محکومیت ترور سردار سلیمانی از سوی مرجعیت و مقامات عراقی

ساعاتی پس از این حمله تروریستی، پنتاگون در بیانیه‌ای با اعلام اینکه ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر کرده بود، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است. به گزارش «ایسنا» به نقل از واشنگتن‌پست، مقامات آمریکایی اعلام کردند که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه جمهوری اسلامی ایران هدف پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است: «این حمله برای خنثی‌سازی برنامه‌های آینده ایران انجام گرفته است.»

برنامه‌ریزی نقشه ترور

اما پس از این بیانیه پنتاگون، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد که نقشه ترور سلیمانی از مدت‌ها پیش درحال برنامه‌ریزی بود. به گزارش «ایسنا» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در واکنش به شهادت حاج‌قاسم سلیمانی در توییتی با ابراز خرسندی از این اقدام تروریستی با بیان اینکه این نقشه از مدت‌ها پیش درحال برنامه‌ریزی بوده است، آن را یک ضربه کاری علیه آنچه رفتارهای خصمانه جهانی نیروهای قدس سپاه پاسداران می‌خواند، دانست.

کنگره در جریان حمله نبود

از سوی دیگر یک مقام ارشد عضو کنگره آمریکا جمعه صبح به وقت تهران گفت که کنگره آمریکا در جریان عملیات تروریستی علیه سردار سلیمانی قرار نداشت. به نوشته «ایندیا تودی»، ایلیوت انگل، رئیس کمیته روابط‌خارجی کنگره آمریکا در این‌باره گفت که عملیات(تروریستی) علیه سردار سلیمانی بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی یا مشورت با کنگره صورت گرفت. وی ادامه داد: «فشار آوردن با اقدامی به این شدت، بدون مشارکت دادن کنگره، مشکلات قانونی جدی به‌بار آورده و مقابله با اختیارات کنگره است که شاخه‌ای برابر با دولت [آمریکا] است.»

نقض حاکمیت عراق

همزمان نخست‌وزیر عراق به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های عراقی، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در واکنش به شهادت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی گفت: «ترور مقامات بلندپایه عراقی یا ترور مقامات کشوری دوست نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می‌رود.» عبدالمهدی اظهار کرد: «ترور یک فرمانده نظامی عراقی که منصبی رسمی را بر عهده دارد تجاوز به عراق به شمار می‌رود.» وی افزود: «آنچه رخ داده است نقض آشکار شروط حضور نیروهای آمریکایی در عراق است.» عبدالمهدی گفت: «ما رسما از پارلمان خواسته‌ایم که برای اتخاذ اقدامات ضروری نشستی فوق‌العاده برگزار کند.» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق تاکید کرد: «شهادت سردار سلیمانی اقدامی خطرناک است که شعله جنگی ویرانگر در عراق، منطقه و دنیا را روشن خواهد کرد.‎»

نشست فوق‌العاده پارلمان عراق

به‌دنبال حمله وحشیانه آمریکا به کاروان حشدالشعبی، پارلمان عراق امروز نشستی فوق‌العاده برگزار خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از السومریه‌نیوز، پیش از این عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق گفته بود که از پارلمان می‌خواهیم برای بررسی و اتخاذ اقدامات ضروری نشستی فوق‌العاده برگزار کند.

آیت‌الله سیستانی حمله آمریکا را محکوم کرد

در واکنش به حمله اخیر آمریکا مرجعیت دینی عراق گفت که آنچه در نزدیکی فرودگاه بغداد رخ داد، تجاوزی بی‌رحمانه بود. به گزارش «ایسنا» عبدالمهدی کربلایی، خطیب جمعه کربلا و نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق در خطبه‌های نماز جمعه، حمله تروریستی آمریکا را که به شهادت سردار سلیمانی و جمعی از همراهانش منجر شد، محکوم کرد. وی تاکید کرد: «ترور ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی است.» کربلایی به نقل از آیت‌الله سیستانی گفت: «حوادث و بحران‌ها پی‌درپی رخ می‌دهد و کشور را به سمت خطرناک‌ترین مراحل می‌کشاند. از حمله مجرمانه به پایگاه‌ نیروهای عراق در شهر القائم که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن از فرزندان مبارز عراقی انجامید تا حوادث تاسف‌باری که ظرف چند روز اخیر بغداد شاهدش بوده و حمله ظالمانه به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد در شبی که گذشت، همگی نمود نقض آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین‌المللی است، حمله‌ای که به شهادت شماری از قهرمانان عرصه‌های پیروزی علیه تروریست‌های داعش منجر شد. این قبیل رخدادها و امثال آن هشداری است بر اینکه کشور در آستانه اوضاع بسیار سختی است. »

