ترامپ با بیان این ادعای خصمانه که او یک تروریست بوده و رئیس‌جمهور اوباما نیز این مساله را به رسمیت شناخته بود، گفت: اما اوباما هیچ کاری درباره او انجام نداد جز اینکه ۱۵۰ میلیون دلار به ایرانی‌ها داد و حتی ۸/ ۱ میلیون دلار پول نقد به آنها داد. رئیس‌جمهور بوش هم باید او (سردار سلیمانی) را هدف قرار می‌داد. او با تکرار ادعای بی‌اساس خود درباره اینکه سردار سلیمانی مسوول جان سربازان آمریکایی زیادی است، گفت: ما فرصت هدف قرار دادن او را پیدا کردیم و این کار را هم انجام دادیم. ما اکنون امن‌تر هستیم. کشور امن‌تر شده است. خواهیم دید که پاسخ ایران چه خواهد بود. البته شما شاهدید که من گفته‌ام در صورت پاسخ ایران، واکنش ما چه خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که قبل از شما هدف از سیاست خارجی آمریکا درقبال ایران چه چیزی بوده، با بیان اینکه من فکر می‌کنم که آنها (دولت اوباما) اصلا هیچ هدفی نداشتند. از نظر من آنها می‌دانستند که چه اتفاق‌هایی می‌افتد. چرا آنها ۱۵۰ میلیارد دلار (به ایرانی‌ها) دادند؟مدعی شد: بخش اعظم این پول صرف فعالیت‌های تروریستی شد. نگاه کنید که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. ترامپ همچنین این ادعا را که جان کری وزیر امورخارجه پیشین آمریکا پس از روی کار آمدن او نیز به‌طور شخصی به ایرانی‌ها مشاوره می‌داده است، تکرار کرد و گفت که او قانون لوگان را نقض کرده است. این قانون مقام‌های دولت سابق آمریکا را از دخالت در امور سیاست خارجی این کشور منع می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: دقیقا بعد از این، آنها با ایران توافق کردند. پس از این توافق این‌طور نبود که آنها با آمریکا با احترام برخورد کنند، بلکه رفتارشان از هر زمان دیگری در گذشته هم بدتر شد. اما آنها (ایرانی‌ها) بدتر شدند و خصمانه‌تر رفتار کردند. اگر خاطرتان باشد، دقیقا قبل از اینکه این پول پرداخت شود، آنها ۱۰ تفنگدار آمریکایی را دستگیر و این ملوان‌ها را تحقیر کردند. آنها با به زانو درآوردن ملوانان ما، کشورمان را تحقیر کردند. آنها این کار را تنها برای دریافت اولین پول انجام دادند. اگر بعد از دریافت این پول ملوانان را می‌گرفتند، آنها را آزاد نمی‌کردند و هنوز هم در آنجا (ایران) حضور ‌داشتند. او مدعی شد: ملوانان ما اصلا نمی‌دانستند که در آب‌های ایران بودند و گفتند که شاید کمی وارد آب‌های ایران شده باشند. ایران آنها را تحقیر کرد.

به اقدام ترامپ پاسخی قانونمند خواهیم داد

همزمان با این ادعا، ظریف در گفت‌وگویی، مواضع ایران را درباره اقدامات تروریستی اخیر آمریکا علیه ایران بیان کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با این شبکه تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای صادر کردن دستور حمله پهپادی به سردار قاسم سلیمانی و به شهادت رساندن او را، « اقدام تروریستی یک کشور» تلقی کرد.

ظریف گفت که تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای و در پیش گرفتن سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران، ثبات در خاورمیانه را از بین برد و هشدار داد که اگر آمریکا رویه خود را عوض نکند، این وضعیت بدتر خواهد شد. وزیر امورخارجه اظهار کرد: این یک اقدام خصومت‌آمیز علیه ایران و به مثابه یک حمله نظامی[تسلیحاتی] علیه ایران است، و ما پاسخ خواهیم داد. اما ما به‌گونه‌ای متناسب پاسخ خواهیم داد نه غیرمتناسب. ما پاسخی قانونمند خواهیم داد، ما مانند رئیس‌جمهور ترامپ، بی‌قانون نیستیم.

او با اشاره به تهدیدهای اخیر ترامپ علیه اماکن فرهنگی ایران گفت که این اظهارات نشان داد که ترامپ «هیچ احترامی برای قوانین بین‌المللی قائل نیست و آماده مرتکب شدن جنایت‌های جنگی است؛ حمله به اماکن فرهنگی، یک جنایت جنگی است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به جمعیت انبوه وداع‌کنندگان با پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمان او در تهران و شهرهای دیگر در ادامه بیان کرد: رئیس‌جمهور ترامپ، پس از تماشای جمعیت دیروز، باید از تهدید کردن این ملت دست بکشد که بیش از پیش از تهدیدهایش به خشم خواهند آمد؛ تهدیدهای او ما را نخواهد ترساند.

ظریف علاوه بر این گفت: جنگ مدت‌ها پیش از جانب آمریکا آغاز شد؛ آمریکا ثبات در این منطقه را از بین برد. آمریکا امنیت در این منطقه را تضعیف کرد. وزیر امورخارجه با گفتن اینکه ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای، خاورمیانه را دچار آشفتگی کرد، گفت: آنچه مهم است که رژیم ترامپ بفهمد این است که همه‌ چیز در این منطقه در پی برجام[توافق هسته‌ای] درحال بهبود بود. ظریف در این راستا افزود: ما شاهد انتخابات عادی در عراق و لبنان بودیم. در سوریه کاهش تنش داشتیم. چه اتفاقی افتاد؟ آمریکا یک کارزار فشار حداکثری را آغاز کرد، مردم ایران را تهدید و ارعاب و حتی تهیه مواد غذایی و دارو را برای آنها سخت کرد.