شریعتی تصریح کرد: منافقان دخالت‌هایی در برخی از شهرها داشته‌اند، نمی‌خواهم تمام ناآرامی‌ها را متصل به این موضوع کنم، قطعا عده‌ای هم درباره مسائل اجتماعی معترض بودند؛ اما بیگانگان خود در این حوادث فعال بودند و مردم را تحریک می‌کردند. او با بیان اینکه درباره اعتراضات ماهشهر سیاه‌نمایی شده است، گفت: رسانه‌های بیگانه تمام تلاش خود را به موج سواری بر اعتراضات آبان ماه امسال معطوف کرده‌اند و حوادث ماهشهر را پررنگ می‌کنند، همچنین آمارهایی که از کشته‌شدگان این حادثه بیان می‌کنند، کذب محض است. شریعتی اظهار کرد: اکنون بیش از ۸۵ درصد از دستگیرشدگان حوادث اخیر آزاد شده‌اند. استاندار خوزستان با بیان اینکه تیر منافقان در این حوادث به سنگ خورده است، گفت: مردم نقش مهمی در اداره و مدیریت این حوادث داشتند؛ بیگانگان باید برای گفته‌ها و همچنین آمارهای خود از کشته‌شدگان و زخمی‌ها سند داشته و ارائه دهند.

موضوعی که استاندار خوزستان آن را تکذیب کرده، به اظهارات رئیس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خوزستان باز می‌گردد. بر اساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است، سرهنگ حکیم عبداللهی، رئیس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خوزستان در دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اعتراضات اخیر خوزستان گفته بود: نقشه این بود که حوادث ماهشهر را با عسلویه مرتبط و مساله «آرامکو» را تلافی کنند. او افزود: قرار بود در موضوع ماهشهر به‌صورت مقطعی مسائل را به عسلویه ارتباط بدهند، اتفاقات ماهشهر اکثرا وابسته به این مسائل و یک نقشه بوده است که طی آن یک نفر از پرسنل نیروی انتظامی و یک نفر از نیروهای سپاه شهید و چند نفر نیز زخمی شدند. سرهنگ حکیم عبداللهی همچنین در پاسخ به اینکه چند نفر از بازداشتی‌ها وابستگی سازمانی به خارج از کشور داشته و آیا ثابت شده که طراحی حوادث در خارج از کشور بوده، تصریح کرد: این حوادث تجزیه و تحلیل می‌شود، تخلیه اطلاعات و اعترافات نیز انجام شده و نتایج تا یکی، دو ماه آینده مشخص می‌شود.

او با بیان اینکه اغتشاشات در ۲۷ شهرستان در خوزستان اتفاق افتاد، افزود: در چندین نقطه تیراندازی با سلاح گرم هم به مردم و هم به ماموران رخ داد، به بانک‌ها و ادارات دولتی نیز حمله شد اما به دلیل ورود به موقع، آمار خسارت نسبت به دیگر استان‌ها بسیار پایین بوده و به جز ۲ شهرستان خاص اتفاقی نیفتاد.

دستگیری تعدادی از عوامل مسلح در ماهشهر

سپاه ولیعصر (عج) استان خوزستان شامگاه دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای از دستگیری تعدادی از عوامل مسلح حوادث و ناآرامی‌های اخیر در شهرستان ماهشهر خبر داد. بر اساس گزارش «ایرنا» به نقل از روابط عمومی سپاه ولیعصر(عج) خوزستان، در این اطلاعیه آمده است: در پی اعلام سهمیه‌بندی و تغییر نرخ بنزین، همانند سایر نقاط کشور در استان خوزستان نیز تجمعات اعتراضی صورت گرفت که این تجمعات در شهرستان ماهشهر با نفوذ عناصر آشوبگر به خشونت کشیده شد. این اطلاعیه می‌افزاید: آشوبگران با مسدود کردن مسیرهای ورودی و خروجی منتهی به شهرستان ماهشهر، مانع تردد خودروها در محورهای ماهشهر - اهواز، ماهشهر - بندرامام - آبادان، ماهشهر - هندیجان و ماهشهر - امیدیه شدند و با به‌کارگیری سلاح، امنیت شهروندان ماهشهری را به مخاطره انداختند. عوامل مسلح با جلوگیری از تامین مایحتاج ضروری مردم ماهشهر و ممانعت از تردد خودروهای امدادی و گروگانگیری رانندگان، از تردد خودروهای سنگین که وظیفه حمل و نقل(صادرات و واردات) کالاهای اساسی کشور را به عهده داشتند، جلوگیری کردند.

سپاه ولیعصر(عج) در بخش دیگری از این اطلاعیه آورده است: در پی وقوع این حوادث، سازمان اطلاعات سپاه خوزستان با اقدامات دقیق و هوشمندانه، عوامل اصلی تیراندازی به مردم و نیروهای نظامی و انتظامی را شناسایی کرد و با هماهنگی دستگاه قضایی تعدادی از عوامل مسلح حوادث ماهشهر را دستگیر کرد و در اختیار دستگاه قضایی قرار داد. همچنین سایرعوامل مسلح شناسایی و در حال تعقیب هستند.

دستگیری ۲ نفر در کرمان

همچنین سرپرست پلیس امنیت عمومی استان کرمان از شناسایی و دستگیری ۲ نفر از عاملان ناآرامی‌های آبان ماه خبر داد. به گزارش «ایسنا» سرهنگ اصغر زاهدی در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: در پی وقوع اغتشاشات آبان ماه سال جاری در استان کرمان و اقدامات آشوبگران در حمله به ماموران پلیس و تحریک مردم به ایراد ضرب و جرح و ایراد خسارت، موضوع شناسایی و دستگیری این افراد در دستور کار ماموران پلیس امنیت عمومی قرار گرفت که با تلاش مأموران و هماهنگی قضایی این ۲ نفر طی یک عملیات منسجم در مخفیگاهشان دستگیر و با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.

ناآرامی‌های اخیر؛ نتیجه کوچک شمردن مشکل

از سوی دیگر، روز گذشته حجت‌الاسلام شکرالله بهرامی، معاون رئیس قوه‌قضائیه گفت: ناآرامی‌های اخیر بعد از سهمیه‌بندی بنزین و آسیب‌های ناشی از آن، نتیجه وقت‌کشی و کوچک شمردن چالش‌های پس از آن بود. او در آیین معارفه رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان همدان بیان کرد: برخی استان‌ها مقداری مساله را کوچک گرفته بودند برای نمونه در مشهد پس از سخنرانی برخی افراد به یکی از مسوولان گوشزد کردم که این قضیه بار امنیتی دارد و مراقب باشید.