اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در این مراسم با بیان اینکه امسال سالگرد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با شرایط خاص موجود در کشور برگزار شد، گفت: در شرایط دشوار و غمباری هستیم. وی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و مرگ جان‌گداز مسافران آن را «تکان‌دهنده» خواند و تاکید کرد: برای ترمیم اعتماد لطمه دیده و جبران خطاهای مدیریتی مسوولیت‌پذیر باشیم و قبول کنیم در شرایط پیچیده فقط می‌توان با مسوولیت‌پذیری و صحبت شفاف و صادقانه با مردم بخش زیادی از مشکلات را حل کرد. به جامعه حق و اجازه انتقاد دهیم. فاجعه را درست تحلیل کنیم و پاسخگویی سریع به ابهامات داشته باشیم. او ادامه داد: باید در دادگاهی که با تاکید رئیس‌جمهور و دستور رئیس قوه‌قضائیه قرار است تشکیل شود، موضوع رسیدگی شده و مردم و افکار عمومی داخل و جهان در جریان قرار گیرند، پاسخ به سوالات داده شود و به‌دنبال آن اعتماد را برگردانیم.

جهانگیری با اشاره به حوادث دی‌ ماه امسال گفت:‌ با حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد اتفاق شیرینی به‌جای ماند، آن‌هم در شرایطی که در حوادث آبان‌ ماه بی‌اعتمادی و چندپارگی به‌وجود آمده بود و ملت را با مشکل جدی مواجه کرد. او افزود: نگرانی وجود داشت. آن نگرانی‌ها به لحظه‌های توام با وحدت و همبستگی و ایجاد سرمایه اجتماعی تبدیل شد و سرمایه نظام افزایش یافت، اما افسوس که شوک جان‌باختن جمعی از نخبگان علمی و افتخارآفرینان میدان دانش در اثر خطای محاسباتی و غلبه شرایط جنگی بر مدیریت امور و پنهان نگه داشتن حادثه برای چند روز این فرصت عظیم ملی را در معرض تهدید قرار داد. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار با تعدادی از خانواده‌های جان‌ باختگان هواپیمای مسافربری اوکراین، اظهار کرد: یکی از این خانواده‌ها تعریف می‌کرد که استاد فرزندش به او گفته بود که در آینده علم دنیا اثرگذار خواهد بود. این خانواده‌ها صبور و بزرگ هستند، حق بزرگ دارند و حق‌شان است که گلایه و اعتراض کنند. نباید حق آنها نادیده گرفته شود.

جهانگیری تاکید کرد: وقتی چنین خطای بزرگی رخ داده باید ریشه‌ها، زمینه‌ها، ابعاد و پیامدها به‌درستی روشن شود و با سرعت اصلاح شده و هزینه‌های آن‌هم به موقع پرداخت شود. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این شرایط یاد برخی شخصیت‌ها و مدیریت‌ها می‌افتیم و حسرت نبود آنها زنده می‌شود، گفت: مرحوم هاشمی‌رفسنجانی اعتقاد قلبی داشت که باید برای همه مسائل شناخت کامل باشد و قدم‌ها را بر اساس آن برداشت، اما برخی فکر می‌کنند درباره‌ موضوعات بدون آگاهی تصمیم بگیرند، اما نمی‌دانند پیامدها چه خواهد بود و چه کاری باید در برابر آن انجام داد.

