عذرخواهی عراق از ایران

به‌دنبال تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف، وزارت‌خارجه عراق و وزیرخارجه این کشور بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ایرانی حاضر در کشورش تاکید کرد. همزمان وزارت‌خارجه ایران نیز ضمن ابراز انزجار از این اقدام خواستار برخورد مسوولانه، قاطع و موثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان شد و در توصیه‌ای مسافرتی از هموطنان و زائران ایرانی که قصد سفر به عراق را دارند خواست تا اطلاع ثانوی سفرشان به این کشور را به تعویق بیندازند. به گزارش «ایسنا» به‌دنبال تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، محمدعلی الحکیم، وزیر امورخارجه عراق عصر پنج‌شنبه در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف، ضمن عذرخواهی از این اقدام خرابکارانه بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ایرانی تاکید کرد. وزارت امورخارجه عراق نیز در روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای حمله به کنسولگری ایران در نجف را محکوم و هدف آن را آسیب زدن به روابط عراق با ایران و سایر کشورها خواند.

به گزارش روزنامه دیلی‌تایمز، خبرگزاری عراق اعلام کرد که وزارت امورخارجه عراق روز پنج‌شنبه حمله به کنسولگری ایران در نجف را محکوم کرد. این بیانیه با مطرح کردن اینکه «ماموریت‌های دیپلماتیکی که در عراق انجام می‌شوند، بسیار قابل احترام و قدردانی است»، تاکید کرد که این رخداد، دیدگاه عراق را منعکس نمی‌کند. همچنین وزارت امورخارجه این کشور در بیانیه خود اعلام کرد که این حمله «هدف آسیب رساندن به روابط دیرینه میان عراق با ایران و کشورهای دیگر را به‌دنبال داشته است.» براساس گزارش‌های محلی، حمله مزبور از پیش‌برنامه‌ریزی شده بوده و توسط آشوبگران حرفه‌ای سامان داده شده بود. منابع محلی بر این باورند که مهاجمان نقابدار، گروهی آشوبگر حرفه‌ای بوده‌اند که با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده قصد آسیب‌رساندن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف را داشتند. چندی قبل گروهی از مهاجمان سعی در حمله به کنسولگری ایران در کربلا را داشتند که تلاششان ناکام مانده بود.

در این حمله که نقض آشکار مصونیت اماکن دیپلماتیک به‌شمار می‌رود، اعضای هیات نمایندگی ایران پیش از ورود مهاجمان توسط نیروهای امنیتی از صحنه خارج شدند. اعتراضات اجتماعی در عراق از اول اکتبر(۹ مهرماه) گذشته آغاز شده و در مناسبت‌های مختلف، گروه‌های کوچک خشنی از داخل این اعتراضات دست به خشونت و ناآرامی در این کشور زده‌اند.

واکنش سخنگوی وزارت‌خارجه ایران

در واکنش به این اقدام، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران صبح روز پنج‌شنبه در یک موضع‌گیری رسانه‌ای ضمن ابراز انزجار از تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف خواستار برخورد مسوولانه، قاطع و موثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان شد. سیدعباس موسوی ضمن محکومیت این اقدام و با یادآوری مسوولیت و وظایف دولت عراق برای حمایت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها افزود: مراتب اعتراض شدید ایران رسما به سفیر عراق در تهران ابلاغ شد.

توصیه مسافرتی

وزارت‌خارجه ایران همچنین در توصیه‌ای مسافرتی از هموطنان و زائران ایرانی که قصد سفر به عراق را دارند خواست تا اطلاع ثانوی سفرشان به این کشور را به تعویق بیندازند. براساس این گزارش، در بخش توصیه‌های مسافرتی سایت وزارت امورخارجه آمده است: «با تسلیت ایام رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) ضمن قدردانی مجدد از میهمان‌نوازی کریمانه دولت و ملت برادر عراق در ایام اربعین حسینی، با توجه به گزارش وقوع برخی نا آرامی‌ها در عراق از هموطنان عزیز و زائران عتبات عالیات درخواست می‌شود تا اطلاع ثانوی برنامه سفر خود به عراق را به تعویق اندازند.»

