اعلام رسمی شکست ابتکار مکرون

اشاره ربیعی به طرح امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا و نجات برجام بود. مکرون تابستان امسال با هدف نجات توافق هسته‌ای طرحی را با ایران و اروپا و آمریکا درمیان گذاشت و در همین راستا چند نوبت به‌صورت تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری گفت‌وگو کرد. در ادامه این رایزنی‌ها بود که حتی محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه اوایل شهریورماه در یک سفر غیرمنتظره راهی شهر بیاریتز فرانسه شد و درحاشیه چهل و پنجمین اجلاس جی ۷ که رهبران کشورهای صنعتی جهان در آن حضور داشتند با رئیس‌جمهوری فرانسه برای بررسی جزئیات این طرح دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر از آن جهت مهم بود که ظریف تازه از سفرش به پاریس برگشته بود. ادامه این رایزنی‌ها در نیویورک صورت گرفت و هرچند مکرون تلاش کرد که حتی زمینه گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا را فراهم کند اما موفقیتی کسب نکرد و درنهایت طرح مکرون که شامل راه‌اندازی خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری برای فروش نفت ایران بود عملا درپیچ و خم مسائل سیاسی شکست خورد.

درهمین راستا سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره‌ طرح‌های ایران و ژاپن برای ادامه برجام، گفت: این طرح‌ها مطرح و تبادل آنها هم انجام شده است. هم ما طرح‌هایی ارائه کردیم و هم آنها، برخی از طرح‌ها هم رد شده و ابتکارات فرانسوی‌ها هم در این موضوع بوده است، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. به گزارش «ایرنا»، ربیعی با تاکید بر این‌که هنوز تغییری در مواضع برجامی ما رخ نداده است، افزود: ما مشغول رصد مواضع شرکای خودمان در برجام هستیم و قطعا اگر به نتیجه برسیم تصمیم رئیس‌جمهوری دنبال می‌شود و متناسب با مواضع مثبت یا منفی و خنثای آنها تصمیمات خودمان را به موقع اتخاذ می‌کنیم. او همچنین گفت: اولویت ایران همیشه حفظ برجام بوده و کماکان تلاش برای حفظ برجام است.

به گزارش «ایسنا»، سخنگوی دولت با بیان اینکه تنها عمل به تعهدات برجامی طرف اروپایی است که می‌تواند ما را از ادامه کاهش تعهداتمان منصرف کرده و به انجام کامل آنها بازگرداند، گفت: معتقدیم سه کشور اروپایی به خوبی می‌دانند که گام‌های کاهش تعهدات ایران در صورت عمل آنها به تعهداتشان برگشت‌پذیر است. ما آنها را دعوت می‌کنیم درباره تصمیمات و واکنش‌های احتمالی و ناموجه خود در آینده بیشتر دقت کنند چون ممکن است آسیب ترمیم‌ناپذیری به برجام وارد شود و باید تصریح کنیم که جمهوری اسلامی با این تهدیدات از مطالبه بحق و قانونی خود عقب نخواهد نشست و برای هر سناریویی آماده هستیم. او در ادامه گفت: بر اساس اظهارات اروپایی‌ها پیش‌بینی ما این است که آنها اکنون برجام را برهم نمی‌زنند و سیاست مکانیزم ماشه را راه‌اندازی نمی‌کنند.

دو مسیر دیپلماسی و تحریم‌شکنی

در همین حال، روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت تاکید کرد که دولت باور دارد که دو مسیر دیپلماسی و تحریم‌شکنی و تحریم‌زدایی و قوی کردن اقتصاد کشور راهگشا خواهد بود. او در نشست خبری دیروز خود با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری به مالزی و ژاپن تصریح کرد: جمع‌بندی رئیس‌جمهور از مجموع مذاکرات ژاپن و مالزی این بود که فشارها به لطف دیپلماسی ملی و انقلابی کاملا شکست‌پذیر هستند و این یک راهبرد دووجهی است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: من این راهبرد دوستونه و دووجهی در مقابله با تحریم‌ها را این گونه می‌توانم توضیح بدهم که هر جا تحریم هست و آثار و توابع خودش را آشکار کرده مقاومت در مقابل تحریم‌ها و همزمان با آن تلاش دیپلماتیک برای شکست دادن تحریم هم هست. هدف این است که به نقطه‌ای برسیم که دولت آمریکا اگر برای مذاکره با ایران و رفع تحریم‌های غیرانسانی‌اش پیشقدم نشود بیشتر زیان ببیند.

سرکشی به خانواده‌های آسیب‌دیده آبان‌ماه

او در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درمورد حوادث اخیر درکشور گفت: دادستانی مرجع اعلام تعداد کشته‌شده‌های آبان ماه است. سخنگوی دولت درباره چگونگی رسیدگی دولت به خانواده‌های آسیب‌دیده در حوادث آبان ماه، اظهار کرد: هیأت بررسی که ما برای این موضوع تشکیل داده‌ایم تاکنون جلسات مختلفی داشته است. البته مشکل این بوده که اطلاع‌رسانی درباره کار این هیأت انجام نشده ولی یکی از کارهای این هیات استفاده از معتمدین محلی در رسیدگی به خانواده‌های آسیب‌دیده بوده که طی آن به همه خانواده‌های آسیب‌دیده در این حوادث سرکشی شده و حمایت‌های لازم هم از آنها انجام شده که لازم نیست اینجا به آن اشاره شود. سخنگوی دولت ادامه داد: هیات بررسی باید حساب افراد بی‌گناه و حتی جوانان هیجان زده را که از خانواده‌ها و فرزندان همین سرزمین هستند، از گروه‌های دیگر سوا کند و به نحوی باید با ایجاد همدلی از آنها دلجویی شود.