مسوولیت جدید نماینده ایران در آژانس

همچنین پیش از شروع به‌کار رسمی مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین از سوی گروه خاورمیانه و جنوب آسیا به‌عنوان معاون رئیس کنفرانس ویژه برای انتصاب مدیرکل جدید این نهاد انتخاب شد.

 به گزارش «ایرنا» نشست ویژه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته برای تایید انتصاب «رافائل گروسی» به‌عنوان مدیرکل جدید آژانس برگزار شد.

در همین پیوند «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در آژانس در توییتی اعلام کرد: گروسی با تایید انتصابش، فعالیت خود را در سمت مدیرکل جدید آژانس آغاز کرد. او به مدت سه سال (تا ۲۰۲۳) این سمت را برعهده خواهد داشت.

با مرگ «یوکیا آمانو» مدیرکل پیشین آژانس، گروسی برای هدایت این نهاد انتخاب شد. او نخستین فرد از منطقه آمریکای‌جنوبی است که در این سمت ایفای نقش می‌کند.

رافائل گروسی آرژانتینی که ۵۸ سال سن دارد، پیش‌تر سفیر آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یک مقام باسابقه در زمینه دیپلماسی هسته‌ای است. او در رقابتی نزدیک با کورنل فروتای رومانیایی، معاون سابق یوکیا آمانو، مدیرکل درگذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل موقت این آژانس توانست پیروزی را از آن خود کند.

گروسی هفتم آبان ماه توانست دو سوم آرای مورد نیاز را از آن خود کند و حمایت ۲۴ کشور عضو شورای حکام را به‌دست آورد.

۱۰ کشور دیگر از فروتا حمایت کردند و یک کشور رای ممتنع داد.

گفته شده گروسی مدت زیادی اندیشه رقابت برای تصدی ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سر داشته است و پیش‌تر نیز قصد رقابت با یوکیا آمانو رئیس متوفی این آژانس را داشت.

دیپلمات‌ها در زمان ریاست گروسی، انتظار تغییرات بزرگ در مسائلی همچون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران یا بازگرداندن بازرسان آژانس به کره‌شمالی را ندارند.

او تغییر رهبری آژانس را یک «فرصت برای ساماندهی دوباره» می‌داند که به‌جای تغییرات ریشه‌ای، قصد اصلاحات معتدل را دارد.

گروسی به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری ژاپنی «ان‌اچ‌کی» اعلام کرد خواستار گسترش مناسباتی سازنده با ایران است. وی در عین حال گفت: نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، موضعی منصفانه و در عین حال سخت اتخاذ می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز برای همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام آمادگی کرده است. «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه پس از انتخاب گروسی به‌عنوان مدیرکل جدید آژانس تاکید کرد:‌ ایران آماده حفظ و گسترش تعامل و همکاری سازنده توام با حسن‌نیت و احترام متقابل با آژانس بر مبنای دقت حرفه‌ای و بی‌طرفی این نهاد است.