تحلیل معاون سیاسی سپاه از حوادث اخیر سردارجوانی/ ایرنا

او افزود:کسانی که در زمره خرابکاران هستند در اسرع وقت پرونده‌شان به دادگاه ارسال شود و باقی مانده آنها نیز آزاد خواهند شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم او همچنین تاکید کرد: صراحتا اعلام می‌کنم که اعداد و ارقامی که توسط گروه‌های معاند درباره کشته‌شدگان آشوب‌های اخیر اعلام می‌شود کذب محض است و آمار با آنچه آنها ادعا می‌کنند تفاوت دارد و بسیار کمتر از اعداد ادعایی آنهاست.

درگزارش دوم انوشیروان محسنی‌بندپی در جریان بازدید ستاد انتخابات حوزه انتخابیه تهران گفت: در مجموع ۲ هزار و ۲۱ نفر در جریان ناآرامی‌های اخیر بازداشت شدند که بسیاری از آنها که به‌صورت احساسی و از روی ناآگاهی وارد این جریان شده و هیچ سابقه قبلی نداشتند بعد از یک بازجویی آزاد می‌شوند.در کنار ارائه این آمار و ارقام، سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه شب در نشست بصیرتی که در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد اظهار کرد: در بررسی افرادی که در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند و سلاح و مهماتی که از آنان کشف شد، مشخص شده که دشمن لشکری را برای ایجاد آشوب سازماندهی کرده‌ است. وی افزود: دشمنان برآورد کردند که جمهوری اسلامی ایران که در مسیر عبور از تحریم‌ها است در یک بزنگاهی برای اصلاح وضعیت کشور باید جراحی‌هایی را انجام دهد و ممکن است وضعیتی به وجود بیاید که مردم احساس نارضایتی کنند لذا می‌توانند در بستر این نارضایتی‌ها نقشه‌های خود را پیاده کنند.

معترضان را اغتشاشگر نمی‌دانیم

اما نشست خبری روز گذشته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه بیشتر حول محور حوادث اخیر در کشور بود. او تاکید کرد: ما کسانی را که در مقام اعتراض به خیابان آمدند و به‌رغم اینکه فاقد مجوز قانونی بودند اراذل و اوباش و اغتشاشگر نمی‌دانیم.به گزارش «ایسنا» وی درباره اینکه آیا عنوان محاربه و افساد فی الارض در مورد بازداشت‌شدگان صادق است با بیان اینکه ما به‌عنوان دستگاه قضا پیش‌داوری نمی‌کنیم، گفت: ما براساس اسناد و مدارک و دلایل در پرونده و ادله جمع‌آوری شده در چارچوب ضوابط به اتهامات رسیدگی می‌کنیم و برای ما رسیدگی عادلانه برمبنای قانون موضوعیت دارد. اسماعیلی درباره اینکه آیا الان در شهرها اعتراضاتی داریم یا خیر گفت: خیر. بعد از رهنمودهای رهبری و حضور مردم که آب سردی بر آتش فتنه بود، همه شهرها در آرامش به‌سر می‌برند و اعتراضاتی در روزها و هفته اخیر نداشیم. در وضعیت روزهای اغتشاشات تعدادی شهرها درگیر بودند و در بسیاری از شهرها و استان‌ها خبری نداشتیم و در تعدادی شهرها شاهد اغتشاشات بودیم و حجم خرابکاری هم متفاوت بود و این موضوع به لحاظ بعد امنیتی که دارد و اقدامات شورای امنیت کشور گسترده‌تر از کار ماست و جمع‌بندی دارند و در فرصت مناسب اعلام می‌کنند.

