اختلاف اصولگرایان برسر لیست انتخاباتی

خبرگزاری مهر نیز روز گذشته در گزارشی ترکیب حضور اصولگرایان را ۵۱ درصد، اصلاح‌طلبان را ۳۸ درصد و چهره‌های مستقل را ۱۱درصد اعلام کرده است. اما به نظر می‌رسد به رغم سودای اصولگرایان برای ورود به مجلس یازدهم، ائتلافشان با یکدیگر برای رسیدن به یک لیست انتخاباتی مشترک به خصوص درتهران یک رویای دست‌نیافتنی باشد. سخنان روزگذشته چهره‌های برجسته پایداری و هشدار آنها به یاران قالیباف می‌تواند نمونه‌ای کوچک از اختلافات این گرایش سیاسی طی روزهای آتی باشد. در همین ارتباط محمدجواد ابطحی، عضو جبهه پایداری روز گذشته درگفت‌وگو با نامه‌نیوز نسبت به اینکه درصورت نرسیدن اصولگرایان به اجماع آنها با سه لیست در تهران درانتخابات شرکت می‌کنند، هشدار داده است.

به گزارش انتخاب، این عضو جبهه پایداری گفت: انتظار داریم در شورای ائتلاف یک اجماع حداکثری صورت بگیرد، اگر نشد اصولگرایان در تهران ۳ فهرست جداگانه خواهند داشت. آقای قالیباف یک لیستی را تنظیم کرده و خودش نیز سرلیست می‌شود. یک لیست را جبهه پایداری و یک لیست دیگری را هم جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌دهند. اودر ادامه گفت: در حال حاضر رایزنی‌های فشرده‌ای انجام می‌شود. افرادی برای کدخدامنشی و نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر وسط میدان آمده‌اند که امیدواریم به نتیجه برسند. ابطحی درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به ثبت‌نام قالیباف در انتخابات مجلس آیا همه مجموعه‌های اصولگرا بر سرلیستی او در شورای ائتلاف اجماع دارند نیز گفت: بعید می‌دانم. البته دوستان و نزدیکان آقای قالیباف این موضوع را بیان کردند؛ اما هنوز درباره سرلیست به نتیجه نرسیده‌اند.

ابطحی درادامه گفت‌وگو با نامه نیوز درپاسخ به این سوال که به نظرتان اگر رقابتی بین لیست شورای ائتلاف و لیست جبهه پایداری در تهران شکل بگیرد، موقعیت لیست اصلاحات تقویت نخواهد شد؟نیز گفت: این خطر را حس می‌کنیم؛ اما دوستان اصولگرا هم باید این فکر را بکنند. وی افزود: دائم نمی‌توان از جبهه پایداری توقع داشت که انعطاف‌پذیر باشد و از موضعش عقب‌نشینی کند. خود دوستان اصولگرا نیز باید انعطاف‌پذیر باشند. همه‌اش گفته می‌شود که چرا جبهه پایداری انعطاف نشان نمی‌دهد؟ خوب چرا آنها انعطاف به خرج نمی‌دهند؟ اگر از نظر برخی جبهه پایداری محلی از اعراب ندارد و اقبال عمومی متوجه‌اش نیست، چه ترس و واهمه‌ای وجود دارد که می‌گویند جبهه پایداری رای ما را کم کرده و ضربه زده است. این حرف‌ها نشان می‌دهد که جبهه پایداری اقبال دارد. وی همچنین تصریح کرد که چنانچه محمدباقر قالیباف ویارانش بر رسیدن به اجماع و لیست واحد تاکید دارند، باید کوتاه بیایند. روح‌الله حسینیان ازدیگر اعضای جبهه پایداری هم درگفت‌وگو با خبرآنلاین درپاسخ به این سوال که آیا نیروهای پایداری با طیف محمدباقر قالیباف به لیست مشترک می‌رسند یا خیر، گفت: «من در تشکیلات جبهه پایداری رفت‌وآمد ندارم و نمی‌دانم چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند؛ اما در مجموع امیدوارم با یک همبستگی کامل انتخابات برگزار شود تا افرادی خدوم ملت روی کار بیایند.» حسینیان همچنین درباره میزان احتمال رئیس‌مجلس شدن قالیباف تصریح کرد: «این موضوع بستگی به آینده دارد که چه طیف‌هایی از اصولگرایان رای بیاورند و چه طیفی بتواند اکثریت را در اختیار بگیرد. البته مشورت‌ها و ارزیابی‌ها انجام خواهد شد. اکنون مهم این است که نیروهایی به مجلس بروند که نه صرفا اسما اصولگرا محسوب شوند، بلکه عمیقا به ولایت و انقلاب اعتقاد داشته باشند.» او در عین حال گفت که به نظر می‌رسد باتوجه به عملکرد اصلاح‌طلبان و نیروهای رادیکال، اکثریت مجلس آینده از آن اصولگرایان است.

