گزارش شمخانی از اعتراضات آبان‌ماه

پروژه کشته‌سازی قطعی است

 دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بیش از ۸۵ درصد از جان‌باختگان رخدادهای اخیر در شهرستان‌های تهران در هیچ‌یک از تجمع‌های اعتراضی حضور نداشته‌اند و به‌صورت مشکوک با سلاح‌های سرد و گرم غیرسازمانی کشته شده‌اند؛ لذا اجرای پروژه کشته‌سازی از سوی معاندین در این منطقه قطعی است. شمخانی با بیان اینکه «رسیدگی به این امور بر عهده کمیته‌های ویژه با مسوولیت استانداران گذاشته شده است» گفت: استانداران سراسر کشور با توجه به مطالبه جدی مقام معظم رهبری و تدابیر اعلام شده ایشان و همچنین اختیارات ویژه‌ای که از طرف رئیس‌جمهور محترم به آنها واگذار شده می‌بایست با اقدامات جهادی، ضمن رسیدگی سریع به وضعیت خانواده شهدا و جان‌باختگان، با برنامه‌ای دقیق و هماهنگ نسبت به جبران و ترمیم خسارت‌های وارد شده به مردم اقدام کنند.

جزئیات دیدار با خانواده جان باختگان

براساس آنچه «ایسنا» از این دیدارها گزارش داده است، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با خانواده مرحوم امیررضا عبداللهی از جان‌باختگان حوادث آبان‌ماه ۹۸ در شهریار، ضمن عرض تسلیت به خانواده این مرحوم گفت: «ما از جنس شما هستیم. ما خادم مردم هستیم. متاسفانه اتفاق تلخی برای کشور ما رخ داد.» شمخانی با تاکید بر اینکه اعتراض مردم نسبت به مسائل معیشتی امری طبیعی و پذیرفته شده است، گفت: «کسی مخالف این نیست که مردم انتقادات خود را به اشکال مختلف بیان کنند. متاسفانه بعضی عناصر بیگانه و موج‌سوار که ضد ملت و استقلال ایران هستند، از اعتراضات مردم سوء استفاده کردند.»

دریابان شمخانی در ادامه این سفر، به دیدار خانواده مرحوم ابراهیم مهدی‌پور از جان‌باختگان حوادث آبان ماه ۹۸ در شهریار نیز رفت و گفت: «اتفاقا ایشان همشهری ما هم هستند. خدمت شما رسیدم که تسلیت بگویم و ابراز همدردی کنم.» دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در دیدار با خانواده مرحوم سیدجلیل امام‌قلی از جان‌باختگان حوادث اخیر در منطقه سرآسیاب ملارد گفت: «دشمنان می‌خواهند بگویند که جمهوری اسلامی ایران با مردمش خوب نیست. نیت آنها، تضعیف ملت ایران است. مرحوم سیدجلیل امام‌قلی اصلا در جریان اعتراضات نبوده است. دو ساعت اضافه‌کار در محل کارش می‌ماند و اصلا در خیابانی که اعتراضات بوده حضور نداشته است.» شمخانی ضمن دلجویی از ‌خانواده این جان‌باخته اظهار کرد: «گویا مرحوم امام‌قلی از خیابان دیگری می‌گذشته اما متاسفانه مورد اصابت قرار گرفته است. حتما باید پیگیری کرد که مرحوم امام‌قلی توسط چه کسانی به قتل رسیده است. با توجه به بی‌گناهی ایشان، قطعا از طرف استانداری و فرمانداری به شما رجوع خواهیم کرد. من خدمت شما رسیدم که فقط تسلیت بگویم. فرماندهان سپاه هم ارتباط خود را با شما حفظ کرده‌اند. آنها نمی‌گذارند زندگی شما دچار مشکلاتی بیشتر شود.» مرحوم امام‌قلی در منطقه محروم سرآسیاب ملارد ساکن و کارگر ساختمانی بود که روز شنبه ۲۶ آبان ماه در حاشیه تجمعات اعتراضی کشته شد. در ادامه این دیدارها، دریابان شمخانی با حضور در منزل مرحوم حمزه علی نعمتی در شهر قدس(قلعه حسن خان) با خانواده آن مرحوم نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. مرحوم نعمتی با سابقه حضور ۲۸ ماهه در دفاع مقدس از جانبازان جنگ تحمیلی بود.

