مذاکره در چارچوب خطوط قرمز عكس: president.ir

رئیس‌جمهوری تاکید کرد که دولت حتی یک لحظه از بر هم زدن نقشه دشمن و تحریم‌ها غافل نبوده و مصمم است که از طرق مختلف از جمله «تقویت تولید داخلی» و نیز «مذاکره»، این توطئه را در هم بشکند. حسن روحانی که دیروز در جلسه هیات دولت تاکید کرد که «مذاکره دولت در چارچوب خطوط قرمز نظام حرکت کرده و از آن عبور نخواهیم کرد»، بر اساس اعلام منابع ژاپنی، روزهای پایانی آذرماه امسال در سفری به ژاپن با نخست‌وزیر ژاپن دیدار می‌کند؛ سفری که به درخواست مقامات ایرانی انجام می‌شود و می‌تواند پاسخی به سفر خردادماه امسال شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن تلقی شود. شینزو آبه ۲۲ خرداد ماه ۹۸ به تهران سفر کرد و این نخستین بار پس از گذشت ۴۰ سال بود که یک مقام ژاپنی در این سطح به تهران سفر می‌کرد. شروع دوباره رفت‌و‌آمدهای دیپلماتیک مقامات ایرانی و ژاپنی پس از سال‌ها در سال ۹۸، بیش از همه گمان تلاش میانجی‌گرانه ژاپن میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران بر سر برجام و نیز تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کرد. روحانی در حالی روزهای پایانی آذرماه به ژاپن می‌رود که از اکتبر سال ۲۰۰۰ تاکنون، هیچ رئیس‌جمهور ایرانی به ژاپن سفر نداشته است. سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت ایران، در اکتبر ۲۰۰۰ به ژاپن سفر کرده بود.

البته رفت و آمد‌ها میان ایران و ژاپن تنها به سفر آبه به تهران و سفر آتی روحانی به توکیو محدود نماند. از خردادماه امسال که رفت و آمدها آغاز شد، سیدعباس عراقچی که سابقه سفارت ایران در توکیو بین سال‌های ۸۶ تا ۹۰ را در کارنامه دارد، اخیرا سفری به چین و پس از آن ژاپن داشت و با شینزو آبه دیدار کرد؛ در این دیدار عراقچی پیام کتبی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران را تقدیم نخست‌وزیر ژاپن کرد.

خبر سفر احتمالی روحانی به ژاپن را هم برای اولین بار، عباس عراقچی پس از این دیدار در گفت‌وگو با شبکه «ان‌اچ‌کی» ژاپن در وین، اعلام کرد.

البته دیروز خبرگزاری ژاپنی کیودو گزارش داد که ژاپن و ایران در حال نهایی کردن سفر حسن روحانی به توکیو در تاریخ ۲۸ آذر و دیدار سران دو کشور در تاریخ ۲۹ آذر هستند. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه به خبرگزاری کیودو گفت که «رئیس‌جمهور ایران در حال برنامه‌ریزی برای این است که عصر ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) وارد ژاپن شود.»

در ماه‌های اخیر دو موضوع سفر مقامات ژاپنی به ایران و همچنین تبادل زندانی میان ایران و آمریکا، گمان احتمال شکل‌گیری مذاکره میان ایران و ایالات متحده را تقویت کرده است.

البته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دیروز گفت که این سفر در چارچوب سفرها و دیدارهای دوجانبه بین مقامات تهران و توکیو انجام می‌شود. بسیاری با رویکردی خوش‌بینانه بر این باور‌ند که این‌دو می‌تواند نشانه به وجود آمدن گشایشی در رابطه ایران و آمریکا و همچنین احتمال ورود دو کشور به مذاکره باشد. البته برخی مقامات آمریکایی پس از تبادل اخیر زندانیان ایرانی و آمریکایی پالس‌های مثبتی ارسال کردند. گواه این مدعا اظهارات برایان هوک مسوول ویژه امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا است که در گفت‌وگو با وبسایت نشریه راستگرای «واشنگتن فری بیکن» گفت «تبادل زندانیان می‌تواند گام نخست گفت‌وگوها با ایران باشد.»