پیش‌بینی‌ها از اختلاف اصولگرایان

در کنار این سخنان و نگرانی‌های اعضای جبهه پایداری از آینده لیست انتخاباتی اصولگرایان، روزنامه جمهوری اسلامی هم روز یکشنبه در مطلبی پیش‌بینی کرد که اصولگرایان به‌رغم ثبت‌نام گسترده در انتخابات در بستن لیست‌های انتخاباتی دچار مشکل می‌شوند. این روزنامه در این یادداشت نوشت: اصولگرایان که نگرانی چندانی از رد صلاحیت ندارند در غیاب علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل حضور پررنگی در ثبت‌نام‌ها داشتند. موضوعی که ممکن است باعث شود در بستن لیست‌های انتخاباتی مشکلاتی برای جناح راست به وجود بیاید. درادامه این مطلب آمده است: این تعداد بالای اصولگرایانی که بیشتر آنها هم خود را مدعی و لایق نمایندگی می‌دانند ممکن است به شکاف در میان جریان اصولگرا و به توافق نرسیدن بر سر یک لیست واحد و در نهایت تشتت آرای جناح راست منجر شود که این موضوع می‌تواند مورد بهره‌برداری اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت روحانی قرار گیرد.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه در مجلس یازدهم مهره‌های مهم که توانایی سازماندهی و تشکل‌سازی داخلی مجلس را داشته باشند، وجود ندارد، گفت: اصولگرایان دست بالا را در مجلس خواهند داشت؛ اما از الان زود است که بگوییم آنها در مجلس بعدی به چند شعبه تقسیم می‌شوند. در شرایطی که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند لیست قدرتمندی بدهند، فضا برای اختلاف داخلی اصولگرایان فراهم است و در کنار لیست اصلی این جریان، احتمالا یکی دو لیست دیگر هم ارائه خواهد شد. مهاجری همچنین با اشاره به اینکه تعداد کاندیداهای اصولگرایان از اصلاح طلبان بیشتر است، خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس یازدهم مشارکت زیاد نیست؛ اما رای اصولگرایان از اصلاح طلبان بیشتر است؛ زیرا پایگاه رای اصولگرایان همیشه پای صندوق رای حاضر هستند. اودرعین حال با اشاره به اینکه تعداد اصلاح‌طلبان راه یافته به مجلس یازدهم کمتر از مجلس دهم خواهد بود، گفت: مجلس یازدهم نمی‌تواند گردن بلند کرده و درخواست کند که در راس امور باشد.

همچنین ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با انتخاب تاکید کرد: در انتخابات مجلس آینده این امکان وجود دارد که اصولگرایان لیست‌های متعددی داشته باشند، اگر چه شاید برخی افراد در چند لیست به‌صورت مشترک قرار بگیرند. او این احتمال را هم مطرح کرد که جبهه پایداری در قالب یک ائتلاف مشترک و واحد با اصولگرایان در انتخابات حاضر شود. ایمانی همچنین گفت: هر چند این امکان وجود دارد که چنین اتفاقی نیفتد و در بعضی شهرها لیست آنها با اصولگرایان متفاوت باشد.

اختلاف برسر ریاست مجلس آینده

در کنار پیش‌بینی‌ها از احتمال اختلاف بر سر بستن لیست انتخاباتی اصولگرایان، یکی دیگراز مسائلی که ازهم اکنون موجب دغدغه اصولگرایان شده است، موضوع ریاست مجلس یازدهم است. غلامرضا مصباحی مقدم، مجید انصاری، حسین مظفر، محمد باقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و علی احمدی(جانشین دبیر مجمع تشخیص) ۶عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستندکه هر کدام می‌توانند درصورت تایید صلاحیت کاندیدای ریاست مجلس باشند. از آن سو چهره‌هایی مانند علیرضا زاکانی و مرتضی آقا تهرانی از اعضای جبهه پایداری و از نزدیکان احمدی‌نژاد هم می‌توانند از گزینه‌های این گرایش سیاسی برای ریاست مجلس باشند. همچنان‌که ناصرایمانی، فعال سیاسی اصولگرا درگفت‌وگو با انتخاب دراین خصوص گفت: قالیباف فقط یکی از گزینه‌ها برای ریاست مجلس می‌تواند باشد، نه گزینه قطعی. افرادی همچون مصباحی مقدم، انصاری و مظفر نیز ثبت‌نام کرده‌اند که به نوعی در حد ریاست قوه‌مقننه هستند. بنابراین قالیباف را می‌توان تنها یکی از گزینه‌ها ارزیابی کرد.