ضرورت ایجاد فضای امن برای تجمعات عكس: ایرنا

البته روز گذشته یک مقام دولتی دیگر هم بر شنیدن صدای اعتراض از سوی دولت تاکید کرد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز در جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه همه تصمیمات دولت با نیت تامین منافع مردم اتخاذ شده است، اعلام کرد: دولت از عمق جان اعتراض و صدای مردم را می‌شنود و برای آن احترام قائل است و تلاش خواهد کرد به آنچه مورد انتظار مردم است جامه عمل بپوشاند. به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ممکن است در تصمیمات اشتباهی رخ داده باشد، توجه به مطالبات مردم را وظیفه دولت دانست و افزود: اگر احساس کنیم جایی در تصمیم‌گیری اشتباه کرده‌ایم حتما اصلاح خواهیم کرد و همه ما وظیفه داریم که تلاش کنیم بخشی از آلام و دردهای مردم تسکین یابد و حتما در این راستا همه دوستان و فرزندان ملت در تمام دستگاه‌های مختلف در تلاش هستند تا به ملت بزرگ ایران خدمت کنند.

جهانگیری البته اشاره‌ای به مداخلات برخی کشورهای منطقه در وقایع اخیر داشت و خطاب به آنها اعلام کرد: برخی کشورهای منطقه بدانند اگر سرنخ‌هایی پیدا شود که آنها دخالت‌هایی برای ایجاد آشوب در داخل ایران کرده‌اند، روزگار خوش درمنطقه نخواهند دید، ایران کشوری نیست که بشود با آن چنین شوخی‌ها و رفتارهایی کرد. باید با ایران با نهایت ادب رفتار شود و اگر معلوم شود دیگران در مسائل داخلی ایران دخالت کرده‌اند که به ملت ایران ضرر و زیانی وارد شود حتما پاسخ کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد.

بازدید دادستان کشور از زندان فشافویه

از سوی دیگر، روز گذشته دادستان کل کشور برای کسب اطلاع از وضعیت زندانیان و نظارت بر زندان‌ها از زندان تهران بزرگ بازدید کرد و از نزدیک در جریان رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر قرار گرفت.

پایان غربالگری بازداشت‌شدگان

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور روز گذشته در حاشیه بازدید از زندان بزرگ تهران با اشاره به اینکه غربالگری بازداشت‌شدگان حوادث اخیر تا ۴۸ ساعت آینده به پایان می‌رسد، گفت: به بازداشت‌شدگان توصیه شد در مراحل مختلف بازجویی‌ها از خود صداقت نشان دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، منتظری توضیح داد: تاکید ما به مسوولان حاضر در زندان این بود که هرچه سریع‌تر این افراد تعیین تکلیف شده و صف‌بندی شوند و این افراد زودتر غربالگری شوند، البته مسوولان مرتبط هم وعده داده‌اند که ظرف ۴۸ ساعت آینده غربالگری به پایان خواهد رسید. دادستان کل کشور افزود: افراد دستگیرشده‌ای که بی‌گناه تشخیص داده شوند، در اولین فرصت آزاد خواهند شد اما آنهایی که مرتکب جرم شده‌اند و دارای جرائم مختلفی ممکن است باشند، حتما به سرعت درجه‌بندی می‌شوند. آنهایی که جرائم کمتری دارند و مرتکب جرائم خیلی مهمی نشده‌اند، هرچه زودتر تعیین تکلیف خواهند شد اما آنهایی که جرائم سنگینی انجام داده‌اند در چارچوب قوانین موجود با آنها برخورد خواهد شد. به گفته منتظری، این افراد همگی با خانواده‌شان ارتباط گرفته و تماس تلفنی داشتند و نکته جالب این است که همه این دستگیرشدگان از وضعیت زندان و نگهداری‌شان اعلام رضایت کرده‌اند.