تکذیب کشته شدن دختر۱۴ ساله

وی دربخش دیگری ازسخنانش با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر فوت دختری ۱۴‌ساله درجریان این اعتراضات گفت: در حوادث اخیر هم شاهد بودیم گفته‌اند نیکتا اسفندانی دختر ۱۴ ساله در اغتشاشات به ضرب گلوله کشته شده است در حالی که هم پزشکی قانونی و هم خانواده او تایید می‌کنند در اثر مسمومیت فوت کرده است. بخش قابل توجهی از افراد هم توسط اشرار و اراذل و اوباش کشته شدند و بسیاری از ماموران برای برقراری نظم هم با اسلحه‌های این اشرار زخمی شدند. بسیاری از تیرخوردگان هم در بیمارستان‌ها تایید می‌کنند که از ناحیه اشرار تیر خوردند. سخنگوی قوه‌قضائیه تصریح کرد: ما مدعی هستیم که تعدادی از کشته‌شدگان از سوی اشرار کشته شده‌اند و دشمنان آمارسازی می‌کنند.

آزادی اکثر دانشجویان

وی افزود: در ارتباط با حوادث اخیر تعدادی از دانشجویان که در زمره معترضان بودند و آنها را جزو اراذل و اوباش نمی‌دانیم بازداشت شدند ولی به لحاظ نگاه ویژه رئیس قوه‌قضائیه به دانشجو ایشان دستور دادند که به این گروه از بازداشت‌شدگان به شکل ویژه‌ای نگاه شود و از تعداد دانشجویان بازداشت شده اکثریت آنها آزاد شدند و اکنون تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از تعداد انگشتان یک دست است و امیدوارم آنها نیز به زودی آزاد شوند. به گزارش میزان، اسماعیلی تاکید کرد: خواسته آنها این است که ما تعدادى دانشجوى بازداشتى داشته باشیم تا آنها بتوانند از این نمد براى خود کلاهى ببافند، ما حساب دانشجویان را از جریانات سیاسى که دارند از فضاى دانشگاهى سوءاستفاده مى‌کنند، جدا مى‌کنیم. همچنین به گزارش خبرگزاری صدا وسیما وی اظهار کرد: در فرآیند جنگ و گریز خرابکاران، گروه‌هایی در خیابان بازداشت شدند و از ابتدا رئیس قوه قضائیه دستور دادند، اقدامات عاجل از سوی مسوولان قضایی و انتظامی برای تفکیک دستگیرشدگان انجام شود.

تکذیب بازداشت فرماندار شهر قدس

یکی دیگر از توضیحات اسماعیلی درمورد فرماندار شهر قدس بود. گفت‌وگوی اخیر لیلا واثقی فرماندار شهر قدس (قلعه حسن خان) و اظهارات او درمورد شلیک نیرو‌های نظامی به سمت معترضان موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخت. درهمین راستا ظرف دو روز گذشته خبری مبنی بربازداشت او منتشرشد که روزگذشته سخنگوی قوه‌قضائیه آن را تکذیب کرد. ازسوی دیگر روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی استاندارتهران نیز درباره اظهارات فرماندار شهر قدس مبنی بر دستور شلیک به معترضان گفت: منظور ایشان این بوده که هر کسی وارد فرمانداری شد با استفاده از ابزار فیزیکی با آنها مقابله کنند. در فرمانداری هیچ‌گونه اسلحه‌ای وجود ندارد که بخواهند از آن استفاده کنند؛ ایشان به‌زودی توضیحاتی در این‌خصوص ارائه خواهند داد.

