لاریجانی تصریح کرد: اولویت نخست این است که نیازهای اولیه و فوری مردم تامین شود و با توجه به اینکه بازدیدی از مناطق سیل‌زده خواهیم داشت، این خسارات برآورد و در نشست شورای اداری استان در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود. رئیس قوه مقننه بازسازی منازل، تعمیر و نوسازی زیرساخت‌ها را اولویت اصلی در این شرایط برشمرد و تاکید کرد: خسارات وارده ناشی از سیل اخیر در حوزه کشاورزی نیز نیازمند برآورد و رسیدگی است.

نجات ۵ زن باردار

در خبری دیگر از مناطق سیل‌زده، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به نجات پنج زن باردار و انتقال به مناطق امن از سوی نیروهای امدادی هلال احمر اعلام کرد: ۲۷ سورتی پرواز برای انتقال ۹ هزار کیلوگرم اقلام امدادی در مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان انجام شد. به گزارش خبرآنلاین، سلیمی با اشاره به جزئیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی استان سیستان و بلوچستان در پنج روز گذشته گفت: هموطنان ساکن در ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده‌اند و در این مدت به ۳ هزار و ۴۴۰ نفر در ۱۵۹ شهر و روستا امدادرسانی شد و متاسفانه یک نفر بر اثر وقوع سیل در شهرستان سرباز جان باخت. به علاوه ۲۲ نفر هم از طغیان رودخانه نجات داده شدند که از این تعداد، ۵ نفر در شهرستان سرباز، ۴ نفر در شهرستان کنارک، ۶ نفر در دلگان و ۷ نفر در چابهار نجات داده شدند. با تلاش تیم‌های امدادی هلال احمر ۶ روستا هم از جمعیت تخلیه شد.

وی درباره برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در کنارک، فنوج و قصرقند افزود: تاکنون ۵۴۹ دستگاه چادر، ۳ هزار و ۵۴۴ تخته پتو، ۸۶۹ تخته موکت، ۴ هزار و ۸۲۳ کیلوگرم نایلون،۲۲۹ بسته قند و شکر، ۲۷۹ بسته حبوبات،۵۳۰ کیلوگرم برنج، ۱۹۹ شعله والور، ۲ هزار و ۴۳۸ قوطی کنسرو و یک هزار و ۹۷۹ بسته غذایی میان سیل‌زدگان توزیع شده است. سلیمی با اشاره به مناطق نیازمند به خدمات امدادی در سیل سیستان و بلوچستان به دلیل انسداد مسیرها گفت: ۲۹۲ روستا در این استان نیازمند خدمات امدادی هستند.

امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش نیز دیروز از واحدهای ارتش در منطقه جنوب شرق خواست که تمامی امکانات خود را در کمک به سیل‌زدگان به کار گیرند. بالگردهای هوانیروز پایگاه کرمان و تیپ‌های متحرک هجومی نیروی زمینی مستقر در منطقه، امروز عازم مناطق سیل زده شده‌اند.سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه نیز دیروز از استقرار بیمارستان صحرایی با بهترین امکانات و تجهیزات پزشکی در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد. به گفته سرلشکر سلامی سه فروند بالگرد نیروی زمینی سپاه در حال امداد‌رسانی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان هستند، همچنین گروه‌های جهادی نیز برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بسیج شده‌اند.

همچنین خبرها از سیستان و بلوچستان حاکی از آن است که ذخیره فرآورده‌های خونی در این استان با توجه به بارندگی‌های چند روز گذشته دراین استان به پایین‌ترین سطح رسیده است.