بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در بخشی از اظهارات روز گذشته خود در جلسه هیات دولت خطاب به دست اندرکاران انتخابات، از «همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارند» درخواست کرد: «آنجا که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید اما آنجاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید.» رئیس‌جمهوری همچنین در ادامه تاکید کرد: «به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفرکاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد.»

روحانی با تاکید بر اینکه مردم تنوع می‌خواهند، گفت: بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. به گفته رئیس‌جمهوری، اگر تمام ۸۳ میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالی‌که شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.

طعنه به رئیس‌جمهوری

البته این اظهارات حسن روحانی بی‌پاسخ نماند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای‌نگهبان در پیامی طعنه‌آمیز که در توییتر منتشر کرد، انتقادات انتخاباتی دیروز روحانی را به رد صلاحیت داماد رئیس‌جمهوری مرتبط کرد. سخنگوی شورای نگهبان نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس‌جمهور در این پروژه ضدملی تاسف بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»

شکایت از رد صلاحیت‌ها

موضوع انتقاد از روند رد صلاحیت‌ها برای انتخابات مجلس یازدهم تنها به حسن روحانی محدود نمانده است؛ برخی چهره‌های سیاسی ازجمله نمایندگان فعلی مجلس(مجلس دهم) نیز اعتراض خود را از این روند، حتی به‌صورت کتبی به شورای نگهبان اعلام کرده‌اند. علی مطهری و الیاس حضرتی ازجمله این افراد هستند.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس که با استناد به بند معروف عدم التزام به نظام رد صلاحیت شده، ضمن ارائه‌ فرم شکایت خود به شورای نگهبان، در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که «برای تایید صلاحیت التماس و پیگیری نخواهم کرد.» مطهری در بخشی از متن اعتراض خود به شورای نگهبان نوشته است: «علت رد صلاحیت این جانب عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است. این امر به این معنی است که این‌جانب اقدام عملی علیه نظام انجام داده‌ام، مثلا اقدام مسلحانه‌ داشته‌ام یا دست به تخریب و آتش زدن اموال عمومی داشته‌ام. روشن است که چنین چیزی نبوده است.» الیاس حضرتی نماینده تهران نیز ازجمله افرادی است که در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان از روند این شورا در بررسی صلاحیت‌ها انتقاد کرده است. به گزارش «ایلنا» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، در بخشی از این نامه نوشته است: «شخصا و قلبا به نهاد شورای نگهبان عقیده دارم و برای تحقق این آرمان به سهم خود تلاش کرده‌ام اما لازم است به عرض برسانم که این نهاد متاسفانه از اصل و شأن خود فاصله گرفته و همین قضاوت‌ها و غربالگری‌ها که صبغه جناحی/  سیاسی دارد و به هیچ‌وجه قابل کتمان نیست، خود حجت موجهی است برای شناخت همین فاصله.» محسن کوهکن نماینده لنجان نیز که رد صلاحیت شده در گفت‌وگو با «ایسنا» «عدم التزام به اسلام» را دلیل رد صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان اعلام کرد و گفت: بهتر بود قبل از اعلام، مدارکمان را می‌خواستند.

او افزود: اینکه این گونه نام نمایندگان را به‌عنوان رد صلاحیت شدگان می‌آورند اشکال دارد ما با استفاده از حق قانونی خود مدارک‌مان را نشان می‌دهیم و آنها متوجه اشتباهشان می‌شوند و شورای نگهبان هم در نهایت تایید می‌کند ولی این برای بخشی از جامعه ذهنیت ایجاد کرده که نماینده و رابطه مشکل را حل می‌کند. در نهایت من و شورای نگهبان زیر سوال می‌رویم پس بهتر است در مورد نمایندگان و افراد نام آشنا قبل از اعلام رد صلاحیت از آنها مدارک لازم را بخواهند. محمدرضا بادامچی نماینده تهران در مجلس هم دیروز از رد صلاحیت خود خبر داد و در توییتر نوشت: شورای محترم‌ نگهبان ‎صلاحیت اینجانب را براساس بند ۲ ماده ۲۸ برای دوره یازدهم‌ مجلس شورای اسلامی تایید نکرده‌ است.

تایید صلاحیت تاجگردون و حسنوند

در میانه انتقادها و حواشی ایجاد شده درباره رد صلاحیت‌ها، نام دو رئیس کمیسیون مجلس دهم که در فهرست رد صلاحیت شده‌ها درج شده بود، به فهرست نامزدهای انتخاباتی بازگشت. غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و فریدون حسنوند نماینده اندیمشک و رئیس کمیسیون انرژی دیروز نامه تایید صلاحیت خود را دریافت کردند. فریدون حسنوند در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این خبر را تایید کرد و گفت که تایید صلاحیت بنده و آقای تاجگردون طی نامه‌ای به ما اطلاع داده شده است.

رایزنی برای رد صلاحیت‌شده‌ها

با این همه دیروز علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن انتقاد از رد‌ صلاحیت‌های انجام شده از سوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا صحبت آقای جهانگیری نشان‌دهنده این است که قصد رایزنی برای اصلاح‌طلبان را دارد‌، گفت: اقدام اسحاق جهانگیری به روال سابقی که از انتخابات سال ۹۴ پیش گرفته بود، همچنان ادامه می‌دهد. در آن دوره هم که رد صلاحیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته بود آقای جهانگیری سعی بسیاری در بازگرداندن رد صلاحیت‌شدگان انجام داد و تلاش کرد که تاثیرگذار باشد. او تصریح کرد: سیاست دولت هم بر این است که زمینه مشارکت حداکثری را در جامعه به وجود بیاورد، بنابراین رایزنی‌ها می‌تواند از سمت دولت هم باشد.

هرچند انتقادها و اعتراضاتی در زمینه رد‌صلاحیت افراد وجود دارد اما دیروز آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا گفت: نتایج اعلام شده درباره صلاحیت داوطلبان نهایی نیست و همچنان امکان بازبینی و بازنگری در نظرات اولیه توسط اعضای شورای‌نگهبان وجود دارد. به گزارش «ایسنا» دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه هیات‌های نظارت بر اساس مدارک و مستندات متقن از مراجع قانونی اقدام به بررسی صلاحیت داوطلبان کردند، افزود: شورای نگهبان پاسدار حقوق مردم است و تمام تلاش خود را می‌کند که حق و حقوق احدی ضایع نشود، از همین رو اگر داوطلبی فاقد شرایط اعلام شده یا نسبت به عدم تایید صلاحیت خود اعتراض دارد، می‌تواند به هیات‌های نظارت استانی مراجعه کند و شکایات خود را به همکاران ما برساند. جنتی اضافه کرد: همان‌طور که قبلا نیز تاکید کرده بودیم در بررسی صلاحیت‌ها به حزب و جناح کاری نداریم و شرایط قانونی را با کلیه داوطلبان تطبیق می‌دهیم. در میان افراد تایید یا رد صلاحیت شده افراد شاخصی از هر دو جناح سیاسی هستند که خود نشانگر این رویکرد بی‌طرفانه و مستقل شورای نگهبان است.