هوک در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) نیز گفت که من خواهان گفت‌وگوهای کنسولی با ایران هستم.

 از سوی دیگر، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا نیز یکشنبه ۱۷ آذر در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس با بیان اینکه «دوست داریم همه (آمریکایی‌هایی) که در ایران زندانی هستند، بازگردند»، ابراز امیدواری کرده بود که این تبادل زندانی به فتح باب گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا منجر شودالبته دیروز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تبادل زندانی بین ایران و آمریکا و تکرار آن به‌عنوان الگو در سایر مسائل، تاکید کرد: بحث تنش‌زدایی و اینکه به دنبال دشمن‌تراشی نباشیم همواره جزو سیاست‌های اصلی ما بوده است و با حفظ اصول و منافع و امنیت ملی خود در رابطه با همه کشورها دنبال می‌کنیم. او همچنین اعلام کرد که مسیر تبادل زندانی با هیچ کشوری بسته نیست، اما ساز وکار خود را دارد.

تقویت شبکه ملی اطلاعات

حسن روحانی دیروز در جلسه هیات دولت علاوه بر موضوع مذاکره در چارچوب خطوط قرمز موضوعات دیگری هم مطرح کرد. رئیس‌جمهوری در بخشی از اظهارات خود، با تاکید بر اینکه مردم به شایعات نباید توجه داشته باشند، گفت: اگر اعلام کنیم که به دنبال تقویت شبکه ملی اطلاعات هستیم، دشمنان چنین تبلیغ می‌کنند که دولت قصد دارد اینترنت خارجی را قطع کند در حالی که اصلاً چنین نیست، بلکه قصد داریم در کنار اینترنت خارجی، شبکه ملی اطلاعات قوی و توانمند داشته باشیم تا مردم بتوانند از هر دو استفاده کنند. روحانی با تاکید بر اینکه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم توسعه شبکه اطلاعات بوده است، گفت: در این دولت پهنای باند افزایش پیدا کرده و توسعه اینترنت، نسل‌های جدید و گوشی‌های هوشمند با گذشته قابل مقایسه نیست. امروز بسیاری از مشاغل و خدمات رفاهی مردم از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

روحانی در ادامه، ایجاد اشتغال و مبارزه با فقر مطلق را ۲ هدف مهم دولت دوازدهم توصیف کرد و با تاکید بر اینکه دولت تمام توان خود را برای تحقق آن به‌کار گرفته است، اظهار کرد: در شرایط خاص منطقه‌ای و جهانی که در آن قرار گرفته‌ایم از همه دستگاه‌ها و رسانه ملی، روزنامه‌ها و فضای حقیقی و مجازی، درخواست می‌کنم که واقعیت‌ را به درستی به مردم اطلاع‌رسانی کنند. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: در زمینه مبارزه با فقر مطلق نیز بندی در تبصره ۱۴ بودجه گنجانده‌ایم که هر سال اعتبار آن نسبت به سال قبل افزایش یافته است و در این راستا رئیس کمیته امداد امام(ره) در اجتماع بزرگی صراحتا به من اعلام کرد که شما فقر مطلق را پشت سر گذاشته‌اید و امروز در کشور فقر مطلق وجود ندارد.

اصلاح قیمت بنزین

روحانی در ادامه با بیان اینکه در این ایام موفق شدیم با اصلاح قیمت بنزین کمک جدیدی برای اقشار کم‌درآمد و متوسط به پایین داشته باشیم، توضیح داد: البته در این خصوص قصد داشتیم که کارت اعتباری بدهیم تا مردم اجناس ایرانی خریداری کنند، اما از آنجا که اجرای آن با دشواری‌هایی همراه بود، به تاخیر انداختیم و فعلا کمک نقدی به حساب مردم واریز می‌شود.

