به گزارش خبرگزاری فارس، این نشست که از دوشنبه ۱۶ دی ماه به مدت دو روز در این محل برپاست، به بررسی آخرین وضعیت تحولات منطقه خلیج‌فارس و ارزیابی طرح‌های همکاری منطقه‌ای به‌ویژه «پویش صلح هرمز» (HOPE) که در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران مطرح شد، خواهد پرداخت. اصول و مولفه‌های اصلی برای ترتیبات جدید منطقه‌ای از دیگر مواردی است که در نشست تهران درباره آن بحث و تبادل‌نظر خواهد شد. نشست‌های اصلی این مجمع شامل جلسات عمومی و میزگردهای تخصصی در روز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و با حضور مقامات سیاسی داخلی، مقامات ارشد منطقه، اندیشمندان، روسای موسسات مطالعاتی و متخصصان تراز اول داخلی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد اخیرا در دیداری که با «محمدعلی الحکیم» وزیرخارجه عراق داشت مراتب دعوت وزیرخارجه ایران از همتای عراقی برای حضور در نشست مجمع گفت‌وگوی تهران را به‌وی اعلام کرد.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه پیش از این درباره برگزاری این نشست گفته بود: «در آینده نزدیک (سه‌شنبه هفته آینده) مجمع گفت‌وگوی تهران با محوریت طرح صلح هرمز که آقای رئیس‌جمهور مبتکر این طرح بودند با حضور اندیشمندان و سیاستمداران کشورهای مختلف برگزار می‌شود. این اجلاس فرصت خوبی است تا از نزدیک طرح صلح هرمز مورد بررسی از سوی اندیشمندان و دیگر شرکت‌کنندگان در این جلسه قرار بگیرد.» موسوی عنوان کرد: «امیدواریم این طرح و این مجمع طلیعه مبارکی برای هم‌افزایی هر چه بیشتر بین کشورهای منطقه باشد و اگر احیانا ابهاماتی در مورد این طرح وجود دارد در جریان این مجمع و گفت‌وگوهایی که در آن انجام می‌شود، برطرف شود.» حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران اول مهر ماه و پیش از عزیمت به نیویورک نیز درباره «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) گفت: «در این طرح به‌دنبال همکاری دسته‌جمعی درون منطقه خلیج‌فارس برای امنیت منطقه هستیم و می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در این مسیر مشارکت و همکاری داشته باشند و ابعاد مختلف آن را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهیم کرد. این طرح تنها جنبه امنیتی ندارد و مسائل دیگری را هم در بر می‌گیرد.»

رئیس‌جمهور با اشاره به نام ابتکار صلح هرمز به نام «امید» که برگرفته از حرف اول کلمات تشکیل دهنده ابتکار صلح هرمز است (HOPE)، افزود: «همه کشورهای ساحلی خلیج‌فارس و منطقه هرمز در آن دعوت می‌شوند و سازمان ملل نیز برای حضور در این طرح دعوت شده و برای تامین و تضمین امنیت منطقه فعال خواهد شد. امیدواریم بتوانیم با این طرح به دنیا اعلام کنیم که ایران به‌دنبال صلح بلند مدت در منطقه است.»