روایت سردارجوانی از حوادث اخیر

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دوشنبه شب در حسینیه جماران بیرجند گزارشی متفاوت از حوادث اخیر ارائه کرد. او افزود: ما در داخل کشور زخم‌هایی همچون حاشیه‌نشینی‌ها، بیکاری، گرانی و تورم، اعتیاد و تهاجم فرهنگی را داریم که دشمن از این زخم‌ها و آسیب‌ها سوء‌استفاده می‌کند.به گزارش «ایرنا» وی گفت: آنجا که بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری جدی گرفته شد و به توصیه‌های ایشان عمل کردند، ما پیشرفت کردیم و موقعیت خوبی داریم و آنجا که جدی گرفته نشد و کوتاهی صورت گرفت ما مشکل داریم.اودرادامه سخنانش اظهار کرد: این مساله مدیریت سوخت لازم بود که انجام گیرد اما لازم و حق مردم بود که قبل از این طرح آگاه و توجیه شوند لذا این اصلاح مصرف سوخت درست بود اما پیاده‌سازی آن به‌خصوص زمانی که دشمن منتظر نشسته است، اشکال داشت.سردار جوانی گفت: مردم بدانند که اداره جامعه در جمهوری اسلامی ایران در دست خودشان است و مسوولان خود را مستقیم و غیرمستقیم خودشان انتخاب می‌کنند، مردم به این نکته توجه کنند اگر بخواهیم کشور را به سرعت پیش ببریم و مشکلات کشور را حل کنیم، باید صاحبان تفکرهای ناب و انقلابی و انسان‌های متعهد، پاکدست و با سابقه خدمتگزاری و ساده‌زیستی را برای خدمتگزاری انتخاب کنند. وی افزود: باید مسوولانی را انتخاب کنند که به ظرفیت‌های داخلی کشور تکیه کنند و انتظار کمکی از خارج نداشته باشند، دولت و مجلس در تراز انقلاب اسلامی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند تا مرحله تمدن‌سازی اسلامی محقق شود.وی اظهار داشت: جالب این است آن افرادی که در کشور از سال‌های گذشته نه این دولت بلکه از دوره اصلاحات کم‌کاری، بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی کردند، امروز از اشرار و قاتلان مردم حمایت می‌کنند و نظام را محکوم می‌کنند که باید بصیرت داشته باشیم.جوانی افزود: جای خیلی تاسف است که برخی افراد با انگیزه‌های سیاسی حرف‌های دشمن شادکن می‌زنند، به‌عنوان مثال وقتی ترامپ از برجام خارج شد و عهدشکنی کرد، نایب‌رئیس مجلس گفت بالاخره افرادی که در داخل کشور با برجام مخالف بودند، کار خودشان را کردند، آنان با موشک‌پرانی کاری کردند که آمریکا از برجام خارج شود که این حرف معقول و منطقی نیست یعنی اگر در داخل کشور سپاه پاسداران در دفاع از امنیت و اقتدار خود تسلط موشکی نمی‌کرد، آیا آمریکا در برجام می‌ماند؟وی گفت: چه شده است که ما امروز از سیاستمدارانی عوام فریب برخوردار شده‌ایم و ظلم به این مردم است که به مردم دروغ گفته شود.وی افزود: وقتی یک اتفاقی در کشور رخ می‌دهد مردم ناراضی و گلایه‌مند هستند، شاید تجمع کنند و شاید چهار شعار هم بدهند اما وقتی اتفاقاتی این‌چنینی رخ می‌دهد، داستان، داستان مردم نیست بلکه داستان آمریکایی‌ها است.

سردارجوانی دربخش دیگری از سخنانش افزود: امروز دشمن به یک‌جا امید بسته و آن وضعیت ما در داخل است؛ آنان به دنبال این هستند تا فشارها و تحریم‌ها را افزایش دهند و ما را در تنگنا قرار دهند و در داخل دچار مشکل کنند تا اوضاع به‌هم بریزد، مردم دچار نارضایتی و مشکل شوند و نهایتا در برابر مسوولان نظام ایستادگی کنند.معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه نقشه‌های دشمنان تا الان روی زمین مانده و امکان پیاده شدن را پیدا نکرده‌ است، بیان کرد: یک نگاه در داخل بود که اگر ما بخواهیم آینده روشن و بدون مشکل داشته‌ باشیم باید برای برداشتن تحریم‌ها با آمریکا مذاکره کنیم.وی گفت: این نگاه در ۶ سال گذشته محک خورد و مشخص شد آن نگاهی درست است که از آمریکا به‌عنوان شیطان بزرگ یاد شده‌ و اگر ملت و جامعه‌ای تصور کند که با گفت‌وگو و مذاکره با شیطان بزرگ مشکلشان حل می‌شود، قطعا ساده‌اندیشی کرده‌اند. وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها از طریق مذاکره با ما به دنبال متوقف کردن حرکت جامعه اسلامی هستند تا در نهایت طرف مقابل خود را تسلیم محض خود کنند و خداوند متعال هم در این‌خصوص می‌فرماید که یهود و نصاری از شما راضی نمی‌شوند، مگر اینکه شما را تابع خودشان کنند.