ادامه کمک‌های معیشتی

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کمک‌های معیشتی دولت به مردم در راستای اصلاح قیمت بنزین همچنان ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: مردم نسبت به تبلیغات هدفدار که در این زمینه انجام می‌شود، مبنی بر اینکه دولت برای یک تا دو ماه کمک‌های نقدی را ادامه داده و سپس آن را قطع خواهد کرد، توجه نداشته باشند و این صحیح نیست و مطمئن باشند که از طرف دولت این پوشش حمایتی همچنان انجام خواهد گرفت. روحانی تاکید کرد: تمام مبلغی که از جانب اصلاح قیمت بنزین به دست می‌آید که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است به خود مردم برگردانده می‌شود و این موجب خوشحالی است. او افزود: مصرف بنزین در هفته‌های اخیر به‌طور متوسط ۲۰ میلیون لیتر کاهش یافته است و خبر خوشی برای مردم و به معنای خودکفایی است و نشان می‌دهد که می‌توانیم صادرات بنزین را افزایش دهیم.

توصیه روحانی به صدا و سیما

روحانی رسانه ملی و روزنامه‌ها و فضای حقیقی و مجازی را به انعکاس واقعیت‌ها توصیه کرد و گفت: البته زندگی مردم با دشواری مواجه است و این به دلیل فشارهای فوق‌العاده‌ای است که دشمنان اعمال می‌کنند و در این ایام بدترین فشارها و تحریم را بر ملت ایران تحمیل کردند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: بدون تردید کاهش درآمدهای دولتی، ایجاد مشکلات در مسیر روابط بانکی و صادرات نفت و کالاها، زندگی مردم را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، لذا مردم باید بدانند تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه وجود دارد، این مشکلات هم هست و باید برای غلبه بر آن، تلاش کنیم.

به مردم دروغ نگوییم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نباید هیچ چیزی از مردم مخفی بماند و باید هر کاری که انجام می‌شود، برای مردم توضیح داده شود، اظهار کرد: اگر مشکل تحریم داریم باید خیلی صریح ابعاد آن برای مردم شرح داده شود و دروغ نگوییم که همه چیز گل و بلبل است و باید واقعیت‌ها را هر آنچه است و هر چه درست است، به مردم بگوییم. روحانی در ادامه تاکید کرد: اگر تصمیمی گرفته شده و هر سه قوه آن را پذیرفته‌اند، صراحتا بگوییم که همه نسبت به این تصمیم یکی بودیم، البته ممکن است، کسی مطرح کند که با شیوه بهتری نیز امکان اجرای این تصمیم وجود داشت و این هیچ اشکالی ندارد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم تصور نکنند که دولت در زمینه زندگی آنها بی‌تفاوت است، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، در کنار وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات باید همه توان خود را به‌کار گرفته و نگذارند مردم در رنج قرار بگیرند.

اصلاح روش‌های مبارزه با فساد

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود، استفاده از فناوری‌های نو در مسیر مبارزه با فساد را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز با روش‌های علمی و فناورانه می‌توان به خوبی با فساد مبارزه کرد و لازم است در این راستا شیوه‌های قدیمی خود را اصلاح و تغییر دهیم. رئیس‌جمهور افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است روزانه قیمت ۱۰۰ کالای مورد نیاز را به مردم اعلام کند تا مردم در صفحات موبایل خود از آن مطلع شوند و بازرسی نیز با این شیوه به راحتی می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند؛ مصمم هستیم همه توان خود را برای خدمت بیشتر به مردم به‌کار بگیریم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: راه غلبه بر مشکلات، قانون، اخلاق‌مداری، نشاط عمومی، وحدت و انسجام ملی است.

لوایح چهار گانه

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مبارزه با فساد و توسعه سلامت در جامعه را باید از زیربنا آغاز کنیم و لوایحی که دولت ارائه داده همه زیربنایی است. رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه لوایح چهار گانه‌ای هم که قبلا به مجلس ارائه کردیم که برخی از آنها تصویب شده و برخی هنوز در پیچ و خم‌های اداری است، نیز برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بوده و جایگاه ایران را در دنیا برای همه روشن می‌کند که این کشور ضد‌تروریسم و قربانی تروریسم است و کشور ضدفساد هستیم، گفت: از مجلس شورای اسلامی و دولت که در این زمینه تلاش فراوانی کرده‌اند، تشکر می‌کنم و امیدوارم برخی دستگاه‌های دیگر هم در این زمینه تدبیر کنند تا از آن عبور کنیم که دشمنان نتوانند تهمت بزنند و بهانه‌ای به دست آنان ندهیم.