تشکیل کمیسیون ویژه درباره حوادث اخیر

به گزارش میزان، سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در جلسه شورای‌عالی قوه‌قضائیه درباره خسارت‌دیدگان این حوادث نیز تاکید کرد: از خسارت‌های جانی و مالی خسارت‌دیدگان نمی‌توان گذشت. ما معتقدیم از نظر حقوقی باید نسبت به این خسارات مدعی بود و درخواست ما از مسوولان به‌ویژه دولت این است که نسبت به جبران خسارت‌ها فکر و اقدام کنند. همکاران ما نیز این موضوع را دنبال کنند. رئیسی در ادامه با اشاره به برخورد دستگاه قضایی با اشرار، مخلان امنیت و تخریبگران اموال عمومی و خصوصی خاطرنشان کرد: پرونده افراد اعم از اشرار و افراد وابسته به بیگانگان که توسط نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه و سایر ضابطان به دستگاه قضایی تحویل داده شده‌اند، عادلانه و قانونی در دست بررسی است و ان شاءالله به زودی مردم در جریان رسیدگی به این پرونده‌ها قرار خواهند گرفت.

درخواست برای اعلام تعدادکشته‌شدگان

در کنار سخنان رئیس قوه‌قضائیه و تاکید او بر جبران خساراتی که به برخی از مردم طی ناآرامی‌های اخیر در کشور پس از افزایش قیمت بنزین وارد شده است، آماری که ازسوی برخی رسانه‌ها و نهادهای خارجی در مورد تعداد کشته‌شدگان حادثه طی این مدت اعلام‌شده واکنش‌هایی را در پی داشته است. در همین راستا روز گذشته محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، از نهادهای مسوول خواست تا درباره اغتشاشات اخیر و کشته شدن تعدادی از هموطنانمان با شفافیت اطلاع‌رسانی کنند. به گزارش «ایسنا» عارف در نشست اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب ندای ایرانیان همچنین گفت: تقاضا دارم ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد برای مردم که باید آنها را محرم بدانیم روشن شود و در مجلس نیز از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و نیز کمیته‌ای که در همین خصوص در فراکسیون امید تشکیل شده است به وظیفه نظارتی خود عمل خواهیم کرد و به مردم گزارش خواهیم داد. ازسوی دیگر علی بختیار، رئیس فراکسیون پاسخگویی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: مراجع رسمی باید آمار دقیق کشته‌شدگان و افرادی را که در درگیری‌های اخیر دستگیر شده‌اند، به‌طور دقیق اعلام کنند تا دیگر رسانه‌های معاند این فرصت را پیدا نکنند با ارائه آمارهای غلط به فضاسازی بپردازند.

در واکنشی دیگر در همین ارتباط محمود صادقی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در توییتر خود نوشت: اگر مراجع ذی‌ربط آمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان را اعلام نکنند، نمایندگان مجلس ناگزیر آمارهای مستند به گزارش‌های مردمی را منتشر خواهند کرد. همچنین به گزارش« ایسنا» سیدعزت الله ضرغامی در توییتی نوشت: وزیر کشور به‌عنوان رئیس «شاک» و فرمانده کنترل حوادث، باید در زمان مناسب که آمادگی دارد، شفاف‌سازی کند. ارائه آمار و نحوه خسارات جانی را به دشمنان نسپاریم.

تشکیل کمیسیون ویژه

در ادامه واکنش نمایندگان به حوادث اخیر، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ از تشکیل «کمیسیون ویژه» برای پیگیری حوادث اخیر خبر داد. به گزارش «ایلنا» وی درباره اینکه آمار دقیقی از افراد مجروح یا کشته شده اتفاقات اخیر در دست نیست، آیا خانواده‌هایی که فردی را در حوادث اخیر از دست داده‌اند می‌توانند به «کمیسیون ویژه» مراجعه کنند، گفت: اگر این کمیسیون ویژه که در آیین‌نامه هم وجود دارد به تصویب برسد، یکی از منابعی که ما به سراغ آن خواهیم رفت خانواده‌های آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان هستند. نماینده مردم شیراز افزود: روز یکشنبه اگر در صحن مجلس تشکیل این کمیسیون مطرح شد و رای آورد حتما از سازوکارهایی که تعریف شده است شروع به جمع‌آوری آمار از طریق مراجع مرتبط دولتی، حاکمیتی و خانواده‌‌‌ها خواهیم کرد.

پیگیری آزادی دانشجویان

در همین حال روز گذشته محمود صادقی به بازداشت دانشجویان واکنش نشان داد ودرباره لزوم تحقیق و تفحص ازحوادث اخیر مخصوصا پیگیری بازداشت دانشجویان گفت: باید یک تحقیق و تفحص همه جانبه درخصوص آنچه اتفاق افتاده است صورت گیرد. به گزارش خبرآنلاین، این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: باید بازداشت دانشجویانی که در تجمعات حضور نداشتند، اما برای جلوگیری از اقدامات پیشگیرانه دستگیر شده‌اند مورد بررسی قرار گیرد، این کار به هیچ عنوان محل قانونی ندارد و باید مشخص شود که چرا صورت گرفته است. در همین ارتباط فاطمه سعیدی، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی‌ از آزاد شدن تعدادی از دانشجویان بازداشتی در اعتراضات اخیر خبر داد و گفت که فراکسیون امید تا آزادی آخرین دانشجوی بازداشتی از طریق قوه‌قضائیه و دانشگاه‌ها پیگیر خواهد بود.