فتوای آیت‌الله حائری درباره حضور آمریکایی‌ها

از سوی دیگر آیت‌الله سیدکاظم حسینی حائری از مراجع تقلید عراق، ادامه حضور نظامیان آمریکا در خاک این کشور را حرام شرعی اعلام کرد. این مرجع تقلید در بیانیه‌ای که روز گذشته در رسانه‌های عراقی بازتاب یافت، ضمن اعلام فتوای خود تاکید کرد که «به صراحت می‌گوییم و از منظر مسوولیت شرعی خود، باقی‌ماندن هر گونه نیروی نظامی آمریکا و مانند آن را تحت هر عنوانی همچون آموزش یا مشاوره نظامی یا بهانه مبارزه با تروریسم، حرام اعلام می‌کنم.»

بازنگری در روابط عراق با آمریکا

همچنین حزب الدعوه عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، از دولت بغداد خواست تا در روابط با آمریکا بازنگری کند. به گزارش خبرگزاری فارس، به نوشته خبرگزاری ملی عراق، حزب الدعوه عراق به رهبری نوری المالکی به‌عنوان بزرگترین حزب این کشور در بیانیه‌ای نوشت: «در زمانی که منطقه در شرایط امنیتی متزلزل و نگران‌کننده‌ای به‌سر می‌برد، نیروهای آمریکایی به فرمان کاخ‌سفید با ترور «سردار شهید قاسم سلیمانی» و نایب‌رئیس حشدالشعبی «شهید ابومهدی المهندس» حماقت بزرگ و جنایتی مرتکب شدند که نتایج آن را در نظر نگرفته بودند.»

جانشین ابومهدی المهندس

همچنین دیروز ابوعلی البصری معاون رئیس ستاد نیروهای حشد‌الشعبی گفت که مجاهدین و فرماندهان حشد الشعبی و گروه‌های مقاومت، «هادی العامری» رئیس سازمان بدر را به‌عنوان جانشین «ابومهدی المهندس» برگزیده و به نخست‌وزیر عراق پیشنهاد کرده‌اند. البصری در گفت‌وگو با «ایرنا» ابراز امیدواری کرد که نخست‌وزیری به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با این انتخاب موافقت کند.

آمادگی نیروهای جریان صدر برای انتقام

از سوی دیگر، ابویاسر معاون جهادی جریان صدر عراق اعلام کرد که مبارزان این جریان در اوج آمادگی منتظر صدور فرمان رهبر این جریان برای مقابله با اشغالگران آمریکایی، پرورش‌دهندگان داعش و تروریسم هستند. به گزارش پایگاه خبری المعلومه، ابویاسر در بیانیه‌ای با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران وفادار آنها اعلام کرد: «از آنجا که خط جهادی ما به‌عنوان جریان صدر عراق به تسلیت و محکومیت کشتار فرماندهان مجاهد و نقض حاکمیت عراق هرگز اکتفا نخواهد کرد و به دنبال انتشار بیانیه مقتدی الصدر فرمانده مقاومت عراق، ما در «جیش الامام المهدی» و تیپ «الیوم الموعود» آمادگی کامل خود را برای اجرای فرامین اعلام می‌کنیم و منتظر اشارت برای حفاظت از عراق عزیز و دین و مذهبیم.»

درگیری بزرگ

این درحالی است که اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی در داخل این کشور با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و بسیاری از مقامات سیاسی آمریکا به‌ویژه دموکرات‌ها نسبت به عواقب این اقدام دونالد ترامپ هشدار دادند.  در این راستا، جو بایدن، سناتور دموکرات آمریکایی و رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ از این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد و گفت که رئیس‌جمهور ترامپ یک کبریت را به بشکه باروت انداخت. به گزارش «ایسنا» جو بایدن در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی در بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعاهایی علیه فعالیت‌های سردار سلیمانی نوشت: «هیچ‌کدام از این اقدامات این واقعیت را که این اقدام، اقدام تنش‌زای بزرگی بوده است خنثی نمی‌کند.

