران خواستار تقویت و گسترش همکاری همه جانبه میان ایران و پاکستان شد.

او سرحدات مشترک دو کشور را مرزهای صلح و دوستی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: ارتش پاکستان مصمم است با رصد مستمر و همه‌جانبه مرزهای مشترک با هرگونه شرارت و ناامنی در این مناطق قاطعانه برخورد کند. باجوا با اشاره به توطئه کشورهای فرامنطقه‌ای برای ایجاد جنگ و ناامنی در کشورهای اسلامی و دامن زدن به فرقه‌گرایی در جهان اسلام گفت: مقابله همه‌جانبه با این راهبرد خطرناک که تنها نتیجه آن نابودی منابع مادی و انسانی کشورهای اسلامی است، مهم‌ترین اولویت امروز جهان اسلام‌ است. فرمانده ارتش پاکستان از سیاست قاطع و غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی در حمایت از آرمان مردم فلسطین تقدیر و اظهار کرد: پایداری ایران در دفاع از مسلمانان مظلوم فلسطین بسیار شجاعانه و درس‌آموز است.

وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی

از دیگرسو در دیدار فرمانده ارتش پاکستان با وزیر امورخارجه ایران درباره امنیت مرزهای دو کشور و آخرین وضعیت مرزبانان ربوده‌شده ایرانی توسط گروهک‌های تروریستی گفت‌وگو شد. به گزارش خبرگزاری فارس، در این دیدار طرفین درخصوص روابط همه‌جانبه دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیت مرزهای دو‌کشور، وضعیت مرزبانان ایرانی ربوده شده توسط گروهک‌های ترویستی، همکاری‌های مشترک منطقه‌ای، تحولات جاری در منطقه از جمله در افغانستان و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و رایزنی کردند. همچنین ژنرال «باجوا» با حضور در ستاد فرماندهی ارتش با فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

وی با حضور در ستاد فرماندهی ارتش ضمن دیدار با امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش ایران با استقبال از همکاری‌های دوجانبه گفت: آماده ارتقای همکاری‌ها در همه حوزه‌ها هستیم. سرلشکر موسوی نیز  گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتش پاکستان تعامل و همکاری‌های زیادی در زمینه تبادل آموزشی و اعزام دانشجو داشته و دارند و امیدواریم این همکاری‌ها روز به روز گسترش یابد.