جزئیات همکاری‌ امنیتی با روسیه و چین

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به افزایش همکاری‌های تهران با مسکو و پکن گفت:« ما امسال، از ابتدای سال ۳ سفر به چین و ۲ سفر به روسیه داشتیم که ماحصل آن این است که این رزمایش بسیار با ارزش در منطقه شکل گرفته است. برنامه‌ریزی می‌کنیم این رزمایش را هر ساله داشته باشیم. در کنار آن امسال یک تفاهم‌نامه دفاعی امنیتی با نیروی دریایی روسیه در حوزه دریا امضا کردیم که ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد. شاید کوچک‌ترین برد آن همکاری نظامی در حوزه رزمایش‌ها است.» خانزادی شنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» با بیان اینکه قطعا در آینده نزدیک شاهد آغاز همکاری‌های آموزشی هستیم، گفت: «بازدید دو کشور روسیه و ایران از بنادر یکدیگر انجام می‌شود و همین وضعیت را با نیروی دریایی چین خواهیم داشت. ما پیش از سه سال قبل تنها ۳ کمیسیون همکاری مشترک با سه کشور داشتیم درحالی‌که امروز ۱۲ کمیسیون همکاری مشترک با ۱۲ کشور داریم و به‌شدت درحال رشد و توسعه است که نشان می‌دهد نه‌تنها انزوا وجود نداشته بلکه به شکل تصاعدی به‌زودی خواهیم دید خیلی از کشورها که رفتار غربی‌ها مانع همکاری شان می‌شد حتما از همکاری منطقه‌ای منافع خوبی به‌دست خواهد آمد.»

دریادار خانزادی در پاسخ به سوال دیگری در مورد توانمندی‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران و رویکرد چین و روسیه در مورد توانمندی‌های نظامی و دریایی ایران، گفت: «همکاری ایران و روسیه از قبل وجود داشت که با وقفه‌ای مواجه شد و امروز دوباره به شرایط عادی بازگشته و درحال توسعه است. ظرفیت بزرگ همکاری بین دو طرف وجود دارد؛ روس‌ها برای اینکه پشتیبانی‌های فنی را در برخی مناطق دنیا به‌دست آورند و حضور پایدارتری داشته باشند قطعا نیاز به همکاری کشورهایی مثل ایران و چین در منطقه دارند.»

او ادامه داد: «سه کشور در مسائل تکنیکی، آموزشی، فنی و اطلاعاتی نیاز دارند که با هم همکاری کنند. هیچ‌کدام از این کشورها شاید به تنهایی در مناطق دور دست ظرفیت پایدار زیادی نداشته باشند اما وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، این قدرت به‌شدت افزایش می‌یابد و اگر امروز ما در شمال اقیانوس هند، دریای سرخ و خلیج عدن حضور مستقل داریم این همکاری مشترک می‌تواند حضور ما را به‌صورت تصاعدی افزایش دهد.» خانزادی پیش‌تر در مرداد ماه و طی سفری که به مسکو داشت از انعقاد یک قرارداد نظامی «محرمانه» با این کشور خبر داد و گفت: «بند‌هایی از این توافق‌نامه دارای طبقه‌بندی است اما برای نخستین بار است که چنین توافقی بین دو کشور صورت می‌گیرد.» وی این قرار داد را «نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی تهران و مسکو» توصیف کرده بود.