آمار رسمی جانباختگان

بر اساس گزارش «ایسنا» پیش از این منابع مطلع در واکنش به این سوال محوری و مهم که چرا تاکنون پاسخ روشنی به افکار عمومی داده نشده و موجب تقویت شایعات شده است، اعلام کرده‌اند: آمار دقیق موجود است، اما از آنجا که نیازمند تفکیک دقیق از حیث چرایی و چگونگی جان باختن افراد بوده، اعلام آن به طول انجامیده تا حق کسی تضییع نشود. دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی نیز اخیرا نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشته و کسب تکلیف کرده و در واقع؛ دستور و تاکید رهبری مبنی بر رعایت دقت و رافت اسلامی در شناسایی و نحوه رسیدگی به موضوع کشته‌شدگان و خانواده‌های آنها، ضرورت بررسی دقیق‌تر را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

دستگیری اعضای شبکه طراحی موج دوم اغتشاشات

با این همه خبرها حاکی از آن است که چهار نفر از اعضای شبکه فعال سلطنت‌طلب استان اصفهان و اعضای شبکه موسوم به «مبارز وطن» این استان، با اقدام اطلاعاتی و عملیاتی پاسداران سازمان اطلاعات سپاه استان دستگیر شدند. براساس گزارش خبرگزاری تسنیم، این افراد روز گذشته حین برگزاری جلسه با موضوع موج دوم اغتشاشات در منزل یکی از اعضا حضور داشتند که با حضور به موقع ماموران این طرح ناکام مانده و همه افراد در محل دستگیر شدند. در بازرسی از منزل مذکور تعدادی شب‌نامه، پرچم شیر و خورشید، ابزار شعارنویسی و شیشه‌های بمب‌های آتش‌زا کشف شد.

کشف ۸۴ اسلحه با گلوله‌هایی خاص

از سوی دیگر، دادستان کل کشور نیز روز پنج‌شنبه در دانشگاه فردوسی مشهد از کشف ۸۴ اسلحه شکاری با گلوله‌های خاص در قم خبر داد. به گزارش «ایسنا» محمدجعفر منتظری توضیح داد: ما در میدان ۷۲ تن قم، از یک ماشین پژو ۸۴ اسلحه شکاری با گلوله‌های خاص آن در بحبوحه همین حوادث کشف کردیم و تعدادی از کشته شده‌هایی که ما در سراسر کشور داریم با همین اسلحه‌های شکاری است. او درخصوص اعتراضات اخیر تاکید کرد: در اغتشاشات، حوادث و وقایع این چنینی مسوولان انتظامی و امنیتی وظیفه دارند امنیت را به جامعه برگردانند. ممکن است در میدان اغتشاشات افرادی بی‌گناه بازداشت شوند. ما به دنبال این بودیم که افراد بی‌گناه از گناهکاران به سرعت تفکیک شوند. دادستان کل کشور تاکید کرد: بحث اعتراض از اغتشاش جدا است. مردم حق دارند که اعتراض کنند. مردم می‌توانند به تصمیمی که به نظر ما هم می‌توانست بهتر از این اجرایی شود، اعتراض کنند.

اعتراضات، کتبی مطرح شود

دادستان کل کشور همچنین درخصوص روش‌های اعتراض تاکید کرد: یکی از روش‌های اعتراض نوشتن نامه کتبی به‌صورت فردی یا گروهی است. روش دیگر استفاده از رسانه‌های زیادی است که ما داریم همچون صداوسیما و فضای مجازی که می‌توان از طریق آن اعتراض کرد. او افزود: ما اطلاعاتی در حوزه تلاش‌های دشمن، آمریکا، اسرائیل و آل سعود برای به آشوب کشیدن کشور و هزینه‌هایی که در این زمینه می‌کنند، داریم. ما می‌دانیم پشت صحنه چه کسانی هستند. هیچ کس نمی‌تواند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشد.

دستگیری ۱۰ نفر در کازرون

همچنین فرمانده انتظامی استان فارس از دستگیری ۱۰ نفر دیگر از عوامل ناآرامی‌های آبان امسال در شهرستان‌های کازرون و ممسنی خبر داد. به گزارش «ایسنا» سردار رهام‌بخش حبیبی روز پنج‌شنبه با بیان اینکه در ناآرامی‌های هفته پایانی آبان، عده‌ای آشوبگر در شهرستان‌های کازرون و ممسنی اقدام به تخریب اموال عمومی و دولتی کردند، گفت: با انجام اقدامات اطلاعاتی از سوی پلیس امنیت فارس، مخفیگاه ۸ نفر از عوامل اغتشاشات کازرون و دو نفر از این عوامل در ممسنی شناسایی شد و با هماهنگی دستگاه قضایی، این افراد طی دو عملیات جداگانه دستگیر شدند. به گزارش «ایسنا» به نقل از سایت پلیس فارس، پیش از این نیز فرمانده انتظامی استان فارس، از دستگیری بیش از ۲۰ عامل اغتشاشات و تخریب اموال عمومی در این استان خبر داده بود.