تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا

 با سفر وزیرخارجه ایران به زوریخ، مسعود سلیمانی پس از تحمل یک سال گروگانگیری و حبس غیرقانونی در آمریکا آزاد و تحویل مقامات ایرانی شد. با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت امورخارجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرآیند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، مسعود سلیمانی استاد دانشگاه‌های ایران که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بازداشت و بیش از یک‌سال در آمریکا زندانی بود، آزاد شد. در این روند همچنین با تصویب شورای‌عالی امنیت ملی و همکاری و موافقت نهادهای قضایی و امنیتی «ژیو وانگ» شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی درحال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود با رافت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیسی برای بازگشت به آمریکا شد. مسعود سلیمانی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر ماه سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم آمریکا شد؛ اما پیش از ورود به خاک این کشور به علت نامعلومی از سوی پلیس FBI دستگیر و زندانی شد.

این دانشمند ایرانی که در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند، توسط موسسه آمریکایی «مایو‌کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برای انجام تحقیقات تخصصی به این کشور دعوت شد و برخلاف تمامی پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی در آمریکا در بازداشت بود. از سوی دیگر ژیو وانگ به جرم جاسوسی در ایران دستگیر و به ۱۰ سال حبس در زندان اوین محکوم شده بود.

کاخ سفید آزادی «ژیو وانگ» در ایران را تایید کرد

همزمان کاخ سفید در بیانیه‌ای آزادی شهروند این کشور را که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بود، تایید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، منابع آمریکایی اعلام کردند که کاخ سفید در بیانیه‌ای آزادی ژیو وانگ شهروند این کشور که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بود را تایید کرد. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از دو منبع آمریکایی گزارش داد که وانگ با یک هواپیمای سوئیسی از تهران به زوریخ رفته و در آنجا با برایان هوک، نماینده آمریکا در امور ایران دیدار کرده است. یک مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده است با اشاره به تبادل زندانی میان آمریکا و ایران تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای درباره اینکه مذاکرات بیشتری میان دو طرف در جریان باشد، وجود ندارد.  وانگ از آگوست سال ۲۰۱۶ در ایران و به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود. سخنگوی وقت قوه‌قضائیه در یک نشست خبری درباره آقای وانگ گفته بود: «یکی از عوامل نفوذی آمریکا که البته دو تابعیتی است، با نفوذ خاصی وارد ایران شد. این فرد مستقیما از ناحیه آمریکایی‌ها هدایت می‌شده و پس از شناسایی، دستگیر شد.» او همچنین با اشاره به حکم اولیه صادرشده برای این جاسوس آمریکایی از محکوم شدن وی به ۱۰ سال حبس خبر داده بود.

واکنش ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا آزادی شهروند زندانی این کشور در ایران را تایید کرد. به گزارش «ایسنا» خبرگزاری رسمی فرانسه در صفحه توییترش نوشت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آزاد شدن ژیو وانگ، شهروند این کشور را [که به جرم جاسوسی درحال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود] اعلام کرده است.

ابراز خرسندی پمپئو از عملکرد ایران

همزمان وزیر امورخارجه آمریکا نیز در واکنش به آزادی شهروند چینی- آمریکایی زندانی در ایران، نسبت به عملکرد سازنده دولت ایران در این زمینه ابراز خرسندی کرد. به گزارش «ایسنا» مایک پمپئو طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر با اعلام خبر آزادی وانگ یی شهروند چینی- آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران در زندان به‌سر می‌برد، بار دیگر این ادعای واهی را تکرار کرد که او به اشتباه سه سال زندانی بوده است. او در این پیام با بیان اینکه وانگ یی به زودی به خانه بازمی‌گردد، افزود: ما تا زمانی‌که تمامی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران و دیگر نقاط جهان را به آغوش عزیزانشان بازنگردانیم، از پا نخواهیم نشست. ما از دولت سوئیس برای فراهم کردن بازگشت آقای وانگ قدردانی می‌کنیم و از عملکرد دولت ایران در این مساله که سازنده بوده است، خرسند هستیم.