موسوی افزود: «ایران و روسیه روابط تاریخی و ویژه دارند و به‌رغم فراز و نشیب‌هایی که روابط دوطرف در دوران‌های مختلف مخصوصا در دو سده اخیر طی کرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در سال‌های اخیر شاهد روابط ویژه با روسیه هستیم. وی افزود: «این روابط دشمنان و اخلالگرانی هم دارد اما ما به‌عنوان دو کشور همسایه و دو قدرت در منطقه ناچاریم کنار هم باشیم و هستیم.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: «در سال‌های اخیر، رهبران دو کشور تصمیم گرفتند این روابط تاریخی را به‌صورت خاص پیگیری کنند تا دارای یک جامعیتی باشد که همه موارد شامل همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را دربربگیرد.» وی ادامه داد: «ما و روسیه در مجامع بین‌المللی همکاری و همسویی خوبی داریم و در بحث سوریه، جمهوری اسلامی ایران به‌همراه فدراسیون روسیه درحال پایان دادن به تنش‌ها و بازگرداندن ثبات و امنیت هستند و این ثبات به کل منطقه سرایت خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: «در مسائل دوجانبه هم روسیه کنار جمهوری اسلامی ایران بوده و به‌رغم تحریم‌ها و فشارهایی که آمریکا و غربی‌ها تحمیل کرده و به‌رغم تروریسم اقتصادی تحمیلی بر ایران، دوستان روسی تا آنجا که امکان داشته کنار ایران بودند.» وی در گفت‌وگو با ایرنا اضافه کرد: «برای همین هم ایران حساب روسیه و چین را از کشورهای دیگر که در برجام هستند ازجمله انگلیس و آلمان جدا کرده است.» موسوی گفت: «ایران دوستان دوران سختی را فراموش نخواهد کرد و این روابط در بستر مناسبی است و امیدوارم به‌نفع هر دو ملت ایران و روسیه گسترش یابد.»

سفیر جدید ایران در مسکو وارد محل ماموریت شد

از سوی دیگر کاظم جلالی، سفیر جدید ایران در مسکو صبح روز سه‌شنبه وارد محل ماموریت شد. به گزارش خبرگزاری فارس، «کاظم جلالی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه صبح روز گذشته سوم دی وارد محل ماموریت خود شد و در فرودگاه ونکووای مسکو از سوی نماینده تشریفات وزارت‌خارجه روسیه، حجت‌الاسلام اکبری‌جدی نماینده دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از دیپلمات‌ها و مسوولان نهادهای ایرانی مستقر در روسیه مورد استقبال قرار گرفت.کاظم جلالی روز یکشنبه اول دی ماه و پیش از عزیمت به محل ماموریت خود با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه دیدار و درخصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه با روسیه و ماموریت‌های خود در مسکو رایزنی و تبادل‌نظر کرد. در این دیدار ظریف با اشاره به روابط دیرینه و راهبردی دو کشور همسایه دستورات و توصیه‌های لازم را برای توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط دو کشور ابلاغ و برای وی آرزوی موفقیت کرد. جلالی که خرداد ۱۳۹۵ به‌عنوان نماینده مردم تهران در مجلس انتخاب شد، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه نیز بوده است. جلالی دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در رشته علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) است و در ادوار ششم تا نهم مجلس نیز نماینده مردم شاهرود بوده است. جلالی به جای مهدی سنایی عهده‌دار سفارت ایران در مسکو شده است. سنایی از آبان ۱۳۹۲ در این سمت مشغول به فعالیت بود و پایان آذر امسال نیز ماموریتش در مسکو خاتمه یافت.