به گزارش «ایسنا» راب مک‌ ایر، سفیر انگلیس در تهران، در دو پیام توییتری نوشت: «تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم! من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای PS۷۵۲ بودند، رفتم. طبیعی است که نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام کنم، تعدادی از آنها بریتانیایی بودند. پس از ۵ دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعاردادن کردن محل را ترک کردم.» او افزود: «من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیرقانونی است.» به گزارش «ایسنا» اظهارات این مقام انگلیسی درحالی است که برخی حاضران در تجمع اعلام کردند که سفیر انگلیس درحال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع شنبه شب و گفت‌وگو با معترضان بوده است.

سفیر انگلیس به وزارت‌خارجه احضار شد

در همین ارتباط، عصر روز گذشته سفیر انگلیس در تهران به‌دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور‌خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت‌خارجه فراخوانده و مراتب اعتراض رسمی ایران به وی و دولتش ابلاغ شد. به گزارش خبرگزاری فارس، در این دیدار به مک ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسوولیت‌های ایشان به‌عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان باید در این خصوص توضیح دهد.

مک‌ایر ۱۵ دقیقه بازداشت بود

این درحالی است که سید عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه کشورمان اعلام کرد که سفیر انگلیس شنبه شب بازداشت نشده بود و فقط به‌عنوان یک فرد ناشناس خارجی در یک تجمع «غیرقانونی» به مدت چند دقیقه بازداشت شده بود. عراقچی در واکنش به اظهارات جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دستگیری راب مک‌ایر، در پیامی توییتری نوشت: «او بازداشت نشده بود، اما در یک تجمع غیرقانونی به‌عنوان یک خارجی ناشناس دستگیر شد. وقتی پلیس به من اطلاع داد که مردی دستگیر شده  و ادعا می‌کند که سفیر انگلیس است، من گفتم غیرممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی‌ام با او، با بهت‌زدگی زیادی شناختم که خود اوست. ۱۵ دقیقه بعد او آزاد شده بود.» به گزارش «ایسنا» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این رخداد، نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و خواستار کاهش تنش‌ها و ایجاد فضای دیپلماسی شد.

بیانیه لندن

وزارت‌خارجه انگلیس در واکنش به این اقدام بازداشت سفیر این کشور در تهران را تخطی آشکار از قوانین بین‌المللی خواند. دومینیک راب، وزیر امورخارجه انگلیس در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از بازداشت سفیر این کشور در تهران و بدون اشاره به‌دلیل حضور وی در این تجمع بر کاهش تنش‌ها و حرکت به سوی دیپلماسی تاکید کرد. وی مدعی شد این اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی بود. همچنین به گزارش «ایلنا» به نقل از «اسکای نیوز»، دومینیک راب افزود: «دولت ایران در لحظه حساسی قرار دارد. ایران می‌تواند به حرکت به سمت تبدیل شدن به یک دولت سرکش و انزوای اقتصادی و سیاسی ادامه دهد یا اینکه اقداماتی در راستای کاهش تنش‌ها و تعامل در مسیر دیپلماتیک صورت دهد.» به گزارش «ایرنا» حساب کاربری وزارت امورخارجه کانادا نیز ضمن نقل توییت وزارت امورخارجه انگلیس  در مورد  بازداشت کوتاه مدت سفیر انگلیس در ایران، نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و خواستار پایبندی به کنوانسیون وین شد. به گزارش «ایلنا» مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نیز در توییتر خود در مورد بازداشت سفیر انگلستان مدعی شد: «این اقدام نقض کنوانسیون ژنو است که البته ایران تاریخچه بدی در نقض آن دارد. ایران باید به‌صورت رسمی به‌دلیل نقض حقوق انگلستان عذرخواهی کند و به حقوق همه دیپلمات‌ها احترام بگذارد.»

توضیحات یک مقام امنیتی

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک منبع آگاه امنیتی در گفت‌وگویی با اشاره به بازداشت موقت سفیر انگلیس درحاشیه تجمع تعدادی در مقابل دانشگاه امیرکبیر، گفت: «سفیر انگلیس بعد از حضور در مقابل دانشگاه، مشغول تحریک و ساماندهی معترضان بود و بعد از آنکه نیروهای امنیتی به او مشکوک شدند وی را داخل یک مغازه بازداشت کردند.»

منتظر گزارش وزارت‌خارجه هستیم

به‌دنبال حضور سفیر انگلیس در تجمعات شنبه شب، علی مطهری، عضو فراکسیون امید مجلس گفت: «کار ناشیانه‌ای است که یک سفیر وارد اغتشاشات مردم کشوری که در آنجا مامور است، شود.» مطهری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود:  «نمی‌دانم این سفیر فرد با تجربه‌ای بوده یا نه اما از یک فرد باتجربه، چنین کاری بعید به‌نظر می‌رسد؛ شاید هم تصور می‌کرده کسی او را نمی‌شناسد و شخصا آمده که عکس بگیرد اما به هر حال کار غیرمعمولی است و می‌تواند باعث اعتراض کشور مربوطه شود.» مطهری در ادامه یادآور شد: «حتما سوالات و چرایی حضور سفیر انگلیس در جلسه مواخذه او و بازداشت یک ساعته‌اش طرح شده و از وی توضیح خواسته‌اند.» مطهری در پایان گفت: «حتما وزارت‌خارجه کشورمان گزارش علت حضور وی را ارائه خواهد کرد و ما منتظر هستیم.»

سفیر انگلیس باید اخراج شود

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم سیدعلاءالدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این باره با اشاره به اینکه انگلیس نقش مهمی در اِعمال تحریم‌ها و در بسیاری از مشکلات امروز ملت ایران ایفا کرده است گفت که جا دارد تا وزارت‌خارجه تمهیدات لازم برای اخراج سفیر این کشور را در دستورکار قرار دهد.

برگزاری تجمع اعتراضی مقابل سفارت انگلیس

جمعی از دانشجویان و طلاب بعد از ظهر روز یکشنبه در پی حضور سفیر انگلیس در تهران در تجمع شنبه شب دانشجویان مقابل دانشگاه امیرکبیر، در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند. به گزارش «ایسنا» همچنین دانشجویان و طلاب در برخی از پست‌های خود در فضای مجازی از برگزاری تجمع در مقابل سفارت انگلیس خبر دادند.