او ادامه داد: امروز بخش قابل‌توجهی از رآکتور اراک تحت عنوان بخش ثانویه راه‌اندازی می‌شود که در این بخش حرارتی که در قلب رآکتور ایجاد می‌شود برداشته می‌شود. همچنین اتاق کنترل قسمت ثانویه نیز تکمیل شده است که امروز آن را از نزدیک مشاهده خواهید کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: همچنین در بخش اولیه رآکتور اراک شاهد جاگذاری درپوش قلب رآکتور خواهیم بود و امیدواریم ظرف سه تا چهار ماه آینده همه تجهیزات تعویض سوخت در سه محور نصب شود و ما بتوانیم آنها را تست کنیم. بازطراحی این رآکتور با گردآوری گروهی از کارشناسان و متخصصان داخلی در زمینه‌های گوناگون برای اجرای یکی از پیچیده‌ترین طراحی‌های صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح استانداردهای جهانی در دستور کار قرار گرفت.

براساس برجام، روند بازطراحی رآکتور اراک با همکاری ایران و چین و مشارکت دیگر اعضای برجام از جمله آمریکا آغاز شد، با این حال این موضوع مثل بخش‌های دیگر برجام که به درستی و در زمان خود اجرا نشد دستخوش تحولاتی بود. با خارج شدن آمریکا از برجام تاخیر قابل‌توجهی در روند کار صورت گرفت. بعد از مدتی انگلیس جای خالی آمریکا را در بازطراحی این رآکتور پر کرد. براساس برجام بازطراحی رآکتور اراک باید پنج ساله انجام شود.

با وجود تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش که در واکنش به خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام و عمل نکردن دیگر اعضای این توافق به تعهداتشان صورت گرفت، ایران موضوع بازطراحی رآکتور اراک را از این تصمیم خود به شرط پیشرفت در کار مستثنی کرده است. بازطراحی رآکتور اراک یکی از مواردی است که آمریکا بعد از خروج از برجام برای آن معافیت تحریمی قرارداد هر چند که در ماه‌های گذشته مدت زمان تمدید این معافیت را از ۱۸۰ روز به ۹۰ روز کاهش داد. از این‌رو است که این پروژه همکاری هسته‌ای در چارچوب برجام ادامه یافته است. نصب درپوش رآکتور از دیگر اقداماتی است که روز دوشنبه انجام و از آن بازدید می‌شود.

براساس اعلام سازمان انرژی اتمی، در تیرماه سال‌جاری، دستورات و مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط برای انتقال اجزای متعدد مجموعه درپوش چاه رآکتور صادر شد و کار حمل و انتقال این تجهیزات با استفاده از ۱۱ کشنده سنگین و تریلر انجام گرفت.