عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که به عنوان نماینده نظر دولت درباره این طرح را مطرح می‌کرد، با بیان اینکه طرح بانکداری اسلامی کلیت ساختار بانک مرکزی را تغییر می‌دهد، گفت: قاعدتا ما باید طرفدار بخش‌های عمومی طرح باشیم اما ما اکنون در شرایط بسیار سنگین تحریم قرار داریم و بانک مرکزی به‌عنوان عمود خیمه فشار زیادی را تحمل می‌کند لذا وارد کردن این شوک در ساختار بانکی و تغییر کلی آن به صلاح کشور نیست. بر اساس گزارش«ایسنا» رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ام در مورد بندهای این طرح قانع شوم، افزود: مگر می‌شود در ۲۰۵ ماده کل سیستم بانک مرکزی آورده شود و همه را جدید کرد. این همه نظرات درباره سیستم بانک مرکزی آمده آن هم بدون آنکه دولت در آن نظری دهد و کارشناسان بانک مرکزی اقناع شوند. لذا درخواست من این است که نمایندگان به این طرح رای ندهند و اجازه دهند دولت به مجلس لایحه دهد.

تلاش دولت برای مسکوت ماندن طرح

در ادامه جلسه محمدحسین حسین‌زاده بحرینی طراح طرح و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مذاکرات انجام شده با مقام معظم رهبری درباره طرح بانکداری اسلامی گفت: دولت در نامه‌های جداگانه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کرده بود تا دستور دهند طرح بانکداری اسلامی در مجلس متوقف شود که ایشان با این موضوع مخالفت کردند. به گزارش «ایسنا»، بحرینی در دفاع از کلیات طرح گفت: ۱۴ سال پیش مقام معظم رهبری اجازه تاسیس بانک خصوصی را دادند و در سیاست‌های کلی ابلاغی اصل ۴۴ فرمودند حالا که بانک خصوصی داریم باید به‌صورت قانونی و شرعی باشد. ۱۴ سال مجلس و بانک مرکزی تعلل کرد تا کار به این جا رسید. امروز حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی داریم. رشد نقدینگی در اقتصاد حدود ۷۰۰ برابر شده اما رشد تولید طبق آخرین گزارش رئیس بانک مرکزی نیم درصد بوده است، همین امسال ۲۵ درصد رشد نقدینگی داشتیم که دلیل اینها بانک‌ها هستند.

او ادامه داد: یکی دو ماه پیش آقای همتی به رهبری نامه نوشت که اجازه دهید طرح سه ماه مسکوت بماند تا دولت لایحه دهد؛ آقا در پاسخ فرمودند نمایندگان موثر این طرح با بانک مرکزی تفاهم کنند. بعد آقای لاریجانی موضوع را به آقای همتی منتقل کرد مبنی بر اینکه طبق فرموده رهبری توقف در کار نیست و تفاهم کنید. بحرینی خطاب به نمایندگان گفت: اگر کلیات این طرح تصویب نشود دولت لایحه نمی‌آورد. دولت به دلیل اختلافات درونی خود بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نمی‌تواند به مجلس لایحه دهد.

از سوی دیگر علیرضا سلیمی به‌عنوان یکی از مخالفان این طرح با تأکید بر بانکداری بدون ربا اظهار کرد: به جای دریافت ربا باید از طریق عقود اسلامی با بانک‌ها همکاری شود اما این موضوع در طرح فعلی دیده نشده است. همچنین بانک مرکزی نباید استقلال داشته باشد اما در جریان این طرح همچنان اقتدار خود را حفظ کرده است ضمن اینکه برای جرایم بانکی نیز راهکاری ارائه نشده است.