روایت سخنگوی سپاه از دستگیری لیدرها

همچنین روز گذشته سخنگوی سپاه با بیان اینکه سربازان گمنام امام زمان (عج) در اطلاعات سپاه توانستند لیدرها و سرشاخه‌های اصلی ‌اغتشاشات را دستگیر کنند، ‌گفت: در پشت پرده اغتشاشات اخیر سلطنت‌طلبان، گروهک‌های تجزیه‌طلب و منافقین بودند. سردار رمضان شریف با اشاره به اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای کشور اظهار کرد: در پشت پرده این اغتشاشات اراذل‌واوباش بودند که اموال عمومی و حتی اموال مردم را غارت کردند و آتش زدند و در پشت این ناآرامی‌ها سه جریان وجود داشت. سردار شریف با بیان اینکه یکی از این جریانات وابستگان به سلطنت‌طلبان و خاندان منحوس پهلوی بود، جریان دوم اغتشاشات را سازمان مجاهدین خلق عنوان کرد و افزود: جریان سوم اغتشاشات اخیر در کشور آمریکایی‌ها و برخی کشورهای دیگر و صهیونیست‌ها بودند و حتی در این جریانات خصوصا سعودی‌ها و بعضا اماراتی‌ها و سرویس‌های جاسوسی نیز به این اتفاقات کمک کردند تا بتوانند در کشور ایجاد ناامنی کنند. سخنگوی سپاه بابیان اینکه در شهرهای البرز، شیراز، تهران و خوزستان سرشاخه‌های کلیدی دستگیر شدند تصریح کرد: در این جریان علاوه بر این گروه‌ها متاسفانه شاهد برخی غارتگری‌ها بودیم که از فرصت پیش‌آمده استفاده کردند که قطعا به‌موقع سراغ آنها خواهیم رفت.

بازداشت یک عامل ناامنی‌ در کرمانشاه

همچنین فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، دیروز از دستگیری یکی از عوامل و سردسته‌های ایجاد ناامنی‌های اخیر در شهر کرمانشاه خبر داد. سردار علی‌اکبر جاویدان در این زمینه به «ایرنا» توضیح داد: ماموران پلیس امنیت عمومی شهرستان کرمانشاه با انجام کارهای اطلاعاتی و استفاده از شگردهای پلیسی، موفق به شناسایی یکی از سردسته‌های اغتشاشگران به نام «محمد.م» که نقش عمده‌ای در تحریک مردم و ناآرامی‌های اخیر داشت، شدند. این فرد همچنین قصد داشت طی یکی، دو روز گذشته با تحریک عده‌ای از جوانان، به اغتشاش و ناامنی در محله نوبهار بپردازد که بلافاصله از سوی ماموران شناسایی و دستگیر شد.

بی‌اطلاعی از تعداد دانشجویان بازداشتی

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که وزارت علوم هنوز از تعداد دقیق دانشجوهای بازداشتی اطلاع دقیقی ندارد. روز گذشته غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره تعداد دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات اخیر گفت: ما تعداد دقیق دانشجویان بازداشت شده را نمی‌دانیم، اما با عمده افراد بازداشتی، صحبت شده و براساس اطلاعاتی که داریم تا روز چهارشنبه ۲۹ آبان آزاد شده‌اند. در مجموع تعداد دقیق دانشجویان بازداشتی مشخص نیست، زیرا تعداد آنها در حال کم و زیاد شدن بود. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: خیلی از دانشجویانی که در درگیری‌های اخیر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بودند با آنها گفت‌وگو و سپس آزاد شدند و اصلا به مرحله بازداشت نرسیدند.

