این پایگاه، محل حضور نظامیان تروریست آمریکایی است که در استان الانبار واقع شده است. به گفته این منابع، هدف از بازدید پنس از عین الاسد، دیدار با نظامیان این کشور در عراق بوده و این دیدار با بغداد هماهنگ شده بود. در این گزارش آمده چون این پایگاه در بغداد یا اطراف آن قرار ندارد پنس با نخست‌وزیر عراق دیدار نکرد و طرفین ترجیح دادند که به یک تماس تلفنی بسنده کنند.

این درحالی است که دفتر برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق هرگونه اطلاع قبلی از این سفر را تکذیب کرد، ولی دفتر عبدالمهدی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که وی با پنس تماس تلفنی داشته و طرفین، تحولات عراق و تلاش‌های دولت و اقدامات اصلاحی آن را بررسی کردند. عبدالمهدی در این تماس، «بر اهمیت حاکمیت و استقلال عراق، برقراری امنیت و ثبات، حمایت از منافع تمامی اقشار و مذاهب ملت عراق، انحصار سلاح در دست حکومت و همکاری بین دو کشور در چارچوب توافق‌نامه راهبردی» تاکید کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که پنس در این تماس، مدعی شده که ترامپ به «عراق دارای حاکمیت» باور دارد و از آن چه «تاثیر مخرب ایران در تمام این کشور» عنوان کرد، نگران است. معاون ترامپ پس از بازدید از عین الاسد، عازم اربیل شد. وی در جریان دیدار با بارزانی، ادعا کرد که واشنگتن امیدوار است، روابط خوب خود را با کُردها حفظ کند. الاخبار در ادامه گزارش داد، صرف‌نظر از اظهارات علنی، ظاهرا دیدار نکردن مسوولان عراقی با پنس، ناشی از سردی روابط بین واشنگتن و بغداد است؛ زیرا آمریکا می‌بیند که عراق به ایران متمایل است. مسوولان آمریکا در همین ارتباط گفتند که پنس، عبدالمهدی را تشویق کرده که عراق را از ایران دور و رابطه خود را با تهران قطع کند. یک مسوول برجسته عراقی هم گفت که فاصله بین عراق و آمریکا هیچ‌گاه مانند امروز، این‌قدر زیاد نبوده است و همچنان بر این فاصله افزوده می‌شود. شاید آنچه بر خشم آمریکا افزوده، این است که عراق توانسته از بحران موجود در این کشور عبور کند و گام‌های اصلاحی را بردارد.

بنا بر این گزارش، آمریکا در واکنش به این مسائل، به استفاده از گزینه‌های دیگر روی آورده است. زمزمه‌هایی از فشارهای آمریکا برای برکناری «منصور المرعید» استاندار نینوا و جایگزین کردن «نجم الجبوری» به جای وی، به گوش می‌رسد. الجبوری یکی از کسانی است که متهم است در سال ۲۰۱۴، روند ورود داعش به موصل را تسهیل کرده بود. ظاهرا این تلاش‌ها، در ادامه اقدامات آمریکا برای فراهم کردن زمینه در غرب عراق است تا از این مناطق بتواند برای اجرای «معامله قرن» استفاده کند یا راه ایران را به سوی دریای مدیترانه ببندد.

جواب رد کردها به درخواست پنس

از سوی دیگر پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از یک فرمانده اقلیم کردستان فاش کرد که مایک پنس علاوه بر مسوولان دولت مرکزی عراق، از مسوولان اقلیم هم خواسته در راستای کاهش نفوذ ایران در عراق حرکت کنند که پاسخ منفی گرفته است. به گزارش «ایسنا» یک فرمانده کرد در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: «مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با همه طرف‌های کرد از جمله نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم و مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم دیدار کرد.» وی افزود: «پنس به مقامات حاضر در نشست گفت که واشنگتن به شدت از سیطره ایران بر تصمیمات دولت عراق نگران است و این مساله به هیچ عنوان نباید ادامه پیدا کند.» این مقام که خواست نامش فاش نشود، در ادامه گفت: «رهبران اقلیم کردستان عراق به پنس گفتند که کردستان تنها می‌تواند بین روابط خود با تهران و واشنگتن توازن برقرار کند؛ زیرا مرزهای مشترکی با ایران دارد و هرگونه دشمنی مشکلات سیاسی و امنیتی به دنبال خواهد داشت.»