اوبا بیان اینکه اخلال در عملکرد سامانه‌ها از سوی آمریکا هم مسبوق به سابقه است گفت: درخصوص خاص حادثه اخیر با توجه به سیستم راداری ما و هواپیما، بیان قطعی دخالت آمریکا کمی سخت است، به این منظور تیم بررسی سایبری و الکترونیکی هم تشکیل شده و به محض یافتن ردپایی از آمریکا در این فاجعه، اطلاع‌رسانی و اعلام لازم صورت می‌پذیرد. به گزارش «ایسنا» او در عین حال تصریح کرد: بیان اصل ماجرای سانحه هواپیمای اوکراینی نیازمند بررسی‌های دقیق و زمان بندی بود.به گزارش تسنیم، سرتیپ پاسدار عبداللهی همچنین اظهار کرد: سیستم اطلاعاتی در حال بررسی نقش نفوذ در این موضوع است اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

تشریح روز حادثه

سردار سرتیپ علی عبداللهی، معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح همچنین دراین گفت‌وگوی خبری به تشریح اتفاقات آن شب پرداخت. به گزارش خبرآنلاین، وی درباره ماجرای برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی گفت: این اتفاق حدود ساعت ۶:۱۵ دقیقه رخ داده، در حالی که فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ماموریت غرب کشور بود. بعد از یک ساعت یا ۴۵ دقیقه به ایشان اطلاع داده می‌شود که احتمالا این اتفاق با اصابت موشک پدافندی افتاده است. او هم به سلسله مراتب خود اطلاع می‌دهد. در سیستم نظامی نمی‌توان صرفا یک خبر را اعلام کرد بلکه باید بررسی شود. سردار عبداللهی ادامه داد: حدود ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰ روز چهارشنبه به ستادکل نیروهای مسلح اطلاع داده شد که این اتفاق محرز شده است که بلافاصله تیم بازرسی توسط ستادکل نیروهای مسلح از عناصر مختلف تشکیل شد، ساعت ۲۰ جمع شدند و تا ساعت ۲۲ توجیه شدند و ساعت ۲۲ چهارشنبه اعزام شدند.

وی تاکید کرد: این تیم باید موارد بسیار زیادی را بررسی می‌کردند و با افراد مختلفی که دخیل بوده‌اند باید مصاحبه می‌کردند. این موضوع حدود ۳۷ ساعت طول کشید که به جمعه ۲۰ دی ماه رسید. بعدازظهر جمعه گزارش‌های مختلف تجمیع و علت واقعه در حد قابل بررسی محرز شد و ستادکل نیروهای مسلح درخواست جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی را ارائه داد. حدود ساعت ۱۰ شب این جلسه تشکیل شد و تا ساعت ۱۲ شب ادامه پیدا کرد که شنبه صبح نیز این گزارش اعلام شد. به گزارش «ایسنا» معاون هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح درادامه گفت: از آنجا که مسوولین هواپیمایی کشور از ما دستور نمی‌گیرند، هر آنچه در ساعات اولیه این سانحه هوایی گفته‌اند یافته‌های ذهنی و مهندسی خودشان بوده است.

به گزارش تسنیم، سرتیپ پاسدار عبداللهی درادامه گفت: گزارشی از سیستم فرماندهی کنترل مبنی بر شلیک موشک‌های کروز از جنوب کشور به مرکز منطقه‌ای پدافند اعلام می‌شود. موشک کروز در ارتفاع پایین حرکت می‌کند و اینکه بشود در همه نقاط موشک کروز را کشف کرد شاید ممکن نباشد و برای این امر دیده‌بان‌هایی در برخی نقاط پیش‌بینی کرده‌ایم. بعد از مدتی مرکز مربوطه سؤال می‌کند که «این موضوع چه شد؟»، که اعلام می‌کنند «وضعیت قرمز منتفی است»، اما ارتباط سامانه پدافندی با مرکز قطع شده بوده است. وقتی هواپیما از باند بلند می‌شود یک گردش ده درجه می‌کند که به‌شکل هدف نزدیک‌شونده به سامانه پدافندی در می‌آید که سامانه به آن شلیک می‌کند. زمانی که رادار سامانه این هواپیما را می‌گیرد ارتفاع آن در حد موشک کروز بوده چون هواپیما در زاویه صفر این سامانه بوده که کمترین سطح مقطع راداری را داشته اما ارتباط سامانه دچار اخلال بوده و کاربر هم شرایط خاصی داشته است که موجب خطای انسانی می‌شود. البته وقتی هواپیما در زاویه صفر قرار می‌گیرد نمی‌شود به‌صورت موشک کروز دیده شود اما چون ارتباط سامانه قطع بوده کاربر با محاسباتی که انجام داده به این نتیجه رسیده که هدف موشک کروز است.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا» او گفت: پس از برخاستن هواپیما از روی باند نسبت به سامانه ضد موشکی در وضعیتی قرار می‌گیرد که سامانه شلیک‌کننده متاثر از شرایط حاکم بر جامعه در شرایط شلیک قرار گرفته و به سمت هواپیما شلیک می‌کند و سبب این فاجعه می‌شود. او تصریح کرد: ما هم قبول داریم که باید هواپیمای بوئینگ برای اپراتور قابل تشخیص ‌بود، اما اپراتور تحت شرایط روحی نامناسب و ارتباط راداری همراه با پارازیت قرار داشت. در این شرایط بود که خطای انسانی و فردی رخ داد و موشک شلیک شد.

سرتیپ پاسدار عبداللهی درخصوص فیلم ضبط شده از هواپیمای اوکراینی آن هم از لحظه وقوع فاجعه گفت: از بُعد اطلاعاتی؛ این اقدام قابل رسیدگی است، اما این فیلم و فضای مجازی در کلیت ماجرا برای ما سندیت ندارد، زیرا امکان ساختگی بودن آن وجود دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی همچنین تاکید کرد:این یک خطای انسانی بوده است و در حال بازنگری آیین‌نامه‌ها هستیم تا در صورت وجود ایراد آن را برطرف کنیم.

تحویل پیکر ۷۰ نفراز جان‌باختگان

ازسوی دیگر همچنین محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی پایتخت اعلام کرد که کار شناسایی کل قربانیان این حادثه تقریبا به پایان رسیده است. وی درگفت‌وگو با «ایسنا» همچنین گفت که پیکر ۷۰ نفر از قربانیان تا ظهر دیروز به خانواده آنها تحویل داده شده و کار تحویل پیکرها ادامه دارد. او در ادامه از تکمیل پروسه شناسایی هویت اجساد ۹ نفر از اعضای کادر پرواز هواپیمای اوکراینی خبر داد. شهریاری گفت: با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه پرونده این حادثه به سازمان قضایی نیروهای مسلح ارسال شده است تا سایر تحقیقات در آن مرجع قضایی انجام شود. ازسوی دیگر روز گذشته پیکر حدیث حیات داوودی از شهدای سانحه سقوط هواپیما با حضور گسترده مردم و مسوولان فارس در شیراز تشییع شد.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه با حضور در منزل مهندس میرمحمد‌مهدی صادقی و همسرش بهاره حاج اسفندیاری و دختر کوچکشان آنیسا صادقی ضمن عرض تسلیت با آنها ابراز همدردی کرد. همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهورو اعضای هیات دولت روز گذشته درحاشیه جلسه هیات دولت با امضای دفتر یادبود جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، همدردی و تاثر عمیق خود را با خانواده‌های معزز قربانیان این حادثه جانسوز، ابراز و برای آنان صبر و شکیبایی مسالت کردند.