بازتاب رزمایش

در این گفت‌وگوی خبری دریاردار خانزادی با بیان اینکه «هیچ کشوری به تنهایی توانایی برقرار کردن امنیت در دریا را ندارد» گفت: «هر زمان که جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح اراده کنند، ناوگان نیروی دریایی پرچم ایران را در هر نقطه کره زمین به اهتزاز در می‌آورد.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز آب‌های جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه نیروهای دریایی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران هم در سپاه پاسداران و هم در ارتش جمهوری اسلامی ایران به مثابه جولانگاه شیر است، گفت: «حضور مقتدر نیروهای دریایی اجازه تصور غلط نسبت به منافع دریایی و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دهد؛ وقتی صحبت از رزمایش می‌کنیم این رزمایش به تنهایی و به خودی خود یک حرف دارد، منهای تاکتیکی که انجام می‌شود؛ در ظاهر قضیه دو هزار نفر در رزمایش شرکت دارند که ۵۰۰ نفر از آنها نیروهای خارجی هستند.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: «در منطقه و در جهان همه دارند از این رزمایش صحبت می‌کنند؛ اگر به سابقه رزمایش‌ها در منطقه نگاه کنید آمریکایی‌ها هر چند وقت یک بار تعدادی کوتوله را دور خود راه می‌اندازند و می‌گویند ما داریم رزمایش می‌گذاریم اما هیچ بازتابی در جهان ندارد و هیچ خروجی ندارد اما برای اولین بار می‌بینیم که جغرافیای مناطق مختلف جهان به هم گره خورده است. رزمایش واقعی را می‌بینیم. به نوعی ما امروز شاهد خیزش تمدنی هستیم و اقدام یکپارچه با اهداف مشترک برای دسترسی به امنیت دسته‌جمعی در دریا به اجرا در می‌آید.»

اهداف برگزاری کمربند امنیت دریایی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با اینکه رزمایش مرکب که «کمربند امنیت دریایی» نام گرفته است چه هدفی را دنبال می‌کند، گفت: «همان‌طور که از اسم رزمایش پیداست کمربند امنیت دریایی خودش معنا دارد؛ یعنی امنیت در یک نقطه متمرکز نیست و در واقع یک منطقه‌ای را تحت پوشش امنیتی خود قرار می‌دهد. عنوان مقداری بزرگ‌تر از محدوده‌ای است که رزمایش در آن انجام می‌شود اما مقیاسی از آن چیزی است که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد؛ به‌واسطه تمرینی که امروز انجام می‌شود.»

او افزود: «همان‌طور که استحضار دارید امروز امنیت دریایی در اقیانوس‌های جهان معنا پیدا کرده است و کشتی‌های تجاری و نفتکش مناطق مختلف جهان که در دریا حرکت می‌کنند نیازمند این هستند که امنیت شأن تامین باشد و آزادی تردد در آبراه‌ها وجود داشته باشد. این آزادی تردد مستلزم وجود قدرتمندانه و مسوولانه نیروهای دریایی کشورهای منطقه و جهان است. ما معتقدیم هیچ کشور و نیروی دریایی‌ای به تنهایی توانایی برقرار کردن امنیت در دریا را ندارد و کشورهای مختلف دنیا باید دست به‌دست هم دهند و امنیت را تامین کنند. بنابراین اولین هدف این رزمایش تمرینی است برای مقابله با هر نوع تهدیدی که امنیت را در دریا به خطر می‌اندازد.»

خانزادی با بیان اینکه وقتی نیروهای چند کشور با هم هماهنگ عمل کنند و زبان مشترک در دریا داشته باشند و از تاکتیک‌های مشترک استفاده کنند و با تمرین به سطح بالایی از مهارت برسند قطعا معنادار است، تصریح کرد: «پیام‌های سیاسی‌ای که این رزمایش به بیرون مخابره می‌کند از نظر ما شفاف است. اولین پیام این است که ما این رزمایش را در شمال اقیانوس هند برگزار می‌کنیم نه در خلیج‌فارس، نه تنگه هرمز، نه حتی در شمال دریای عمان، دلیلش این است که آن مناطق از نظر ما مناطق کاملا امنی هستند و نیاز به هیچ تمرین نظامی در آنجا نیست.» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: «امنیت در آن نقطه کاملا برقرار است و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با تکلیفی که در قبال مملکت، منطقه و جهان دارند کارشان را به خوبی در آنجا انجام دادند و نیازی به شکل گرفتن هیچ ائتلافی در آنجا نیست. ما خلیج‌فارس را یک آبگیر کاملا امن می‌دانیم و به عقیده ما تنها نقطه ناامنی آن حضور پرسه‌ای نیروهای دریایی آمریکایی، انگلستان و رژیم صهیونیستی است که می‌خواهند به برخی کشورها بگویند ما حضور داریم و به نوعی باج‌خواهی می‌کنند که امنیت نمایشی را فراهم می‌کنیم.»

