انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اسفندماه ۱۳۹۴ همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد، اما به دنبال ارتحال تعدادی از اعضای پنجمین مجلس خبرگان رهبری از جمله آیات اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ سید ابوالفضل میرمحمدی و نصرالله شاه‌آبادی نمایندگان مردم تهران، محمد مومن نماینده مردم قم، اسدالله ایمانی نماینده مردم فارس، حبیب‌الله مهمان‌نواز نماینده مردم خراسان شمالی و همچنین‌ سیدمحمود هاشمی شاهرودی نماینده مردم خراسان رضوی، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای جایگزینی این علمای فقید در پنج استان تهران،‌ خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم در دستور کار قرار گرفت. ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از روز جمعه ۱۵ آذرماه اغاز شد و امروز ۲۱ آذرماه پایان می‌یابد.

انصراف فلاحت‌پیشه از انتخابات مجلس

ازسوی دیگر روزگذشته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از داوطلبی دوره یازدهم انتخابات مجلس انصراف داد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس، در تشریح دلایل انصرافش با بیان اینکه در دوره دهم مجلس نیز به اصرار دوستان آمدم افزود: بنده در روزهای پایانی مهلت مقرر برای ثبت‌نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت‌نام کردم و به اصرار دوستان هم بود، چون فرصت برای ثبت‌نام رو به اتمام بود به آنها هم گفتم که فقط ثبت‌نام می‌کنم.به گزارش خبرآنلاین، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: پیش از ثبت‌نام در این دوره از انتخابات مجلس، به دوستان عرض کردم که باید بنده را برای نمایندگی در دوره بعدی مجلس شورای اسلامی قانع کنند، اما بنده قانع نشدم و از داوطلبی در دوره بعدی انتخابات مجلس انصراف دادم. فلاحت‌پیشه افزود: بالاخره شواهد نشان می‌دهد که مجلس جوان‌تر و بهتری قرار است در دوره یازدهم تشکیل شود، قطعا مجلس جدیدی خواهد بود و بیشترِ داوطلبان هم در میان مردم بوده‌اند.او در گفت‌وگو با خبرآنلاین نیز گفت: واقعیت این است که من در طول این روزها به این موضوع فکر کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که دانشگاه را انتخاب کنم. فلاحت‌پیشه درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان نیز گفت: از انتخابات یازدهمین دوره مجلس انصراف دادم، چون رغبتی نداشتم.

تذکر آیت‌الله جنتی به هیات‌های اجرایی

درهمین حال روز گذشته آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان، درجلسه این شورا خطاب به هیات‌های اجرایی متذکر شد که در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس با دقت عمل کنند تا شاهد شکایت کمتری به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان باشیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: در بررسی صلاحیت‌ها، حق کاندیدا‌ها و حق مردم هر دو باید حفظ شود و داوطلبانی که دارای شرایط هستند، در هیات‌های اجرایی رد‌صلاحیت نشوند و افرادی که آلوده به فساد یا فاقد شرایط هستند نیز تایید نشوند.پیش از آغاز دستور کار جلسه، آیت‌الله محمد یزدی از فقهای شورای نگهبان در توصیه‌ای خواستار توجه بیشتر اعضای شورای نگهبان نسبت به اعتراضات داوطلبان فاقد شرایط و رد صلاحیت شده و بررسی دقیق آنها همراه با سعه‌صدر در شنیدن اعتراضات آنها شد.

طبق جدول زمانبندی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از اتمام ثبت‌نام‌ها، فرآیند بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه آغاز و بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی تا ۲۶ آذر صورت می‌گیرد و پس از ابلاغ نتایج بررسی‌ها به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابی، داوطلبان در صورت اعتراض به نظر هیات‌های اجرایی می‌توانند از ۲۸ آذر تا یک دی ماه به هیات نظارت استان شکایت خود را اعلام کنند.

تشکیل دو ائتلاف سیاسی جدید

همزمان خبرها حاکی از تشکیل دو ائتلاف سیاسی جدید است. حمید ملانوری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب دیروز در یک نشست خبری با اعلام تشکیل دو ائتلاف سیاسی دیگر، گفت: «جبهه نیروهای انقلاب اسلامی» به نمایندگی غلامعلی حدادعادل و «جبهه ایستادگی ایران اسلامی» به نمایندگی عبدالحسین روح‌الامینی فعالیت خود را به اطلاع این کمیسیون رسانده‌اند.