به گزارش پایگاه خبری «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: مولروی درست چند هفته بعد از خروج از پست خود مصاحبه‌ای با فارن‌پالیسی در مورد افزایش تهدیدات ایران در تابستان امسال و عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه انجام داد. مولروی همچون بیشتر مقامات وزارت دفاع مخالف خروج کشورش از توافق هسته‌ای بود. اما مدعی است که بی‌تفاوتی رئیس‌جمهور نسبت به سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در ماه ژوئن باعث جسورتر شدن ایرانی‌ها و ادامه حملات علیه منافع متحدان آمریکا در منطقه شد.

مولروی در پاسخ به فارن‌پالیسی درمورد واکنش آمریکا به فعالیت‌های ایران در تابستان امسال و حملات اخیر علیه عربستان سعودی و اینکه آیا آمریکا باید پیام قوی‌تری را به رهبران ایران ارسال می‌کرد، گفت: «در صورتی که واکنش ما مانع حملات بعدی نشود، می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که باید قاطعانه‌تر عمل می‌کردیم. حملات اخیر علیه تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان بعد از حادثه سرنگونی پهپاد جاسوسی ما رخ دادند. بدون تردید واکنش منفعلانه ما موجب جسورتر شدن ایرانی‌ها شد.

وی افزود: «البته تهران نباید برداشت اشتباهی در مورد تصمیمات قبلی رئیس‌جمهور داشته باشد. در صورتی که آنها در آینده به‌طور مستقیم به نیرو‌های آمریکایی در منطقه حمله کنند یا حتی شهروندان آمریکایی در حملات غیرمستقیم نیرو‌های نیابتی ایران در منطقه کشته شوند، احتمالا با واکنش متفاوتی روبه‌رو خواهند شد.»

این مقام آمریکایی در واکاوی هدف از تشکیل کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ علیه تهران و انتقاداتی که در این رابطه به واشنگتن وارد است توضیح داد: «بیشتر مقامات وزارت دفاع مخالف تصمیم رئیس‌جمهور برای خروج از توافق برجام بودند. البته هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که برجام یک توافق کامل است. اما در هر صورت این توافق محدودیت‌هایی در مقابل فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد کرده بود. به نظرم باید این توافق را حفظ می‌کردیم و سپس تلاش می‌کردیم به توافق دیگری برای کنترل فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه دست پیدا کنیم. اما در نهایت از تصمیم رئیس‌جمهور پیروی کردیم و کار به اینجا کشید.»

او در پاسخ به اینکه آیا این فشارها نتیجه دلخواه را به‌دنبال داشته است، گفت: «کمپین تحریم‌های اقتصادی ما فشار قابل توجهی به اقتصاد ایران وارد کرده است. اقتصاد ایران در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد و اخیرا دولت مجبور به افزایش قیمت سوخت شد. اما هدف از کمپین فشار ما صرفا اعمال فشار اقتصادی نبوده است. دولت تصور می‌کرد که ایران در نهایت از اقدامات مخرب خود در خاورمیانه عقب نشینی می‌کند.» او در ادامه مدعی شد: «اما شواهد موجود نشان می‌دهند که در واقع فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده تهران در منطقه افزایش پیدا کرده‌اند و آنها حتی تعدادی از محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را نقض کردند.»

مولروی همچنین در پاسخ به اینکه آیا کمپین فشار حداکثری نتیجه بخش نبوده در ادعاهایی گفت: «البته تحریم‌های ما به شدت رهبران ایران را تحت فشار قرار داده‌اند. اما آنها هنوز تمایلی برای بازگشت به میز مذاکره نشان نمی‌دهند. این موضوع یک واقعیت مسلم است. هنوز این احتمال وجود دارد که دولت ترامپ به هدف خود دست پیدا کند. امیدوارم که در ماه‌های آینده تلاش‌های خود در جبهه دیپلماتیک را افزایش دهد و شاهد بروز یک درگیری نظامی جدید در منطقه نباشیم.»

مقام مستعفی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به این پرسش فارن‌پالیسی که گفت به نظر شما آیا ایران دوباره دست به حملاتی خواهد زد، نیز مدعی شد: «چنانچه نگاهی به گذشته داشته باشیم، جمهوری اسلامی برای متحد کردن مردم و کاهش فشار‌های خارجی دست به اقدامات تحریک آمیزی زده است. درحال‌حاضر آنها تحت فشار زیادی قرار دارند. به همین خاطر می‌توان پیش‌بینی کرد که دوباره حملاتی را پیاده‌سازی کنند. به نظرم آنها تلاش خواهند کرد که منافع اقتصادی متحدان ما در منطقه از جمله عربستان و امارات را هدف قرار دهند.»

وی درخصوص تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های آمریکایی از مرز ترکیه و سوریه نیز گفت: «بیشتر مقامات وزارت دفاع مخالف ورود نیرو‌های ترکیه به خاک سوریه بودند. ما تصور می‌کردیم که رئیس‌جمهور باید در مقابل فشار‌های اردوغان مقاومت می‌کرد و نیرو‌های ما از منطقه عقب‌نشینی نمی‌کردند. ما می‌توانیم نقش مهمی در افزایش ثبات در منطقه ایفا کنیم. نیرو‌های کرد شریک مهمی در شکست گروه داعش بودند. آمریکا نباید یک متحد خود را این گونه رها می‌کرد. این موضوع باعث کاهش اعتماد دیگر متحدان منطقه‌ای به دولت ترامپ خواهد شد.»

همچنین او در پاسخ به این پرسش که آیا جلوگیری از عملیات نظامی ترکیه امکان پذیر بود، توضیح داد: «با قاطعیت نمی‌توان در مورد این موضوع اظهارنظر کرد. اما در هر صورت انتقادات مطرح شده علیه تصمیم رئیس‌جمهور منطقی هستند. ما به سادگی در مقابل اردوغان تسلیم شدیم. وزارت‌خارجه و وزارت دفاع در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای جلوگیری از چنین سناریویی انجام داده بودند.»

مولروی در واکاوی عامل شکست برنامه‌های آمریکا برای راه‌اندازی یک سازوکار امنیتی در این منطقه مرزی توضیح داد: «ما حداکثر تلاش ممکن را برای برطرف کردن نگرانی‌های دولت ترکیه در مورد نیرو‌های دموکراتیک کرد انجام دادیم. برنامه‌های ما ادامه کمپین نظامی علیه مبارزان گروه داعش را تسهیل می‌کرد و مانع تشدید بحران بشردوستانه در سوریه می‌شد. من و دیگر مقامات وزارت دفاع به‌طور رسمی مخالف حمله ترکیه بودیم. ما تصور می‌کردیم که نگرانی‌های امنیتی دو طرف برطرف شده‌اند. البته واحد‌های دموکرات کرد با سازمان پ‌ک‌ک در ترکیه ارتباط دارند. اما آنها تهدید بزرگی برای امنیت ترکیه محسوب نمی‌شدند. هیچ شواهدی وجود نداشت که آنها در حال برنامه‌ریزی برای انجام حملاتی در خاک ترکیه هستند. در هر صورت تلاش‌های ما برای حفظ صلح و ثبات در این منطقه مرزی کافی نبودند.»