بیانیه دولت[آمریکا] مطرح می‌کند که هدف آن جلوگیری از حملات آینده از سوی ایران است، اما این اقدام به احتمال زیاد تاثیر معکوس خواهد داشت.» او در ادامه مطرح کرد: «من اطلاعاتی از این موضوع در دست ندارم و بسیاری از آن نامعلوم است اما ایران حتما واکنش نشان خواهد داد. ما ممکن است در آستانه یک درگیری بزرگ در خاورمیانه باشیم.» همچنین نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس واکنش نشان داد و گفت: «ترور سردار سلیمانی خطر افزایش جدی خشونت‌ها را دارد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، نانسی پلوسی افزود: «آمریکا و جهان نمی‌تواند افزایش تنش‌ها به نقطه بدون بازگشت را تحمل کند.»

جنگ فاجعه‌بار

برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکا نیز روز جمعه در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی در حمله نیروهای ارتش این کشور، آن را اقدام خطرناک تشدید‌کننده اوضاع دانست که ایالات‌متحده را به جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه نزدیک‌تر می‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا در پیام توییتری افزود: «این جنگ (احتمالی) به بهای جان شمار زیادی از شهروندان آمریکا و هزینه شدن هزاران میلیارد دلار دیگر منجر خواهد شد.» وی ادامه داد: «ترامپ قول داده بود که به جنگ‌های بی‌پایان (عراق و افغانستان) پایان دهد، اما این اقدام ما را در مسیر جنگ بی‌پایان دیگری قرار می‌دهد.» سندرز نوشت: «هنگامی که در سال ۲۰۰۲ با حمله به عراق مخالفت کردم، به علت نگرانی از بی‌ثباتی گسترده‌تر در منطقه خاورمیانه بود که متاسفانه به واقعیت پیوست.» به نوشته این سناتور دموکرات، ایالات‌متحده حدود ۴۵۰۰ نظامی شجاع را در این جنگ (عراق) از دست داد و ده‌ها هزار تن دیگر زخمی شدند و ما هزاران میلیارد دلار برای این جنگ هزینه پرداخت کرده‌ایم. از سوی دیگر جیم اینهاف، سناتور جمهوری‌خواه اهل ایالت اوکلاهما نیز دراین زمینه گفت: «دشمنان آمریکا نباید به سخنان ترامپ شک کنند. آمریکا به‌دنبال جنگ نیست و نباید هم باشد، اما هرکه شهروندان، نیروها و دوستان ما را تهدید کند، همانطور که رئیس‌جمهور وعده‌‌اش را داده بود، با واکنش ما مواجه می‌شود.»

پمپئو ترور سردار سلیمانی را قانونی خواند

درحالی‌که دولت، پارلمان و ارتش عراق انجام حمله در خاک این کشور توسط تروریست‌های آمریکایی را غیرقانونی و نقض حاکمیت این کشور خوانده‌اند، مایک پمپئو مدعی شد که حمله به سردار سلیمانی قانونی بود. به گزارش خبرگزاری فارس، مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا درمصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز حمله تروریستی ارتش این کشور به سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را قانونی خواند و گفت که عدم اقدام در برابر ایران خطرناک بود.  همچنین باوجودی‌که نظامیان آمریکایی طی یک هفته گذشته چند حمله به پایگاه‌های نیروهای حشدالشعبی در عراق انجام داده و سردار قاسم سلیمانی را در اقدامی که تجاوز به حاکمیت ملی عراق بود هدف ترور قرار دادند پمپئو مدعی شده است که به‌دنبال جنگ با ایران نیستیم اما اجازه نخواهیم داد زندگی شهروندان آمریکایی در خطر قرار بگیرد. همچنین به گزارش «ایسنا» پمپئو در یک پیام توییتری دیگر با وارونه جلوه دادن واقعیت مدعی شد که عراقی‌ها از این اقدام شاد هستند و در خیابان‌ها پایکوبی می‌کنند!

گفت‌وگو با مقام چینی

از سوی دیگر روز گذشته وزیرخارجه آمریکا از گفت‌وگوی تلفنی خود با دیپلمات چینی درباره ترور سردار سلیمانی در عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا در حساب توییتری خود نوشت: «با یانگ جیه چی از مقامات ارشد چین درباره تصمیم دونالد ترامپ برای حذف (سردار) قاسم سلیمانی درواکنش به تهدید جان آمریکایی‌ها صحبت کردم. من (در این گفت‌وگو) بر تعهدمان به تنش‌زدایی تاکید کردم.» یانگ جیه چی از دیپلمات‌های ارشد چینی و رئیس اداره روابط خارجی حزب کمونیست چین است.

