آغاز تور آسیایی روحانی عکس: president.ir

رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه پیش از ترک تهران به مقصد کوالالامپور در فرودگاه مهرآباد در رابطه با اهداف این سفر‌ها گفت که سیاست نگاه به شرق و روابط نزدیک‌تر با کشورهای مهم آسیایی همواره جزو اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده و سفر به کوالالامپور و توکیو که به دعوت مقام‌های ارشد این دو کشور انجام می‌گیرد، در راستای این سیاست تهران است.

حسن روحانی افزود: «در مرحله نخست سفر که به دعوت آقای ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی انجام می‌گیرد، عمدتا روابط چندجانبه دنیای اسلام مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

به گفته رئیس‌جمهور، در اجلاس سران کوالالامپور، کشورهای مهمی از دنیای اسلام در سطح سران شرکت می‌کنند؛ ایران، ترکیه، پاکستان، قطر، مالزی و اندونزی، جزو کشورهایی هستند که در سطح سران در این اجلاس حضور دارند. روحانی با بیان اینکه این اجلاس مسبوق به سابقه است، گفت: «در سال‌های پیش در سطح نخبگان و روشنفکران ۵ اجلاس در همین ارتباط در مالزی برگزار شده است، اما این اولین اجلاس در سطح سران کشورهای اسلامی است.»

ضرورت گفت‌وگوی ایران و مالزی درباره حل مسائل دنیای اسلام

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دنیای اسلام پتانسیل‌های بسیار زیادی از لحاظ جغرافیایی، انرژی، جمعیت، صنعت، فرهنگ و تمدن دارد که متاسفانه به‌رغم این توانمندی‌های گسترده، همچنان با مشکلاتی مواجه است، افزود: «تروریسم، جنگ و خونریزی، مداخلات خارجی‌ها و عدم شرایط لازم برای توسعه مورد نیاز دنیای اسلام و فقر از جمله مشکلاتی است که دنیای اسلام با آنها مواجه است.» به گفته روحانی، جمهوری اسلامی ایران و مالزی در زمینه مسائل منطقه‌ای و دنیای اسلام، نظرات مشترک فراوانی دارند، نظر هر دو کشور درباره ضرورت گفت‌وگو و مذاکره برای حل مسائل جهان اسلام و اسلام رحمانی و اعتدالی، مشترک است.

وی افزود: «در ارتباط با این دو سیاست، در سال‌های گذشته طرح‌هایی را اعلام کردم که اولین آن منجر به یک قطعنامه مهم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد. ۲ بار این قطعنامه جهان عاری از خشونت تصویب شد که تحت عنوان امنیت و تعاملی که مد نظر ما است، مطرح می‌شود و امسال در سازمان ملل مساله صلح هرمز مطرح شد. این طرح تحت عنوان طرح امید، مورد استقبال بسیاری از کشورهای جهان و همچنین نخبگان و روشنفکران قرار گرفت.»

رئیس‌جمهور گفت: «معتقدیم مسائل منطقه تنها از راه گفت‌وگو حل‌وفصل خواهد شد. بنابراین این یک قدم مهم و جدید برای دنیای اسلام است با یک ترکیب خاص از کشورهای بسیار مهم و تاثیرگذار در دنیای اسلام، که می‌دانیم برخی از این کشورها از لحاظ توسعه‌ای و نظامی و انرژی پیش رفته‌اند و جایگاه خاصی دارند. در مجموع برای این اجلاس جهت دنیای اسلام، اهمیت فراوانی قائل هستیم.»

توسعه روابط با ژاپن

در ادامه رئیس‌جمهور به روابط ایران و ژاپن به‌خصوص از آغاز دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: «طی این شش سال روابط دو کشور به‌ویژه در دوران نخست‌وزیری آقای آبه توسعه یافته است. در همه سفرهایی که به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی داشته‌ام با نخست‌وزیر ژاپن دیدار و ملاقات کرده‌ام. در خردادماه امسال نیز ایشان به تهران آمدند، ملاقات با مقام معظم رهبری و اینجانب داشتند و بحث‌های بسیار خوبی راجع به روابط دوجانبه و مسائل مختلف داشتیم.»