او افزود: بازداشت‌ها در داخل دانشگاه‌ها اتفاق نیفتاده و بیشتر در بیرون از دانشگاه رخ داده است. البته در این میان با یکسری از افراد هم با هدف پیشگیری کردن، صحبت شده است. غفاری در پاسخ به این سوال که آیا مشخص شده که دانشجویان توسط چه نهادی بازداشت شده‌اند، گفت: خیر، مشخص نیست، زیرا نهادهای مختلفی بوده‌اند، اما معمولا نهادهای امنیتی اقدام می‌کنند و طبیعتا غیر از نهاد امنیتی به این مسائل ورود پیدا نمی‎کنند. معاون وزیر علوم درباره وصل بودن اینترنت در دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی گفت: اکنون اینترنت داخلی دانشگاه‌ها وصل است، البته قطع هم نشده بود. من در دانشگاه تهران اکانت دارم و با مشکل قطع بودن اینترنت مواجه نشده‌ام.

از سوی دیگر، امیر رحیمی رئیس حراست دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به وضعیت دانشجویان بازداشتی این دانشگاه گفت: از دانشگاه علامه طباطبایی دو دانشجو بازداشت شدند که یکی از آنها همان شب دستگیری آزاد شد. او در گفت‌وگو با «ایلنا» توضیح داد: طبق اخبار رسمی دانشگاه علامه طباطبایی، خانم ملیکا قره‌گوزلو بازداشت شده‌اند و چون بیمار هستند به احتمال خیلی زیاد به زودی آزاد خواهد شد. همچنین یکی از دانشجویان پسر نیز بازداشت شده بود که بلافاصله همان شب آزاد شد. رئیس حراست دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت که در دانشگاه علامه طباطبایی هیچ تجمعی که به درگیری ختم شود، نداشتیم. حتی خبری دال بر تجمع و اعتراضات در دانشگاه علامه طباطبایی نبوده و بازداشت‌ها نیز بیرون از دانشگاه رخ داده است.

حمله به ۱۵۰ دستگاه آمبولانس

از سوی دیگر، کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت شایعاتی مبنی بر استفاده از آمبولانس‌ها در دستگیری و انتقال برخی اغتشاشگران در ناآرامی‌های اخیر را تکذیب کرد. جهانپور در این باره به «ایسنا» گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و قویا تکذیب می‌شود. بی‌تردید این شایعات نیز خطی تبلیغاتی است که افراد خاص برای لاپوشانی رفتارهای زشت، ناجوانمردانه و غیرانسانی حمله به آمبولانس‌ها و مراکز فوریت‌های پزشکی بافته‌اند تا بلکه این رفتار غیرقابل توجیه عده‌ای معدود افراد اخلالگر و اشرار را در برخی شهرها توجیه کنند. به گفته رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در ناآرامی‌های اخیر، بیش از ۱۵۰ دستگاه آمبولانس و خودروی امدادی و پشتیبانی و بیش از ۴۰ پایگاه فوریت‌های پزشکی و افزون بر ۱۵ نفر از پرسنل اورژانس ۱۱۵ مورد حمله و هجمه قرار گرفتند.

سرقت اسناد دفتر نماینده مجلس

همچنین محمد محمودی شاه‌نشین نماینده شهریار در مجلس دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به حمله اغتشاشگران به دفترش در شهر قدس گفت: متاسفانه اشرار برخی اسناد و اطلاعات و همچنین تعدادی از لوازم این دفتر را با خود به سرقت بردند.

قدردانی ائمه جمعه از نیروهای انتظامی

با این همه روز گذشته شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در اطلاعیه‌ای از نیروهای انتظامی، امنیتی و داوطلب که مخلصانه و مجاهدانه به میدان آمدند و میان اعتراضات مردمی و اغتشاشات هدفمند تفاوت قائل شدند، قدردانی کرد.

محل و زمان برگزاری راهپیمایی تهران

همچنین دیروز سید محسن محمودی گلپایگانی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران اعلام کرد: راهپیمایی محکومیت اغتشاشات در شهر تهران روز دوشنبه ۴ آذرماه ۹۸ از ساعت ۱۴:۳۰ عصر در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف برگزار می‌شود.