دفاع نتانیاهو از اقدام ترامپ

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به یونان رفته بود در پی ترور سردار سلیمانی سفرش را نیمه‌کاره رها کرد و به سرزمین اشغالی بازگشت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات تروریستی آمریکا، آن را به‌عنوان «حق دفاع از خود» تفسیر کرده است. وی گفت: «همان‌طور که اسرائیل حق دفاع از خودش را دارد، ایالات‌متحده هم دقیقا همان حق را دارد.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از سخنانش از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بابت آنچه به گفته وی اقدام «سریع، پرقدرت و قاطع» بوده نیز تمجید کرده است. نتانیاهو اضافه کرد: «اسرائیل در این تلاش عادلانه برای دستیابی به صلح، امنیت و دفاع از خود در کنار آمریکا ایستاده است.» همزمان نفتالی بنت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با مقامات امنیتی اسرائیل جلسه اضطراری تشکیل داد.

تاکید نصرالله بر قصاص قاتلان

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس را تسلیت گفت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نصرالله در این بیانیه بر قصاص قاتلان سردار سلیمانی تاکید کرد و آن را مسوولیت همه مجاهدان راه مقاومت دانست. سید حسن نصرالله تاکید کرد: «قصاص عادلانه از قاتلان و جنایتکاران که بدترین شرارت‌ها را در این دنیا انجام می‌دهند و مسوول خون این شهید هستند، را دنبال می کنیم و این موضوع یک امانت و مسوولیت قرار داده شده بر دوش تمامی عناصر مقاومت و مجاهدان در امتداد دنیا است.»

پیام مقتدی صدر

از سوی دیگر رهبر جریان صدر عراق در پیامی ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران به مجاهدان و به‌ویژه جیش‌المهدی و تیپ‌های «الیوم الموعود» آماده‌باش داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از السومریه نیوز، سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در پیامی شهادت حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را به مرجعیت، رهبری، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت. صدر ادامه داد: «از خداوند می‌خواهم که منطقه را از خطر دور کند، عراق عزیز ما را از خطرات و بلاها دور کند، از همه می‌خواهیم که حکیمانه و هوشمندانه عمل کنند.»

ابراز خوشنودی جمهوری‌خواهان

برخی سناتورهای تندروی جمهوری‌خواه آمریکا اما در واکنش به شهادت سردار سلیمانی ضمن ابراز خوشحالی گفتند که باید به این عملیات افتخار کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، به نوشته وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان، «لیندسی گراهام» سناتور تندروی جمهوری‌خواه آمریکا در این زمینه گفت: «من از اقدام برحسته ترامپ علیه تجاوز ایران قدردانی می‌کنم.» گراهام خطاب به دولت ایران نیز گفت: «اگر بیشتر می‌خواهید، پاسخ بیشتر دریافت می‌کنید.» بن ساس، سناتور جمهوری‌خواه اهل ایالت «نبراسکا» نیز در این زمینه گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا کار شجاعانه و درستی انجام داد و آمریکایی‌ها باید به نظامیانی که این عملیات را انجام دادند، افتخار کنند.» تام کاتن، دیگر سناتور جمهوری‌خواه آمریکا نیز در واکنش به شهادت سردار سلیمانی گفت: «آنچه که او (سلیمانی) سزاوارش بود، رسید و سربازان آمریکایی که با دستان او کشته شدند نیز به آنچه سزاوارشان بود رسیدند: عدالت. آمریکا بعد از مرگ (شهادت) سلیمانی امن‌تر است.»