واکنش سفیر ایران در عراق

همزمان سفیر ایران در عراق در واکنش به حادثه آتش‌سوزی کنسولگری ایران در نجف ‌اشرف تاکید کرد که هدف برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق از این اقدام، تخریب روابط خوب تهران - بغداد است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایرج مسجدی افزود: قطعا هدف از آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اشرف تخریب روابط برادرانه و خوب بین دو کشور همسایه و مسلمان جمهوری اسلامی ایران و عراق توسط برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق است. سفیر کشورمان در عراق خاطرنشان کرد که عوامل مزدور خارجی در عراق متاسفانه از سوی شبکه‌های معاند مورد حمایت، تحریک و تشویق قرار می‌گیرند تا به روابط خوب دو کشور ضربه بزنند. مسجدی هدف شبکه‌های معاند را تخریب رابطه ایران و عراق ذکر و تصریح کرد: هموطنان عزیز ایرانی باید بدانند که به هیچ‌وجه این‌گونه رفتارها مورد تایید و خواست دولت و عموم ملت عراق و مقامات این کشور نیست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تاکید کرد که روابط خوب و برادرانه دو کشور مسلمان و همسایه ایران و عراق باعث ناخرسندی و خشم هماهنگ برخی کشورهای منطقه‌ای شده و اینها از هیچ چیز برای از بین بردن این رابطه دو جانبه دریغ نمی‌کنند. او در عین حال خواستار خویشتنداری مردم شریف ایران شد و گفت که اعمال این افراد معدود هرگز نمی‌توانند انعکاس دهنده اعمال ملت شریف عراق باشند، بلکه ملت عراق در مناسبت‌های مختلف از جمله اربعین حسینی نشان داده‌اند که علاقه‌مند و دوستدار ملت ایران و همه زائران هستند.

زخمی شدن ۴۷ نیروی امنیتی عراق

همچنین منابع خبری از زخمی شدن ۴۷ نفر از نیروهای امنیتی عراق در جریان حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف خبر دادند. به گزارش «ایسنا» به نقل از العالم، چهارشنبه شب، گروهی از مهاجمان نقابدار که به گفته منابع محلی از اهالی شهر نجف اشرف نبوده‌اند، با پخش مستقیم دوربین شبکه خبری العربیه سعودی به کنسولگری ایران در نجف یورش برده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند. العربیه در عراق ممنوع‌الفعالیت است.

مرز مهران بسته شد

از سوی دیگر معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام گفت: با توجه به اتفاقات پیش‌آمده در عراق از بامداد پنج‌شنبه مرز مهران برای حفظ امنیت زائران بسته شد. محمد نوذری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم در ایلام اظهار کرد: با توجه به اتقاق‌های اخیر و آشوب‌های سطح کشور عراق مرز مهران از شامگاه پنج‌شنبه بسته شده است. او افزود: برای حفظ و صیانت از جان زائران مرز مهران را تا اطلاع بعدی مسدود کرده‌ایم. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام با بیان اینکه ورود زائران ایرانی به عراق ممنوع است، ‌گفت: از شامگاه پنج‌شنبه مرز مهران به مدت نامعینی بسته و تردد از آن به عراق ممنوع است.

دیدگاه کارشناسان

کارشناسان و تحلیلگران مسائل عراق معتقدند که به‌دلیل روابط خوب ایران و عراق و حمایت همه جانبه ایران از سیستم سیاسی بغداد، تظاهرات و اعتراضات برخی مناطق عراق نسبت به ناکارآمدی سیستم سیاسی و نخست‌وزیری عراق، خواه‌ناخواه متوجه ایران هم شده است. این کارشناسان بر این اعتقادند که به آن میزان که ایران در حوزه‌های سیاسی و امنیتی موفق عمل کرده، اما نتوانسته در حوزه‌های اقتصادی و به‌خصوص دیپلماسی عمومی و ارتباط با جامعه عراق موفق عمل کند. بنابراین لازم است تا این وضعیت به‌دور از تعصبات و در یک فضای علمی مورد تحلیل قرار بگیرد تا بتوان به یک توازن مناسب بین قدرت سخت و نرم در عراق دست پیدا کرد.