رئیس‌جمهور سردار شهید سلیمانی را دوست همه مردم منطقه و قهرمان مبارزه با تروریسم خواند و با بیان اینکه اقدامات تروریستی آمریکا امنیت منطقه را به‌طور جدی تهدید می‌کند، گفت: با حدود چهار دهه دوستی و همکاری با سردار سلیمانی می‌گویم او پیوسته به‌دنبال تقویت امنیت و ثبات منطقه بود. رئیس‌جمهور با انتقاد از اظهارات برخی مقامات دولت انگلستان درخصوص ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی خواستار تجدیدنظر آنها در مواضع خود شد و گفت: بی‌تردید اگر تلاش‌های شهید سلیمانی نبود شما امروز در لندن آرامش نداشتید. روحانی با بیان اینکه اگر اروپا به تعهدات خودش برگردد ایران هم به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت، گفت: تهران همچنان به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد است و آژانس همانند گذشته بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت خواهد داشت. نخست‌وزیر انگلیس نیز در این تماس تلفنی با ابراز همدردی و تسلیت درخصوص حوادث متعدد یک هفته اخیر در ایران، نسبت به تشدید ناامنی در منطقه و امنیت سربازان انگلیسی ابراز نگرانی کرد و خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها شد. جانسون با تاکید بر ضرورت بهبود روابط تهران - لندن، حفظ برجام را در تقویت امنیت بین‌الملل بسیار مهم دانست و خواستار به‌کارگیری همه تلاش‌ها برای حفظ این توافق مهم بین‌المللی شد.

تماس تلفنی رئیس شورای اروپا

روحانی همچنین در تماس تلفنی «شارل میشل» رئیس شورای اروپا با وی، گفت: ایران آماده است با اتحادیه اروپا همکاری نزدیک‌تری داشته باشد و معتقدیم نباید اجازه داد فرصت همکاری از بین برود. رئیس‌جمهور پنج گام ایران در کاهش تعهدات برجامی را در راستای ایجاد تعادل دانست و گفت: ایران به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه خواهد داد. رئیس شورای اروپا نیز گفت: برجام دستاورد ۱۰ سال مذاکره بود و اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق به‌کار خواهد گرفت.

تماس تلفنی نخست‌وزیر ایتالیا

همزمان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر ایتالیا عصر پنج‌شنبه در تماسی تلفنی درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه و منطقه و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. رئیس‌جمهور در این تماس با تاکید بر اینکه حل مشکلات منطقه باید به دست خود منطقه انجام گیرد، رای قاطع پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را پاسخ قاطع و روشنی به مداخلات و اقدامات تروریستی آمریکا دانست.

تماس تلفنی رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی

حسن روحانی همچنین در تماس تلفنی «سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی با وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از مسائل خطرناک در منطقه ما از تحریم غیرقانونی آمریکا نشات می‌گیرد، افزود: امیدواریم همه کشورهای دوست با موضع‌گیری مناسب خود درمورد این اقدام غیرقانونی، آمریکا را وادار کنند به قانون برگردد.

تماس تلفنی امیر قطر

از سوی دیگر روحانی در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی که پیرو شهادت سپهبد سلیمانی صورت گرفت، ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را جنایتی بزرگ از سوی آمریکا خواند و خواهان محکومیت این جنایت از سوی همه کشورهای جهان و به‌ویژه همسایگان شد. روحانی همچنین به پاسخ نظامی ایران به این اقدام تروریستی دولت آمریکا اشاره و تاکید کرد که اگر آمریکا بخواهد در برابر اقدام ما پاسخ دهد، با یک جواب بسیار بزرگ و خطرناک مواجه خواهد شد و امیدوارم آمریکایی‌ها که همیشه زندگی سیاسی آنها پر از اشتباه بوده، مرتکب اشتباه دیگری نشوند. امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه قطر موضع دولت و ملت ایران را در قبال تحریم‌های کشورش فراموش نمی‌کند، گفت: ما مخالف هرگونه ایجاد تنش علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم.