او در این نامه اعلام کرد که مجلس نمایندگان در هفته جاری قطعنامه اختیارات جنگ برای محدود کردن اقدامات نظامی رئیس‌جمهور درخصوص ایران را در شرایطی که تنش‌ها با این کشور افزایش یافته است، به رای می‌گذارد. به گفته پلوسی، این قطعنامه بر مسوولیت نظارت طولانی مدت کنگره از طریق این ماموریت تاکید می‌کند که در صورت عدم اقدام بیشتر کنگره، خصومت‌های نظامی دولت درخصوص ایران ظرف ۳۰ روز متوقف می‌شود.

این نامه در شرایطی تهیه شده است که دولت آمریکا درحال اعزام چند هزار نیروی بیشتر به خاورمیانه پس از حمله هوایی آمریکا به فرمانده سپاه قدس ایران و همراهانش در بغداد است. این اقدام به تنش‌ها میان تهران و واشنگتن دامن زده است. دونالد ترامپ در این روزها حتی تهدید کرده است که مراکز فرهنگی ایران را هدف قرار می‌دهد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود آورده است: حمله روز جمعه آمریکا به فرودگاه بغداد نامناسب و تحریک‌آمیز بود که مقامات ارشد نظامی ایران را هدف قرار داد. این حمله سربازان، دیپلمات‌ها و دیگر افراد ما را از طریق تشدید جدی تنش‌ها با ایران به خطر انداخته است.

همزمان کمیته امورخارجه مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به تهدید توییتری ترامپ علیه اقدام نظامی به ایران تاکید کرد که اختیار جنگ با کنگره است نه ترامپ. به گزارش خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه بار دیگر در یک پیام توییتری ایران را تهدید به اقدام نظامی کرد و گفت: «این موضع‌گیری‌های رسانه‌ای باید به‌عنوان ابلاغیه‌ای به کنگره ایالات‌متحده محسوب شود که اگر ایران به هر هدف یا شخص آمریکایی حمله کند، ایالات‌متحده به سرعت و با قدرت حمله متقابل می‌کند، شاید حمله‌ای در ابعاد نامتناسب.»

کمیته امورخارجه مجلس نمایندگان آمریکا در یک پیام توییتری ضمن واکنش شدید به این تهدید ترامپ گفت: «این پست رسانه‌ای یادآوری می‌کند که طبق قانون‌اساسی ایالات متحده آمریکا، اختیارات جنگی با کنگره است و اینکه شما (ترامپ) باید قانون اختیارات جنگی را مطالعه کنید و اینکه تو یک دیکتاتور نیستی.» به‌دنبال حمله تروریستی آمریکا به سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «حشد الشعبی» در نزدیکی فرودگاه بغداد، نمایندگان پارلمان عراق روز یکشنبه در اقدامی طرح پایان حضور نظامیان خارجی در خاک کشورشان را مورد تصویب قرار دادند.

ژاپن خواستار تنش‌زدایی شد

همزمان نخست‌وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری در پی ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، خواستار تلاش‌های دیپلماتیک تمامی طرفین درگیر برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا شد. به گزارش خبرگزاری فارس، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن روز دوشنبه در کنفرانس خبری به مناسبت آغاز سال نو میلادی خواستار گفت‌وگو برای کاهش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا در پی اقدام تروریستی واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هفت تن دیگر شد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، این مقام ارشد ژاپنی تاکید کرد: «ما از تمامی طرفین درگیر [در اوضاع خاورمیانه (غرب آسیا)] می‌خواهیم که برای دوری از تشدید تنش‌های بیشتر و تنش‌زدایی، تلاش‌های دیپلماتیک در پیش بگیرند.» شینزو آبه در ادامه به سفر اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به ژاپن اشاره کرد که متعهد شده بود که ایران به تلاش‌ها برای ثبات‌بخشی به اوضاع غرب آسیا ادامه می‌دهد. خبرگزاری رویترز همچنین گزارش کرد که شینزو آبه بار دیگر بر برنامه‌های ژاپن برای استقرار نیروهای خودپدافند در غرب آسیا به منظور تضمین ایمنی کشتی‌های این کشور تاکید کرد.

ابراز نگرانی شدید چین

وزارت‌خارجه چین نیز ضمن ابراز نگرانی شدید درباره تنش میان آمریکا و ایران به دنبال شهادت فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از دو طرف خواست، خویشتنداری کنند.

واکنش شورای همکاری خلیج‌فارس

همچنین عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه‌ای نسبت به حمله اخیر آمریکا به کاروان حشدالشعبی و شهادت قاسم سلیمانی سردار سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است که تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با نگرانی حوادث و تحولات اخیر عراق را دنبال کردند. الزیانی طرف‌های ذی‌ربط را به آرامش، عدم تشدید تنش و در اولویت قرار دادن راهکارهای سیاسی برای حل بحران‌ها دعوت کرد تا منطقه و ملت‌های آن از هرگونه پیامدهای منفی علیه امنیت و ثبات‌شان در امان بمانند. او در ادامه از جامعه بین‌الملل خواست که به مسوولیتش برای توقف تشدید تنش در منطقه خاورمیانه عمل کند. همزمان رئیس دفتر واشنگتن‌پست در بیروت در توییتر خود نوشت: عربستان سعودی به نمایندگی از کشور‌های خلیج [فارس] هیاتی را به واشنگتن می‌فرستد تا محدودیت ایران را تسریع کند. پیام این خواهد بود: «لطفا ما را از درد جنگ دیگر دور کنید»

جلسه اضطراری ناتو

از سوی دیگر سفرای ناتو سه روز پس از ترور سردار قاسم سلیمانی قرار بود روز دوشنبه در بروکسل پایتخت بلژیک، گردهم آیند تا افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا را بررسی کنند. هماهنگی برای برگزاری این جلسه روز شنبه انجام گرفت، پس از آنکه ناتو تصمیم گرفت ماموریت آموزشی خود در عراق را به علت افزایش تهدیدها پس از ترور سردار سلیمانی معلق کند.