یک مقام آمریکایی که حاضر به فاش شدن هویت خود نبوده به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است که پنتاگون درحال‌حاضر سرگرم بررسی موضوع اعزام نیروی نظامی بیشتر به خاورمیانه است. براساس این گزارش، آمریکا تصمیم به اعزام پنج تا هفت هزار سرباز جدید به خاورمیانه دارد. براساس ادعاهای واشنگتن، برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های این کشور در خاورمیانه، از جمله دلایلی است که نگرانی مقامات آمریکایی را برانگیخته است. این درحالی است که آمریکا پس از حمله به نفتکش‌ها و همچنین حمله روز ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بر شمار سربازان خود در منطقه افزوده بود.

اظهارات ضدونقیض مقامات آمریکا

یک روز پس از آنکه سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گزارش‌ها در مورد اعزام ۱۴ هزار نیروی تازه‌نفس به خاورمیانه برای مقابله با آنچه که تهدیدهای ایران می‌خوانند را رد کرد، یک مقام ارشد این وزارتخانه از بررسی شرایط و احتمال افزایش نیروها خبر داد. جان رود، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا که از مقام‌های ارشد پنتاگون به‌شمار می‌رود، ضمن تکذیب گزارش وال‌استریت‌ژورنال درباره اعزام «۱۴ هزار نظامی» به خاورمیانه اما احتمال اعزام نیروی نظامی بیشتر به این منطقه را رد نکرده است. معاون وزارت دفاع آمریکا در ادامه سخنان خود مدعی شده است: «ما با دقت تهدید‌هایی را که از سوی ایران متوجه متحدان و منافع ما در منطقه است رصد می‌کنیم. ما در موقعیتی هستیم که در صورت لزوم خیلی سریع حضور نظامی خود را متناسب با شرایط تغییر دهیم.» این مقام آمریکایی زمان اعزام این نیروها به خاورمیانه را اعلام نکرده است.

پیش از این سخنان، وزارت دفاع آمریکا گزارش روز پنج‌شنبه وال‌استریت‌ژورنال درباره اعزام ۱۴هزار نظامی به خاورمیانه را رد کرده بود. آلیسا فرح، سخنگوی پنتاگون در توییتر نوشت مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با سناتور جیمز اینهوف، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا این گزارش را رد کرده است. اکنون اظهارات جان رود نشان می‌دهد بررسی‌ها برای افزایش احتمالی نیروها ادامه دارد، هرچند مشخص نیست آیا تصمیمی در این مورد گرفته شده و سطح افزایش نیروها تا چه اندازه خواهد بود. نیویورک‌تایمز در گزارشی که روز چهارشنبه چهارم دسامبر منتشر کرده شمار سربازان آمریکایی را که ظرف ماه‌های گذشته به منطقه اعزام شده‌اند ۱۴ هزار نفر اعلام کرده بود.

همچنین در واکنش به گزارش اخیر وال‌استریت‌ژورنال، جاش هالی، سناتور آمریکایی توییتی منتشر کرد و نوشت که در جلسه نیروهای مسلح سنا این پرسش را مطرح خواهد کرد که چرا پنتاگون براساس این گزارش قصد دارد ۱۴ هزار نیروی دیگر به خاورمیانه اعزام کند؛ درحالی‌که فقط در سال‌جاری ۱۴ هزار نیرو به این منطقه اعزام کرده است. این سناتور نوشت: آیا پنتاگون درحال آماده شدن برای یک جنگ زمینی است؟

ترامپ خبر اعزام نیرو به عربستان را جعلی خواند

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش‌های رسانه‌ای درخصوص اعزام ۱۲ هزار نیروی نظامی آمریکا به عربستان در چارچوب تلاش برای مقابله با ایران را تکذیب کرد.

به گزارش «ایلنا»، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه با انتشار توییتی نوشت: «گزارش منتشر شده درباره اعزام ۱۲ هزار نیروی نظامی آمریکا به عربستان دروغ یا به عبارتی دقیق‌تر، جعلی است.»

ترامپ در تاریخ ۱۹ نوامبر با ارسال پیامی رسمی به کنگره تاکید کرد که آمریکا طی هفته‌های آینده تعداد نیروهایش را در عربستان سعودی به سه هزار نفر افزایش خواهد تا به‌دنبال حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در تاریخ ۱۴ سپتامبر با ایران برخورد کند.

ادعای جدید ضدایرانی واشنگتن

همزمان با انتشار اخباری درباره افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه، رسانه‌های آمریکا بدون ارائه سند و شواهد معتبر به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شده‌اند که ایران به‌طور مخفیانه درحال ایجاد یک زرادخانه موشکی در عراق است. به گزارش «ایسنا» روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از فردی که او را «یک مقام آمریکایی آگاه» نامید، مدعی شد که پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا دریافته‌اند که ایران به‌طور مخفیانه در حال انتقال موشک‌های کوتاه برد به عراق و ایجاد یک زرادخانه موشکی در این کشور است. این مقام آمریکایی بدون ارائه جزئیات حتی ادعا کرده است که برخی از این موشک‌ها احتمالا بالستیک هستند.

طرح جعلی اعزام ۱۲۰ هزار نیرو

پیش‌تر در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه نیز روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از شماری از مقام‌های نظامی آمریکا، از طرح پنتاگون برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو در خاورمیانه خبر داده بود. به گزارش این نشریه این طرح را پاتریک شاناهان، وزیر دفاع آمریکا در جلسه‌‎ای با حضور دستیاران ارشد دونالد ترامپ در امور امنیت ملی ارائه داده بود. نیویورک‌تایمز در آن مقطع گزارش داده بود که پنتاگون قصد دارد با اعزام این ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه خود را برای دو موقعیت آماده کند: نخست، اگر ایران به نیروهای آمریکایی حمله کند. دوم، اگر جمهوری اسلامی به برنامه هسته‌ای‌ خود شتاب دهد. براساس این گزارش، تجدیدنظر در برنامه نظامی آمریکا برای آمادگی در برابر تهدید ایران با دستور جان بولتون، مشاور امنیت ملی وقت ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شده بود.

همزمان با انتشار این خبر در اردیبهشت ماه سال‌جاری، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز درباره اعزام نیروهای آمریکایی برای مقابله با ایران را رد کرد. ترامپ در روز سه‌شنبه ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت با «جعلی» خواندن خبر نیویورک‌تایمز، گفت «قطعا» آمادگی چنین کاری را در صورت نیاز خواهد داشت. رئیس‌جمهور آمریکا ضمن جعلی خواندن این خبر گفت: «امیدوارم که نخواهیم برای این اقدام برنامه بریزیم و اگر این کار را بکنیم تعداد بسیار زیادتری اعزام خواهیم کرد.»