دشمن مشترک

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با اینکه رزمایش دریایی با چین و روسیه چه معنایی دارد؟ بیان کرد: «اولین و بزرگ ترین معنا این است که ایران نه‌تنها منزوی نیست، بلکه آن‌قدر قدرتمند است که سایر قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای به‌صورت همگرا و همسو با ایران رزمایش بزرگی را در دریا در شرایطی برگزار می‌کنند که غربی‌ها به‌طور کامل ناخشنود هستند که اگر قرار بود ناخشنودی آنها بر اراده هر کدام از کشورها اثرگذار باشد امروز شاهد این رزمایش نبودیم.» او ادامه داد: «هر سه کشور ایران، چین و روسیه که قدرت‌های بزرگ دریایی هستند تهدیدها و دشمنان مشترکی دارند و این به نوعی یک صف‌آرایی جدی و خط‌کشی پررنگ در قبال تهدیداتی است که برای هریک از این کشورها در دریا می‌تواند متصور باشد که قطعا در اولویت آنها آمریکایی‌ها هستند که در هر منطقه‌ای دخالت می‌کنند و قطعا پای آنها از مناطق مختلف دریایی دنیا کوتاه خواهد شد. ما ضرب‌المثلی داریم که چوب را که برداری گربه دزده حساب کار خود را می‌کند.»

منطقه به هیچ بیگانه‌ای نیاز ندارد

در ادامه فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با اینکه همزمان با شدت یافتن تنش‌ها در منطقه، نیروی دریایی ارتش و سپاه، چه جایگاهی در صلح هرمز دارند، گفت: «ما در نیروی دریایی، صلح هرمز را این‌گونه ترجمه می‌کنیم که این منطقه نیازی به هیچ بیگانه‌ای برای برقراری امنیت ندارد و منظورمان این است کشورهای منطقه توانایی انجام تکالیف خود در قبال کشور و منطقه را دارند. معنای دوم این است که کسانی که در منطقه حضور دارند و امنیت را بر هم زدند هر چه زودتر باید دکان و دستگاه خود را جمع کنند.»

ایران زیر بار هیچ نهیبی نمی‌رود

خانزادی در ادامه با اشاره به اینکه هر جای دنیا شیطنتی شکل بگیرد رد پای آمریکا نیز وجود دارد، گفت: «در فضایی که بحث ائتلاف دروغین آمریکا مطرح شد انگلستان نیز به این توطئه دامن زد، بنده نامه بسیار تندی را از طرف نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران خطاب به فرمانده نیروی دریایی انگلستان امضا کردم و به آنها تذکر دادم که نمی‌توانید همزمان هم عضو اجلاس فرماندهان نیروی دریایی منطقه اقیانوس هند که به‌دنبال امنیت دریایی است، باشید، هم در ائتلاف دیگری که ناامنی را در منطقه تشدید می‌کند، حضور داشته باشید. اگر اقدام این‌گونه داشته باشید، حتما از این اجلاس حذف می‌شوید و به سطح ناظر تنزل داده می‌شوید که همین هم برای شما زیادی است. با همین صراحت نامه را نوشتم.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «بلافاصله از دو مرجع از انگلستان پاسخ نامه را دریافت کردیم. یک پاسخ از وزارت امورخارجه بود که صریح نوشته بودند خواهشا این اقدام ما را خصمانه تلقی نکنید ما به اجلاس آیونز پایبند هستیم و در مناسبت‌های بعدی که شما دعوتنامه می‌فرستید حتما شرکت می‌کنیم. علاوه بر این پاسخ مشابهی را در لفافه فرمانده نیروی دریایی انگلستان برای من فرستاد. او تاکید کرد: «این پاسخ‌ها نشان‌دهنده این است که امروز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری مقتدر در منطقه زیر بار هیچ نهیبی نمی‌رود و از اینکه سیاست‌های خود را به‌صورت مستقل اعلام کند هیچ هراسی ندارد.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نهایت گفت که غربی‌ها و آمریکایی‌ها باید بدانند که اکثر کسانی که امروز جلوی دوربین‌ها دیده شدند، افسران و درجه‌داران و کارکنان بسیار جوان نیروی دریایی هستند که به هیچ عنوان محافظه‌کاری بلد نیستند و انگشت آنها روی ماشه است و شاید خیلی هم مثل ما با حوصله نباشند.