آخرین اخبار از دو اردوگاه انتخاباتی

البته هنوز تکلیف تایید صلاحیت نهایی از سوی هیات نظارت مشخص نیست تا معلوم شود درنهایت چند نفرازافرادشاخص آنها برای بسته شدن یک لیست انتخاباتی باقی می‌مانند. از آن سو اصولگرایان هم به شدت دچار مشکل هستند.اختلافات دیرینه آنها با یکدیگر این بار هم علنی و جدی شده است. از میان آنها پایداری‌ها همچنان راهی جدا می‌روند، نیروهای منتسب به محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران که خودکاندیدای نمایندگی مجلس شده است نیز چندان تمایلی به نشستن کناردیگران ندارند. اخبارحاکی از آن است که حتی شورای ائتلاف هم تاکنون نتوانسته همه اصولگرایان را کنارهم جمع کند. بااین حال هردو جریان در رویای رسیدن به یک لیست انتخاباتی هستند.

دراین میان روزگذشته مصطفی کواکبیان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دریک نشست خبری گفت: اولویت فهرست ما قرار گرفتن اعضای اصلاح‌طلب است اما اگر چنین فردی در دسترس نبود، افراد غیراصلاح‌طلب را در فهرست قرار می‌دهیم. به گزارش «ایرنا» او با بیان اینکه لیست ما با هماهنگی و انسجام و وحدت با سایر احزاب اصلاح‌طلب خواهد بودگفت:در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ۳۰ حزب وجود دارد که لیست با هماهنگی این شورا تنظیم خواهد شد.

کواکبیان اولویت این فهرست را قرار گرفتن اعضای اصلاح‌طلب دانست و گفت: اما اگر چنین فردی در دسترس نبود، افراد غیراصلاح‌طلب را در فهرست قرار خواهیم داد. این نماینده مجلس گفت: سه ویژگی یعنی اصلاح‌طلبی با مفهوم دقیق خود، عضویت در یک حزب اصلاح‌طلب و مقبولیت عمومی بالاتر نسبت به سایر داوطلبان، اساس حضور افراد در لیست است. یعنی هر نامزد تایید شده عضو احزاب اصلاح طلب که محبوبیت بالاتری داشته باشد، برای ما اولویت دارد.

کواکبیان در پاسخ به پرسشی درباره تعدد فهرست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: اولویت ما لیست واحد است و در پی تعدد لیست‌ها نیستیم. ما حتی برای رقیب هم چند فهرست نمی‌خواهیم و آرزو می‌کنیم آنها هم با لیست واحد بیایند، هرچند معتقدم که وضع آنها خراب تر از این حرف‌هاست و اختلافات خیلی بیشتری میان خود دارند. همچنین به گزارش خبرآنلاین، وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه مردم را تشویق به حضور می‌کنیم لیست انتخاباتی نیز خواهیم داشت البته مشروط بر اینکه در سراسر کشور حداقل ۲۰۰ نفر داوطلب واجد شرایط و تایید شده از سوی نهادهای اجرایی و نظارتی داشته باشیم.

دلایل انصراف برخی چهره‌های اصلاح‌طلب

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره دلایل انصراف برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از نام‌نویسی در انتخابات و گمانه‌زنی‌ها درباره نگرانی آنها از تشکیل مجلس اصولگرا، گفت: عده‌ای از دوستان اصولگرا با توهم پیروزی حتی لیست و رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس را هم تعیین کرده‌اند اما واقعیت این نیست. اینکه چرا برخی از چهره‌ها حضور ندارند باید از خود آنها پرسید اما چهره‌هایی مانند محمد جواد فتحی نماینده کنونی مجلس به من گفت که بیشتر کارهای دانشگاهی را ترجیح می‌دهد ممکن است اشخاص برنامه‌های مختلف داشته باشند و اگر قرار بر این پرسش باشد، باید پرسید چرا علی لاریجانی شرکت نکرد، آیا او هم نگران رای آوردن بود؟ وی گفت: اشخاصی که در انتخابات شرکت کردند برای حضور در سختی‌ها جدی‌تر هستند. وی بابیان اینکه دلیل عدم حضور هیچ یک از اصلاح‌طلبان در انتخابات قطعا ترس از رای نیاوردن نیست، افزود: نیروهایی چون احمد توکلی مشکلات جسمی داشتند و برخی چهره‌ها هم سنگر دیگری را ترجیح دادند و من قضاوتی درباره عدم حضور چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارم؛ اما دلیل آن قطعا ترس نیست.

لیست واحد حتی با جبهه پایداری

درهمین حال محمد رضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین شنبه شب در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، گفت: فضا برای پیروزی جریان انقلابی مهیا است اما نباید از برنامه‌محوری فاصله بگیریم. به گزارش «ایسنا» دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به این‌که شورای ائتلاف ممکن است تندروی‌هایی هم داشته باشد، گفت: ولی همه می‌دانند پاشنه آشیل ما وحدت است که اگر مواظب نباشیم به خودمان می‌بازیم. وی با بیان اینکه مردم نسبت به دو جریان اصلی کشور رغبت کمتری دارند، افزود: ولی در نهایت همین دو جریان رقیب اصلی هستند. ما راهی نداریم جز اینکه به یک لیست برسیم، حتی با جبهه پایداری. در استان‌ها شرایط شورای ائتلاف خوب است، ما نباید خیال‌مان از بابت رای‌آوری راحت باشد. به رغم آنکه اصولگرایان تاکنون بارها درسخنانشان به پایداری‌ها برای لیست انتخاباتی مشترک پیام داده‌اند اما جبهه پایداری همچنان راه خود را می‌رود وهنوز درباره سیاست انتخاباتی‌شان اعلام موضع نکرده‌اند و به برگزاری نشست‌های انتخاباتی خود مشغول هستند.

درکناراین اختلافات و دغدغه‌ها آنطور که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در فضای مجازی اعلام کرده است احتمالا تا دهه دوم دی‌ماه یعنی ۲۰ یا ۲۱ دی نتایج بررسی‌های هیات مرکزی و هیات‌های استانی به داوطلبان اعلام می‌شود. همزمان حمید ملانوری مدیرکل سیاسی وزارت کشور در واکنش به انتقادات برخی فعالان سیاسی از روند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی ضمن ابراز تعجب از این انتقادات، گفت: تمام اقدامات همچون گذشته در چارچوب قانون انتخابات و بر اساس رویه جاری در هیات‌های اجرایی انجام شده و طبق قانون کسانی که تایید صلاحیت نشده‌اند مهلت داشتند اعتراض خود را به هیات‌‌های نظارت تسلیم کنند تا در فرصت قانونی به اعتراضات آنان رسیدگی شود.