در همین راستا روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت با بیان اینکه ما باید به سرعت آمار مربوط به حوادث آبان را اعلام کنیم، گفت: آمار اعلام شده اخیر از سوی رسانه‌های خارجی را به‌شدت تکذیب می‌کنم. به گزارش «ایسنا» ربیعی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات‌دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آمار اعلام شده توسط رویترز درباره کشته‌های حوادث اخیر چقدر واقعیت دارد، اظهار کرد: اینها سازمان‌های شناخته شده و دروغگویی هستند که به انتشار این دروغ‌ها عادت دارند. آنها به انسان‌ها نگاه فله‌ای می‌کنند. وی ادامه داد: شاید اشکال از ماست که باید به سرعت آمار تفکیک شده و اسامی را اعلام کنیم. این کار درحال انجام است اما باید با دقت باشد. ربیعی تاکید کرد که این آمار اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در اعلام این آمار تاخیر بیش از حدی انجام نشده است، تصریح کرد: من در جریان تفکیک آمار نیستم و نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد اما این آماری که اعلام شده بسیار غلوآمیز است و من آن را به‌شدت تکذیب می‌کنم. سخنگوی دولت همچنین با اشاره به بیانیه حقوق‌بشری اتحادیه اروپا در قبال ایران اظهار کرد: ما دولتی نیستیم که مسائل داخلی خود را کتمان کنیم. ابعاد حادثه آبان‌ماه معلوم خواهد شد، اما آن سازمان‌ها هم سیاست‌های دوگانه دارند و برخی اتفاقات را اصلا نمی‌بینند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه معمولا ما هم درباره اقدامات خود در زمینه حقوق‌بشر درست گزارش نمی‌دهیم، تصریح کرد: مثلا درباره زنان نمی‌دانم چرا آمار نمی‌دهیم؟ حراست یک دستگاه مانع انتشار آمار شده است درحالی‌که قانون چنین مانعی ندارد. مشکل از خود ماست که آمار دقیقی منتشر نمی‌کنیم. برای بهبود وضع زنان راه‌های زیادی داریم، اما آماری درباره حضور زنان در دانشگاه‌ها، اشتغال و حتی سازمان‌های مردم‌نهاد ارائه نکرده‌ایم. از سویی دو، سه سازمان هستند که همیشه گزارش دروغ و جعل درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران منتشر می‌کنند و سیاست‌زدگی هم در این گزارش‌ها وجود دارد. اقلیت‌های دینی می‌توانند شهادت دهند که وضعیت آنها خیلی بهتر از کشورهای دیگر است و هموطنان مسیحی، یهودی و زرتشتی ما هیچ دوگانگی احساس نمی‌کنند.

دستگاه‌های مربوطه درحال جمع زدن آمار هستند

در واکنشی دیگر روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره گزارش رویترز از تعداد کشته‌شدگان در حوادث آبان، ضمن اغراق‌آمیز توصیف‌کردن آن گفت: اصلا این تعداد نیست. دستگاه‌های مربوطه درحال جمع‌زدن آمار هستند و آرام‌آرام زمانی که آمار نهایی شد آن را اعلام خواهند کرد.

به گزارش «ایسنا» واعظی تصریح کرد: نظام شیوه سکوت اتخاذ نکرده است و آنچه درحال روی دادن است اینکه آنها (غربی‌ها) انتظار داشتند جرقه‌ای که به نام بنزین زده بودند شعله‌ور شود. گرچه آنها حتما برنامه‌ریزی‌هایی کرده بودند تا اقداماتی علیه کشورمان انجام دهند اما موضوع بنزین باعث شد که اقداماتشان جلو بیفتد؛ همه اقدامات دشمنان اعم از تبلیغات جنگ روانی و سایر کارها که قصد انجام آن را داشتند به نظر می‌رسد برای زمان دیگری برنامه‌ریزی شده بود، اما در مساله بنزین آنها رو به اجرای تصمیماتشان آوردند که این موضوع ۴۸ ساعته جمع شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص اتخاذ سیاست سکوت از سوی مقامات و نهادهای مسوول در این خصوص اظهار کرد: این موضوع فقط به دولت مربوط نمی‌شود و مساله‌ای است که تمام دستگاه‌های ذی‌ربط براساس قانون با آن مرتبط هستند و الان هم قوه‌قضائیه با جدیت درحال پیشبرد کار است. ارقامی که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود فضاسازی و جنگ روانی است و اصلا آن گونه نیست که مطرح می‌شود. واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی درباره تعداد کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان حوادث آبان‌ماه وجود دارد گفت: آمار دقیقی در این خصوص ندارم و این آمار باید از سوی قوه قضائیه اعلام شود.

واکنش بعیدی‌نژاد

در همین حال حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در کانال تلگرام خود نوشت: خبرگزاری رویترز در سال‌های اخیر سیاستی براساس پیش‌داوری و دروغ علیه ایران و جریان مقاومت در منطقه به اجرا در آورده است. او در بخشی از مطلب خود با بیان اینکه تدبیر رهبری همواره مدارا با تظاهرات‌کنندگان بوده است، نوشت: حتی عفو بین‌الملل که به‌دنبال بالا بردن آمار غیرتایید شده بوده، تعداد کشته‌شدگان را حدود ۳۰۰ نفر دانسته است. چنانچه خبرنگاران رسانه‌های غربی هم توجه کردند، رویترز در خبر جعلی خود به نحو‌ عجیبی به کشته‌شدن چند صد خانم در حوادث اشاره دارد درحالی‌که حضور خانم‌ها در تظاهرات پایین بوده است. در ادامه این مطب آمده است: اصولا اینکه یک رسانه خارجی بدون داشتن خبرنگار و اطلاعات دست اول در محل، بتواند ادعای دستیابی به آماری از قربانیان حوادث اخیر در ایران داشته باشد محل سوال است، به‌ویژه از سوی خبرگزاری رویترز که دفتر آن دقیقا به‌دلیل همین سیاست جعل خبر و دروغ‌پردازی چند سال پیش در ایران بسته شد.

‌بعیدی‌نژاد همچنین نوشت: مقامات مسوول کشور اظهار داشته‌اند که با پایان بررسی‌های خود، آمار دقیق حوادث اخیر را که بسیار کمتر از تمامی آمارهای خارجی است، اعلام خواهند کرد. اما وظیفه حرفه‌ای موسسات و رسانه‌ها ایجاب می‌کند که تا اعلام این آمار رسمی، از خبر‌سازی و جعل اخبار غیرواقعی خودداری نمایند.

همزمان یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اعلام اینکه آمار قطعی جان‌باختگان حوادث آبان به‌زودی اعلام می‌شود، گفت: آمار جان‌باختگان بسیار کمتر از ۱۵۰۰ نفر است و رسانه‌های غربی نمی‌توانند حتی اسامی یک‌دهم از آمار ادعایی خود را اعلام کنند. وی گفت: در بررسی‌های انجام شده فقط در دو استان تهران و البرز مشخص شد تاکنون حدود ۶۰ درصد جان‌باختگان اغتشاشات اخیر ربطی به آشوبگران نداشته‌اند و با اسلحه‌های سبک غیرسازمانی یا سلاح سرد به قتل رسیده‌اند. وی افزود: مطابق دستور اخیر رهبر انقلاب این افراد به‌عنوان شهید به بنیاد شهید معرفی خواهند شد.