تصمیم‌های دولت برای سیل‌زدگان عکس: President.ir

بارش باران‌های سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان‌وبلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد، بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار داد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد. همچنین میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است. به گزارش «ایرنا» با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته (۲۳ دی) کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه‌های روستایی در حال بازگشایی است اما هنوز راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع است. همچنین بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت‌های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده‌ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و... آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس دام در مناطق سیل‌زده تلف شده‌اند. در پی وقوع سیل در این استان روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری عازم سیستان و بلوچستان شد تا از نزدیک درجریان روند امدادرسانی دراین استان قرار گیرد و با مردم دیدار و گفت‌وگو کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور صبح روز گذشته با حضور در میان مردم روستای کلانی از بخش دشتیاری شهرستان چابهار با بیان اینکه باران به‌عنوان رحمت الهی هم نعمت بزرگی است و هم برخی اوقات مشکلاتی به‌وجود می‌آورد، گفت: متاسفانه در باران اخیر مشکلاتی برای مردم منطقه پیش آمده، خانه‌ها را آب گرفته و راه‌های ارتباطی و مسیرهای رفت و آمدهای مردم دچار مشکل شده و اموال آنها از بین رفته است. روحانی با بیان اینکه بازسازی ویرانی‌ها و درمان مصدومان احتمالی و جبران خسارت‌ها، اقدامات فوری است که باید انجام گیرد، گفت: خوشبختانه سازمان هواشناسی قبل از آغاز بارش‌ها پیش‌بینی کرده و هشدار و اخطار لازم را داده بود که این بسیار مهم است و موجب شده که ما خسارت جانی در این سیل نداشته باشیم و خسارت‌های مالی نیز قابل جبران است. روحانی با تاکید بر اینکه همه مسائل و مشکلات شما را بررسی و رفع خواهیم کرد، گفت: همه در کنار هم برای رفع مشکلات تلاش می‌کنیم و در شادی و غم در کنار هم هستیم. روحانی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان سال‌هاست که سختی و رنج کشیده، گفت: باید این سختی‌ها جبران شود. کارهای خوبی برای توسعه استان شده و من ۲۵ سال پیش که همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای افتتاح سد پیشین به این منطقه آمدم، امروز سدهای دیگری هم در استان ساخته شده است و به گفته استاندار یکی از این سدها ۸۵ درصد پیشرفت داشته است. رئیس‌جمهور افزود: پروژه راه‌آهن در استان، آغاز شده و مقام معظم رهبری اجازه دادند ۳۰۰ میلیون یورو برای تکمیل راه‌آهن چابهار اختصاص یابد که در آینده خواهید دید که راه‌آهن، کشتی، اتوبان و فرودگاه در کنار هم در این استان خواهد بود و این یک تحول بزرگ است. روحانی با اشاره به هم‌مرز بودن استان سیستان و بلوچستان با پاکستان گفت: روابط با پاکستان بسیار خوب و از همیشه بهتر است. این مرز باید مرز دوستی و تجارت شما باشد و به همین خاطر تاکید داریم بازارچه مرزی در منطقه فعال شود. روحانی در پایان تاکید کرد: خسارت‌ها را جبران می‌کنیم و همه مشکلات شما را حل خواهیم کرد.

اختصاص ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب شیرین

رئیس‌جمهور همچنین عصر روز گذشته در جلسه شورای اداری و مدیریت بحران استان شرکت کرد و آخرین اقدامات صورت گرفته برای سیل‌زدگان را بررسی و تصمیماتی برای کمک‌رسانی کامل و جامع‌تر اتخاذ کرد. رئیس‌جمهور در این جلسه استان سیستان و بلوچستان را استانی استراتژیک و پیشانی امنیتی کل ایران دانست و با تقدیر از وحدت، همبستگی و امنیت ارزشمند حاکم بر این استان، به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان اطمینان داد که دولت همه توان و امکانات خود را برای بازسازی خسارات سیل‌زدگان بسیج خواهد کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،روحانی همچنین گفت که ۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده در این استان بازسازی خواهد شد. روحانی درادامه از اختصاص ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب شیرین برای استان سیستان و بلوچستان خبرداد. روحانی را در این سفر یک روزه، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و وزرای کشور، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، در بازدید از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان همراهی کردند.

آماده حل و فصل مسائل

به گزارش خبرآنلاین، روحانی دربخش دیگری ازسخنانش گفت: استان از گاز محروم بود روشن شدن مشعل گازرسانی در زاهدان نعمتی بود که باید ‌آن را ادامه دهیم، مساله سوم راه آهن است که باید آن را از چابهار به زاهدان برسانیم و به وزیر راه هم در این مورد تاکید موکد کردم. از مقام معظم رهبری هم برای سرعت بخشیدن به تکمیل راه آهن درخواست ۳۰۰ میلیون یورویی کردم و به‌رغم اینکه دلم می‌خواهد تمام آن در این دولت تکمیل شود، اما بخشی از آن حتما در این دولت انجام می‌شود؛ با ایجاد این راه‌آهن، شرق کشور به راه آهن سراسری شمال و جنوب متصل می‌شود.

رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش با اشاره به برجام گفت: نکته دیگری که می‌خواهم همه مردم به آن توجه کنند این است که ما در جاده‌ای با وسیله نقلیه‌ای حرکت می‌کردیم که به آن اعتماد داشتیم و داریم، اما دشمنان ما پل‌های جاده را تخریب کردند به‌طوری که حرکت یک ساعته ما تبدیل به سه ساعت شد، ما پل‌ها را تکمیل می‌کنیم، به‌رغم اینکه رسیدن به مقصد ما از سه ساعت به پنج ساعت برسد. وی افزود: ما بر مبنای شرایط روز باید کشور را ببینیم، ما در این داستان هیچ قصوری نداشتیم؛ ما تدبیر کامل کردیم یعنی به آنچه با دنیا نشستیم، قول دادیم مطرح کردیم و به نتیجه رسیدیم پایبند بودیم.

روحانی اظهار کرد: کسی این توافق را زیر پا گذاشت که شر منطقه و دنیا است، شما ایران را هم در نظر نگیرید، شرارت‌های آمریکا را ببینید؛ در یمن ببینید، ثروت عربستان و امارات را چه کسی برد؟ چه کسی داعش را در عراق مسلط کرد؟

وی گفت: دشمنان می‌فهمند راهی که انتخاب کردند صحیح نیست، البته ما از هر فرصتی برای حل مساله با دنیا استفاده می‌کنیم و هرجا دشمنان ما اعلام پشیمانی کنند ما در همان لحظه آماده‌ایم مسائل را حل و فصل کنیم. راه، راه سختی است دشمنان ما دشمنان قسم‌خورده‌ای هستند.

امدادرسانی ۵ استان معین به سیل‌زدگان

همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به استان سیستان و بلوچستان، روز گذشته معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به تعیین پنج استان به‌عنوان استان‌های معین سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای تازه نفس در حال خدمت‌رسانی به هموطنان سیل‌زده هستند. به گزارش «ایرنا» حامد سجادی افزود: به دلیل محاصره روستاهای سیستان و بلوچستان در سیل، در ابتدا امکان امدادرسانی زمینی نبود، از این رو امدادرسانی به‌صورت هوایی انجام می‌شد، اما اکنون مسیرها برای امدادرسانی زمینی باز است.

 

08-01