خشم روزنامه‌های سعودی از اجلاس مالزی

به گزارش خبرگزاری فارس، اجلاس سران کشورهای اسلامی در کوالالامپور از چهارشنبه گذشته در مالزی با حضور سران و نمایندگان کشورهای اسلامی ایران، مالزی، قطر، اندونزی و ترکیه برگزار شد. روزنامه‌های سعودی «العرب» و «الشرق‌الاوسط» به بررسی این اجلاس پرداختند و مدعی شدند که این اجلاس به‌عنوان یک «فراکسیون اسلام‌گرای جایگزین که بتواند نقش مخالف سازمان همکاری اسلامی را ایفا کند که عربستان مدیریت آن را بر عهده دارد»، نتوانست نگاه‌ها را به خود جلب کند. العرب با اشاره به اینکه این نشست «کودتایی» علیه سعودی بود گزارش داد، عدم حضور نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهور اندونزی شکستی برای این کودتا بود.

این روزنامه اظهارات «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی را با هدف «تکذیب توطئه علیه ریاض» دانست و مدعی شد که این اقدام «تلاش روشنی برای کاهش خشم سعودی بود که عدم حضور آن، این شائبه را به‌وجود آورده بود که هدف این اجلاس، به چالش کشیدن نفوذ سعودی است.» العرب ادامه داد: «تلاش ماهاتیر محمد برای تبری از هرگونه توطئه یا کودتا، بیانگر فشارهای سنگین سعودی به کشورهایی است که به این نشست دعوت شده بودند تا مانع از تشکیل نهاد جایگزین سازمان همکاری اسلامی شود.»

«یوسف العثیمین» دبیر کل سعودی سازمان همکاری اسلامی نیز چهارشنبه مدعی شد که به سود جامعه اسلامی نیست که نشست‌هایی خارج از چارچوب این سازمان برگزار کند و این مساله «از بین بردن همبستگی اسلامی است... هر گونه تضعیف سازمان همکاری اسلامی، تضعیف اسلام و مسلمین است.» خبرگزاری رسمی سعودی (واس) هم گزارش داد که «سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود» پادشاه عربستان در تماس تلفنی با ماهاتیر محمد به وی گفته بود که «مسائل مهم اسلامی باید از طریق سازمان همکاری اسلامی بررسی شود که مقر آن در جده است.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هم بدون اشاره به نام سازمان همکاری اسلامی، مشکل این سازمان را عملگرا نبودن اعلام و تاکید کرد که «اگر ما تا کنون در مساله فلسطین، هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم... و اگر همچنان نمی‌توانیم به خاطر فرقه‌گرایی، به چندپارگی جهان اسلام پایان دهیم، به‌خاطر همین مساله است.»

این روزنامه با بیان اینکه هدف از نشست کوالالامپور به‌ویژه دیدار امیر قطر با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران «تحریک عربستان» بوده است، گزارش داد، قطر با وجود اینکه در پی کانال ارتباطی با عربستان سعودی است، ولی در هر مناسبتی نشان می‌دهد که به «عمق خلیجی» خود هیچ اهمیتی نمی‌دهد، بلکه در پی گسترش روابط با ایران و ترکیه است.

باید پیامدهای نشست «مُضر» مالزی را از بین برد

روزنامه الشرق الاوسط هم به قلم «مشاری الذایدی» که یکی از خبرنگاران سعودی است، گزارش داد، نشست کوالالامپور طرحی بود که «قبل از اینکه نخستین اقدامات علنی خود را انجام دهد، شکست خورد... هدف آن نیز ایجاد یک نهاد جایگزین سازمان همکاری اسلامی است که کشورهای غیرعربی عضو آن هستند که رهبران متاثر از افکار اسلام سیاسی حکومت آن‌ها را در دست دارند.» الذایدی در این مطلب ضمن حمله به ترکیه، ایران و قطر می‌نویسد، «مصطفی ورانک» وزیر صنعت و تکنولوژی ترکیه در یک نشست در دوحه -که در ضمن مقدمه‌ نشست کوالالامپور بود- گفت که هدف هماهنگی ویژه بین کشورهای حاضر در نشست مالزی و ایجاد «یک ائتلاف جدید» است که هدف از این ائتلاف نیز «همکاری در زمینه رسانه‌ای برای مبارزه با اسلام‌هراسی است.»

به گزارش الشرق‌الاوسط، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بسیار شادمان در این نشست به همراه امیر قطر شرکت کرد؛ امیری که در نشست اعراب خلیج‌فارس در ریاض شرکت نکرد و به آفریقا رفت، ولی در نشست مالزی با روحانی، ابراز همبستگی و اعلام همکاری کرد. این روزنامه با این ادعا که نشست مالزی برای کشورهای عربی به‌ویژه کشورهای مخالف ایران و ترکیه «مضر بود»، گزارش داد، باید تلاش کرد و برآیند این ائتلاف «آسیب‌زننده» را از بین برد. در واقع عربستان، بحرین، امارات و مصر از این نشست متضرر شدند. بنابراین باید تمامی مسائل اسلامی از طریق سازمان همکاری اسلامی بررسی شود.