او ادامه داد: تکرار ادعاهای بی‌اساس در این بیانیه حاصل فشار سیاسی معدودی از اعضای این شوراست که در چند دهه گذشته تمام تلاش خود را صرف جلوگیری از توسعه همکاری‌های چندجانبه کردند. موسوی افزود: آنان با کوته‌نظری خود در این سال‌ها نه تنها موجب تاراج ثروت‌های کشورهای همسایه شده‌اند بلکه زمینه مداخله هر چه بیشتر بیگانگان را در این منطقه حساس فراهم کرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار کرد: معدودی از اعضای این شورا تمایل دارند با استمرار سیاست‌های نابخردانه خود فرصت‌های همکاری را که از سوی کشورمان با هدف ایجاد امنیت و ثبات در منطقه ارائه شده است از بین ببرند که شایسته است دیگر کشورهای منطقه این اجازه را به آنها ندهند. موسوی با اشاره به رفتار مسوولانه جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان گذشته افزود: ارائه پیشنهاد پیمان عدم تعرض، مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و نهایتا پویش صلح هرمز از جمله تلاش‌های کشورمان برای تحقق همکاری‌های منطقه‌ای بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه از معدود کشورهای حامی استمرار سیاست‌های نابخردانه در منطقه خواست تا به افکار عمومی منطقه پاسخ دهند که جز ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی و تکفیری در کشورهای عراق و سوریه و یمن و باز کردن پای بیگانگان به خلیج‌فارس، چه اقدامی برای کاهش تنش‌ها در منطقه انجام داده‌اند؟ کشورهایی که مداخله‌جویی‌های غیرمسوولانه آنان در دیگر کشورها موجب کشتار وسیع شهروندان بی‌گناه از زنان و کودکان گرفته تا سالخوردگان شده و به گسترش ناامنی و تروریسم در منطقه منجر شده است، تلاش دارند با فرافکنی، از عواقب و مجازات‌های بین‌المللی در نقض فاحش حقوق بین‌المللی و ارتکاب جنایت‌های جنگی خود فرار کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: کشورمان هرگونه ادعایی بر این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند. موسوی اضافه کرد: کلیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جزایر در راستای حقوق مسلم و منطبق بر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور انجام گرفته است و تکرار این مواضع مداخله‌جویانه به هر شکلی کاملا مردود است و هیچ‌گونه تاثیری بر واقعیت‌های موجود حقوقی و تاریخی نداشته و نخواهد داشت. موسوی واکنش این شورا به کاهش تعهدات برجامی را طنزی تاریخی خواند و افزود: کشورهایی که تمام تلاش و سرمایه خود را برای ناکام گذاشتن برجام به کار بستند، هم‌اکنون نسبت به اقدامات مشروع ایران معترض شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین همراهی و حمایت آشکار از تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم بزرگ ایران در این بیانیه را به‌شدت محکوم کرده و آن را متناقض با سیاست حسن همجواری توصیف کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از ادعاهای واهی و تکراری این بیانیه ارزش پاسخگویی ندارد. او ابراز امیدواری کرد این کشورها به جای چنین اظهارات تحریک‌آمیزی که نتیجه‌ای جز تداوم روند مخرب کنونی و سوق دادن منطقه به آینده‌ای مجهول ندارد، تغییر رویه داده و راه همکاری را در پیش گیرند.

بیانیه نشست چهلم

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس روز سه‌شنبه در بیانیه پایانی نشست خود در ریاض تاکید کردند، چالش‌های منطقه اهمیت تقویت همکاری‌ها میان کشورهای عضو را بیشتر نشان می‌دهد. به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، طرف‌های شرکت‌کننده در بیانیه پایانی خود تاکید کردند که چالش‌های موجود در منطقه اهمیت همکاری‌های نظامی و امنیتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ایجاد راهکارهایی برای مشارکت استراتژیک را نشان می‌دهد. در بیانیه پایانی چهلمین نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض آمده است، هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای علیه هر یک از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به منزله تعرض به کل شورا است. همچنین در این بیانیه هدف عالی شورای همکاری خلیج‌فارس، تقویت همکاری‌های نظامی و امنیتی و ارتباطات میان کشورهای عضو برای مقابله با هرگونه تهدید نظامی اعلام شده و بر ادامه تلاش‌ها جهت دستیابی به راه‌حل‌هایی برای چالش‌های مشترک کشورهای عضو از جمله آب و کشاورزی تاکید کرد. در بیانیه یاد شده با اشاره به اینکه اقداماتی که عربستان در پیش گرفته نشانگر تمایل این کشور به ثبات در بازار نفت است، کشورها حمایت خود را از این اقدامات ریاض اعلام کردند. همچنین در بیانیه پایانی بر انجام تمامی اقدامات برای تضمین امنیت کشورهای این منطقه تاکید و اعلام شد، تلاش‌ها برای رشد اقتصادی و اتحاد گمرکی کشورهای عضو تا سال ۲۰۲۵ ادامه می‌یابد.

اظهارات مقامات سعودی

همزمان پادشاه عربستان با طرح ادعاهای تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: باید با جدیت به برنامه هسته‌ای ایران و برنامه موشکی آن بپردازیم. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روزسه‌شنبه در افتتاحیه چهلمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که در قصر الدرعیه در ریاض برگزار شد و رهبران و نمایندگان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در آن حضور دارند گفت: منطقه ما امروز با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است که نیازمند اتحاد و همبستگی برای مقابله با آنها هستیم.

ملک سلمان در ادامه این ادعاها گفت: ایران همچنان به اقدامات خصمانه خود برای ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی و حمایت از تروریسم ادامه می‌دهد، مساله‌ای که باعث می‌شود از منافع خود و منافع ملت‌های خود محافظت کنیم و برای توقف دخالت‌های این کشور با جامعه بین‌المللی همکاری کنیم. او در ادامه به مساله هسته‌ای ایران نیز پرداخت و گفت: باید با جدیت به برنامه هسته‌ای ایران و برنامه موشکی آن بپردازیم و امنیت منابع انرژی و امنیت گذرگاه‌های آبی و همچنین کشتیرانی بین‌المللی را تامین کنیم. وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با طرح ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران قبل از اینکه دعوت به صلح کند باید رفتارهای خود را تغییر دهد.