نگرانی اروپا

علاوه بر عراق، برخی مقامات کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز به ترور سردار سلیمانی واکنش نشان داده و نسبت به تبعات آن ابراز نگرانی کردند.   وزارت امورخارجه فرانسه در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی گفت که این اقدام آمریکا درست همان چیزی بود که از آن هراس داشتیم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، وزارت امورخارجه فرانسه اعلام کرد پاریس در پشت صحنه، جهت تقویت ثبات در خاورمیانه پس از انجام حمله هوایی آمریکا و ترور سردار قاسم سلیمانی، تلاش خواهد کرد. امیلی دی‌مونچالین، معاون وزیرخارجه فرانسه در امور اروپا در مصاحبه‌ای گفت: «آنچه اتفاق افتاد همان چیزی بود که از آن می‌ترسیدیم. تنش بین ایران و آمریکا در حال افزایش است». وی افزود که اکنون اولویت باید این باشد که ثبات به خاورمیانه بازگردد. دولت آلمان نیز در واکنش به ترور سردار سلیمانی از سوی نیروهای تروریست آمریکایی، خواستار احتیاط و تنش‌زدایی در منطقه شد. به گزارش خبرگزاری فارس همچنین به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه ایندیپندنت، دومینیک راب، وزیر امورخارجه انگلیس در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در بیانیه‌ای خواستار تنش‌زدایی از سوی تمام طرفین شد و تاکید کرد که درگیری بیشتر به نفع ما نیست. همچنین کارل بیلدت، وزیرخارجه پیشین سوئد در توییتی نوشت که اتحادیه اروپا بیش از یک دهه است که از دیپلماسی برای جلوگیری از آغاز جنگ میان ایران و آمریکا استفاده کرده است اما حال کمتر می‌توان از دیپلماسی استفاده کرد. به گزارش «ایسنا» کارل بیلدت روز جمعه در پی شهادت حاج قاسم سلیمانی در رشته توییتی نوشت: «کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به منزله آن است که درگیری میان ایران و آمریکا به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده است.»

چین خواستار خویشتن‌داری آمریکا و ایران شد

در عین حال وزارت امورخارجه چین در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی خواستار خویشتن‌داری آمریکا و ایران شد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه نشنال‌پست، وزارت امورخارجه چین اعلام کرد چین همواره با اعمال زور در روابط بین‌المللی مخالف است. گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت که چین از طرف‌های مربوطه، به‌ویژه آمریکا می‌خواهد که آرام باشند و خویشتن‌داری کنند تا از افزایش بیشتر تنش‌ها جلوگیری شود.

انتقام ترور سردار

روسیه نیز به این ترور واکنش نشان داد و رئیس کمیته امورخارجی سنای روسیه در این خصوص گفت انتقام ترور سردار سلیمانی مدت زیادی طول نمی‌کشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ریانوویستی، سناتور روس و رئیس کمیته امورخارجی سنای روسیه، کنستانتین کاساچف روز جمعه در واکنش به خبر شهادت و ترور حاج قاسم سلیمانی به ریا نووستی گفت: «ممکن است پاسخ به قتل ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها در بغداد منجر به درگیری‌های جدید بین شیعیان عراق و ایالات‌متحده شود و همچنین افزود این خبر بسیار سختی است.» وی توضیح داد که بدترین سناریو این است که ترور سردار سلیمانی، انتقام آمریکایی‌ها از حمله عراقی‌ها به سفارت این کشور در بغداد بوده باشد. او گفت: «اگر اینگونه باشد، گرفتن انتقام [ترور سردار سلیمانی توسط ایران] چندان طول نخواهد شد.»

واکنش سوریه و فلسطین

وزارت‌خارجه سوریه نیز به شهادت فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و معاون حشدالشعبی عراق واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت‌خارجه سوریه حمله وحشیانه آمریکا به کاروان حشدالشعبی در نزدیکی بغداد را که منجر به شهادت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی شد به‌شدت محکوم کرد. یک منبع رسمی در وزارت‌خارجه سوریه گفت که تجاوز جنایتکارانه و وحشیانه آمریکا اوضاع منطقه را خطرناک خواهد کرد. همزمان جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای شهادت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی عراق را تسلیت گفت. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از فلسطین الیوم، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این بیانیه اعلام کرد که سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس دو فرمانده منحصر به فرد و شاخص در مواضع جهادیشان در فلسطین و منطقه به شمار می‌رفتند.

تاکید انصارالله یمن بر حمایت از حاکمیت عراق

عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن روز گذشته با صدور پیامی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی آمریکا، شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده «حشدالشعبی» عراق را تسلیت گفت. به گزارش «ایرنا» به نقل از شبکه خبری «المیادین»، محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن هم اعلام کرد که خون‌های پاک ریخته شده قطعا دامن آمریکا را در منطقه خواهد گرفت. این عضو جنبش انصارالله تجاوز هوایی آمریکا را جنگ علیه عراق دانست و بر لزوم حمایت از این کشور در مقابله با واشنگتن تاکید کرد.

 

سردار بزرگ اسلام آسمـانی شد

سه سناریو از ترور جنایتکارانه سردار سلیمانی

واکنش‌های داخلی به شهادت سردار سلیمانی