روحانی با بیان اینکه در سال‌جاری این سومین دیدار با نخست‌وزیر ژاپن خواهد بود، گفت: «درحال‌حاضر نودمین سال در روابط سیاسی بین ایران و ژاپن است. ژاپن بعد از انقلاب در ایران فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خوب و مهمی داشته است. الان هم راجع به مسائل زیست محیطی با هم مذاکرات تنگاتنگ و خوبی داریم. اگر امروز کاهش روابطی می‌بینیم این کاهش روابط موقت به‌دلیل فشار ظالمانه آمریکا و تحریم غیرقانونی است.»

رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد که این حرکت و تحریم، ناپایدار خواهد بود و همه کشورهای دنیا می‌خواهند با ایران رابطه نزدیک و خوب داشته باشند مخصوصا کشورهایی که از لحاظ سنتی روابط خوبی با هم داشته‌ایم. روحانی با بیان اینکه سفر به توکیو در راستای تسهیل در روابط دوجانبه و گفت‌وگو درباره مسائل مهم میان دو کشور است، ادامه داد: «در مذاکرات با آقای آبه در نیویورک و تهران، یکی از مسائل مهم و مورد توجه ژاپن، امنیت منطقه و مخصوصا امنیت کشتیرانی بود. قاعدتا در این سفر راجع به امنیت منطقه و همچنین سایر مسائل مورد علاقه، گفت‌وگو می‌کنیم.»

آبه و روحانی جمعه دیدار می‌کنند

همچنین در شرایطی که سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران روز دوشنبه گفته بود که سفر رئیس‌جمهور روز جمعه هفته جاری و در پاسخ به سفر نخست‌وزیر ژاپن انجام می‌شود سخنگوی دولت ژاپن نیز روز سه‌شنبه با اعلام سفر دو روزه رئیس‌جمهوری کشورمان به توکیو گفت که شینزو آبه و حسن روحانی روز جمعه با یکدیگر دیدار خواهند داشت. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری کیودو، یوشیهیده سوگا سخنگوی دولت ژاپن روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برای یک سفر دو روزه به توکیو خواهد رفت.

همچنین معاون وزیرخارجه ایران در مصاحبه با یک شبکه ژاپنی ابراز امیدواری کرد که توکیو خرید نفت‌خام از ایران را دوباره از سربگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی به شبکه ان‌اچ‌کی گفت: «ژاپن خریدار قدیمی نفت‌خام ایران است اما خرید نفت را به‌دلیل همراهی با تحریم‌های آمریکا متوقف کرده است.» وی به این شبکه ژاپنی گفت که امیدوار است دولت توکیو و سازمان‌های این کشور خرید دوباره نفت از ایران را از سر  بگیرند.»

اجلاس سران کوالالامپور

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت رسمی نخست‌وزیر مالزی و به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی روز سه‌شنبه با بدرقه رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب و جمعی از وزیران دولت، تهران را به مقصد کوالالامپور ترک کرد. اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ با حضور ۴٠٠ نفر شامل ٢۵٠ نفر از رهبران، مقام‌ها، شخصیت‌های سیاسی و اندیشمندان از ۵۲ کشور جهان، در روزهای ۱۸ تا ۲۱ دسامبر (۲۷ تا ۳۰ آذر) در پایتخت مالزی برگزار می شود. شرکت‌کنندگان دراین اجلاس قرار است ضمن بحث و گفت‌وگو در مورد مهم‌ترین چالش‌های کشورهای اسلامی و مسائل تاثیرگذار در جهان اسلام، راهکارهایی را برای رفع این چالش‌ها مطرح کنند.

روحانی در پایان سفر سه روزه خود به مالزی، در پاسخ به دعوت رسمی شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن برای سفر به این کشور از کوالالامپور عازم توکیو خواهد شد. پیش‌تر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت درباره گمانه‌زنی سفر رئیس‌جمهوری به ژاپن گفت: «دعوتی از سوی ماهاتیر محمد برای آخر این ماه به مالزی انجام شده بود که پذیرفته شد و از طرف دیگر شینزو آبه‌ در سفر خود به ایران از رئیس‌جمهوری درخواست سفر کرده بود که با توجه به نزدیکی دو کشور به یکدیگر و دوری راه به ایران اعلام کردیم آمادگی پاسخ مثبت به این دعوت را داریم. این تجمیع سفرها در بسیاری از کشورها هم برای صرفه‌جویی در رفت‌وآمد انجام می‌شود.»