به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی که برای شرکت در مجمع عمومی مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرده بود، روز گذشته پس از ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: محور اصلی اجلاس، همگرایی کشورهای آسیایی بود. او با اشاره به دستاوردهای دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی در ترکیه اظهار کرد: درباره همکاری‌های اقتصادی با رئیس مجلس ملی ترکیه صحبت‌هایی انجام شد که نشان می‌داد نگاه‌ها مثبت است. همچنین راه‌های گسترش این همکاری‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت که دو طرف باید پیگیر آن باشند.

شهرداری‌ها دیگر مجاز به تراکم‌فروشی نیستند

در خبری دیگر از پارلمان، نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس مصوب کردند که شهرداری‌ها دیگر مجاز به فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری املاک برخلاف طرح تفصیلی نخواهند بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی  لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، پیشنهاد علی مطهری را به تصویب رساندند که بر اساس آن شهرداری‌ها موظف به رعایت طرح تفصیلی شهرها بوده و از این پس مجاز به فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری املاک برخلاف طرح تفصیلی نخواهند بود. مرتکب، مشمول بند ۷ ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی (بدون حبس) می‌شود.

تکلیف شهرداری‌ها به انتشار درآمدها و هزینه‌ها

نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه‌ای شهرداری‌ها را موظف کردند که درآمدها و هزینه‌هایشان را در سامانه الکترونیکی ثبت کنند و آن را به اطلاع مردم برسانند. بر این اساس شهرداری‌ها موظفند نسبت به ثبت درآمدها و هزینه‌ها در سامانه‌ الکترونیکی برخط (آنلاین) که توسط وزارت‌کشور حداکثر ظرف مدت یک‌سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون راه‌اندازی می‌شود، اقدام کنند. همچنین شهرداری و شوراهای اسلامی مکلفند گزارش‌های صورت‌های مالی و تفریغ بودجه را از طرق جراید و درگاه الکترونیکی منتشر کرده به اطلاع عموم برسانند.همچنین طبق ماده ۱۶ سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است گزارش میزان درآمد وصولی و توزیع عوارض ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها (به تفکیک هریک از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به کمیسیون‌های شوراها و امور داخلی کشور، اقتصادی و عمران مجلس شورای اسلامی، شورای‌عالی استان‌ها و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) اعلام کنند.

زمان آغاز بررسی بودجه در تلفیق

خبر دیگر از جلسه علنی دیروز پارلمان؛ بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از آغاز روند بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ از روز اول دی در کمیسیون تلفیق خبر داد.

احتمال تاسیس حزب از سوی مطهری

همچنین دیروز علی مطهری، نماینده تهران در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» اعلام کرد که در حال بررسی تاسیس یک حزب جدید است. مطهری در این گفت‌وگو با بیان اینکه احزاب باید تقویت شوند، گفت: ما تا به حال احزاب قوی‌ای نداشتیم، از این رو مردم تجربه خوبی از احزاب ندارند. یا برخی از حزب‌ها مانند حزب توده سرگذشت خوبی نداشتند.