تاکید لاوروف بر حفظ برجام

در این راستا اخیرا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه در این رابطه رایزنی‌های داشته است.

به گزارش «ایسنا» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توییتری درباره دیدارش با سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه نوشت: «دیدار بسیار خوبی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و نمایندگان روسیه داشتم. درباره بسیاری از موارد از جمله تجارت، ایران، کره شمالی، معاهده منع اشاعه تسلیحات اتمی، معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای و مداخله در انتخابات گفت‌وگو کردیم. امیدوارم مذاکراتمان در آینده نزدیک ادامه پیدا کند.»

درخواست واشنگتن از مسکو

در این خصوص سخنگوی کاخ سفید گفت که رئیس‌جمهور آمریکا از روسیه خواسته است تا از سیاست‌های واشنگتن درقبال برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی پشتیبانی کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری تاس، جود دیر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از مسکو خواسته است تا از تلاش‌های واشنگتن علیه برنامه هسته‌ای ایران و شبه‌جزیره کره حمایت کند. همزمان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای آمریکایی خود بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از صدای آمریکا، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه در نشست خبری به همراه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این دو مقام درخصوص شرایط برجام با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند. لاوروف همچنین با اشاره لزوم حفظ توافق هسته‌ای گفت: «تاکید کردم که باور داریم باید هرآنچه در توان داریم را برای حفظ برجام انجام دهیم.» وی افزود: «برای کاهش تنش در خلیج فارس و تنگه هرمز نقشه‌هایی ارائه کرده‌ایم. ما از تلاش برای آزادی کشتیرانی در این منطقه حمایت می‌کنیم.»

شانس حفظ برجام

از سوی دیگر جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار خود با ژان‌ایو‌لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه گفت که آنها درباره ایران و برجام رایزنی کرده‌اند و حفظ این توافق بین‌المللی برای اروپا بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش «ایسنا» مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت که دیدار خوبی با ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه داشته و درباره یکسری موضوعات، ازجمله ایران، اوکراین و ونزوئلا رایزنی کرده است. دو طرف در این دیدار بر لزوم حفظ برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) تاکید کردند. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل پس از این دیدار در نشست خبری مشترک با لودریان در پاسخ به سوالی درباره برجام گفت: «لازم است که در اینجا رضایت خود را از نشست اخیر (کمیسیون مشترک برجام) در وین اعلام کنم چراکه این جلسه نشان داد هنوز شانس حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد. کشورهای شرکت‌کننده تحت سرپرستی اتحادیه اروپا بر این مساله اتفاق نظر داشتند.»

وی ادامه داد: «ما امیدواریم بتوانیم مقامات ایرانی را متقاعد کنیم که حفظ توافق را به خطر نیندازند، چیزی که برای ما اروپایی‌ها بسیار حائز اهمیت است.»

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در روزهای اخیر بیانیه‌ای مداخله‌جویانه و با لحنی تند درباره ناآرامی‌های چندی پیش در ایران منتشر کرده بود، در پاسخ به سوالی در این زمینه بار دیگر ادعای خود را تکرار کرد که نظام ایران اعتراضات را سرکوب کرده است. بورل در ادامه گفت: «در حال حاضر در شورای روابط خارجی هیچ پیشنهادی برای تحریم ایران ارائه نشده است اما این، به آن معنی نیست که این موضوع در آینده مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.»

به برجام پایبندیم

همچنین خانم دیته یورگنسن، مدیرکل کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه به برجام پایبند هستیم، از ایران خواست که به پایبندی خود به این توافق ادامه دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، خانم «دیته یورگنسن» مدیرکل کمیسیون‌ انرژی اتحادیه اروپا در دیدار مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست و‌ رئیس هیات شرکت‌کننده ایرانی در بیست و پنجمین کنفرانس تغییرات آب و ‌هوایی مادرید که در حاشیه این نشست انجام گرفت، اعلام کرد که اتحادیه اروپا پایبند به برجام است و از ایران نیز می‌خواهیم تا به پایبندی خود ادامه دهد.

وی اضافه کرد: «تحریم‌های کنونی ‌‌علیه ایران مربوط به اتحادیه اروپا نیست و توسط دولتمردان آمریکایی اعمال شده است. در مورد پروژه‌های مشترک با اتحادیه نیز مقرر شد تا با انتقال نتایج جلسه به مرکز اتحادیه اروپا اجرایی شدن آنها تسریع شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، اعلام پایبندی اتحادیه اروپا به برجام در حالی از سوی این مقام اتحادیه مطرح می‌شود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اخیرا اعلام کرد: «ما حتما از میزان تعهد اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به اجرای برجام ناراضی هستیم.»