جهانگیری با بیان اینکه کشور امروز بیش از هر زمان دیگری درگیر مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، تاکید کرد: مردم بیش از هر زمانی درگیر گرفتاری‌های زندگی هستند. کشور در شرایط حساس و خطیری قرار دارد؛ برای اولین‌بار با مسوولیت دولت و رئیس‌جمهور آمریکا یکی از بزرگ‌ترین فرماندهان نظامی ایران در کشوری میهمان ترور می‌شود. از طرفی دیگر تحریم‌های بسیار گسترده‌ای علیه ملت ایران وضع شده است. سابقه نداشته آمریکایی‌ها در دریا به‌دنبال کشتی‌های حامل نفت ما بگردند و حتی به کاپیتان کشتی متوسل شده و پول بدهند تا او نفت ما را در فلان بندر تخلیه کند. در همین وضعیت منطقه با گرفتاری‌های عجیبی روبه‌رو است، ناامنی و جنگ‌ها در سوریه و عراق، یمن، لیبی و افغانستان منطقه را بسیار متشنج کرده است. اگر اقدامی نشود هر آن می‌تواند شعله‌ها به سمت ایران سرازیر شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در همین شرایط سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی و شوک بر اثر اتفاق رخ داده برای هواپیمای مسافربری اوکراین، تنزل پیدا کرده و امنیت روانی، ذهنی و اجتماعی مردم را دچار خطر کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور در عین حال با بیان اینکه این حادثه دو دستاورد مهم به‌دنبال داشت، اظهار کرد: اول اینکه مسوولان فهمیدند افکار عمومی داخل و خارج موضوعی نیست که بتوان مقابل‌اش ایستادگی کرد. افکار عمومی ما را وادار کرد مسوولیت‌پذیر باشیم. مسوولان در زمان موفقیت از یکدیگر سبقت می‌گیرند تا بگویند آنها آن کار را انجام داده‌اند، اما در زمان خطا و اشتباه مسوولیت‌پذیری شجاعت می‌خواهد و آن وقت تاثیرگذاری را به‌دنبال دارد. به سهم خود سردار حاجی‌زاده را تحسین می‌کنم که مسوولیت را پذیرفت و گفت که گردنش از مو باریک‌تر است. افکار عمومی نشان داد زمان دروغگویی تمام شده و باید با مردم صادق بود و پنهان‌کاری نکرد. آنجا که دروغ گفته می‌شود خسارات زیادی به‌دنبال دارد، این یک درس بزرگ است.

دستورات اکید رهبری

او همچنین تاکید کرد: نباید در بیان انتقادات از موضع انصاف خارج شد و به تضعیف نهادهایی پرداخت که بنیان آن برای سکان‌داری نظام است. رهبری نظام مایه اقتدار کشور است؛ بنابراین تضعیف آن جایگاه می‌تواند برای ایران خطرآفرین باشد.  جهانگیری گفت: مقام معظم رهبری بعد از گرفتن اولین گزارش از حادثه هواپیما سه دستور اکید دادند که مبنای تصمیم در شورای امنیت قرار گرفت؛ اول آنکه تمامی مسائل صادقانه به مردم گفته شود، به اشتباه مقصران رسیدگی شده و این موضوع در شورای‌عالی امنیت‌ملی مورد بررسی قرار گیرد که بعد از آن جلسه شورا تشکیل و بیانیه صادر شد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه اظهارات خود به موضوع انتخابات اشاره کرد و با تاکید بر اینکه انتخابات آینده موضوعی مهم و سرنوشت‌ساز برای کشور است، ادامه داد: خبرهایی راجع‌به رد صلاحیت‌ها شنیده شده، گزارش‌هایی در هیات‌دولت مطرح شد. معنا آن است که در برخی حوزه‌های انتخابیه رقابت جدی وجود ندارد. شورای‌نگهبان فرصت خوبی دارد، باید با آنها گفت‌وگو کرد، از امکان رهبری استفاده کرد و شرایطی ایجاد شود که هیچ جریانی که می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند، احساس نکند برای آنها جایی در صحنه انتخابات وجود ندارد. از دوستان اصلاح‌طلب هم می‌خواهم با صبر و بردباری موضوع را پیگیری کنند، بنده هم در خدمت شما هستم، آنچه توان دارم به خرج داده و به صحنه می‌آیم تا انتخابات گرمی برگزار شود.

معاون‌اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید به فکر همبستگی ملی و احیای جامعه نگران باشیم، اظهار کرد: باید از تهدیدهای پیش‌رو فرصت بسازیم، اگر با جامعه و مردم صادقانه رفتار شود و اشتباهات و خطاها گفته شود مردم هم برای حل مشکلات به‌صورت جدی پای کار و به مدد می‌آیند و کمک خواهند کرد.