وزیر امورخارجه ایران در مجلس شورای اسلامی تحریم را مادر پولشویی دانست و گفت: من تاکید کردم که نظام ما از پولشویی مبرا است اما گروهی هستند که از پولشویی سود می‌برند. محمدجواد ظریف همچنین با تاکید بر اینکه هیچ‌کس به اندازه من از توان موشکی ایران دفاع نکرده، به جنایت آمریکا علیه ملت ایران در حوزه تحریم‌ها اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ظریف در نشست علنی دیروز دوشنبه، ۳۰ دی ماه مجلس شورای اسلامی در جریان سوال مصطفی ذوالنوری نماینده مردم قم درباره «علت بیان مطالب بی‌اساس و در تضاد با منافع ملی از جمله توانایی آمریکا در از کار انداختن سیستم دفاعی صرفا توسط یک بمب و نیز ایراد اتهام پولشویی به نظام در دو سخنرانی وزیر امورخارجه»، توضیحاتی درباره نشست پیشین جلسه علنی که مجبور به ترک آن شد، ارائه کرد.

ظریف با بیان اینکه صحبت من را در مورد موضوع موشکی و موضوع پولشویی بزرگ کرده‌اند، افزود: درخصوص حوزه موشکی من نکته‌ای را متذکر شدم که امام‌خمینی(ره) در همان اوایل انقلاب تاکید داشتند «آنچه که ما را حفظ می‌کند فرهنگ ایثار و شهادت مردم است، نه سلاح.»

وزیر امورخارجه تاکید کرد: متاسفانه نوار این فیلم را هم تقطیع کردند و اگر نوار کامل این فیلم شنیده شود متوجه می‌شوید که گفته‌ام آنچه ما را در برابر هجمه‌های دشمن و آمریکا حفظ می‌کند سلاح ما نیست بلکه فرهنگ جهاد و شهادت است. این اعتقادی است که از امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری آموخته‌ام، اگر اشتباه است بفرمایید تا خودم را تصحیح کنم.

او ادامه داد: دوستان نیروهای مسلح می‌دانند که هیچ‌کس به اندازه من از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل دفاع نکرده است. اظهارات من در دانشگاه زلاندنو خطاب به آمریکایی‌ها مشخص است که گفته‌ام با پول شما توان موشکی مملکتم را از بین نخواهم برد. عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: متاسفانه یکی از خبرگزاری‌ها این اظهارات را دستکاری کرد و این اظهارات که در راستای فرمایشات حضرت امام(ره) بود را تغییر داد. او یادآور شد: درخصوص موضوع پولشویی نیز موانعی در دنیا وجود دارد و به این دلیل که ما FATF و CFT را تصویب نکرده‌ایم دولت متهم می‌شود.

ظریف با بیان اینکه منافعی در این میان برای گروهی وجود دارد که قوه‌قضائیه و وزیر اقتصاد بارها به آن اشاره کرده‌اند، گفت: حتی در همان مصاحبه نیز عنوان کرده‌ام دولت و نظام از هرگونه پولشویی مبرا است.

نظام ما از پولشویی مبرا است

وزیر امورخارجه در مورد موضوع پولشویی نیز تصریح کرد: من تاکید کردم که نظام ما از پولشویی مبرا است اما گروهی هستند که از پولشویی سود می‌برند. ظریف تصریح کرد: وقتی بانک کونلون ۶ درصد هزینه تبادل مالی دریافت می‌کند اما این تبادل مالی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد برای کشور هزینه برمی دارد باید مشخص شود که این ۱۴ درصد به جیب چه کسانی می‌رود. آیا این روند جز به جیب پولشویان جای دیگری می‌رود؟ وزیر امورخارجه تاکید کرد: تحریم مادر پولشویی است و امروز گروهی زالوصفت از خون مردم تغذیه می‌کنند و این جنایت آمریکا علیه مردم ایران است.

وزیر امورخارجه با یادآوری اینکه امروز دشمن کل ملت را نشانه گرفته است، به ترور سردار شهید سلیمانی و فاجعه کشته شدن تعدادی از هموطنان در کرمان و همچنین فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره و اضافه کرد: این اتفاقات تلخ باید ما را به هم نزدیک کند. وی گفت: در سفری که به هند داشتم در ۴۳۰ شهر این کشور برای سردار شهید سلیمانی عزاداری می‌کردند و ما باید این وحدت را حفظ و در یک جهت حرکت کنیم. ظریف در بخش دوم اظهارات خود عنوان کرد: آمریکایی‌ها در تحلیل‌های خود عنوان کردند اگر ما بتوانیم با یک روشی فردو را خراب کنیم پس از آن چه خواهیم کرد و چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ قطعا با چنین اقداماتی مردم متحدتر و منسجم‌تر خواهند شد، به همین دلیل است که مقام معظم رهبری فرمودند شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای انقلاب و مقاومت قوی‌تر است.

شکایت از آمریکا به دیوان لاهه

وزیر امورخارجه درباره اقدامات ایران نسبت به موضع‌گیری‌های خصمانه آمریکا گفت: جلسه‌ای که قرار بود به‌خاطر اغتشاشات دی۹۶ در شورای امنیت تشکیل شود، تبدیل به جلسه محاکمه ایالات‌متحده شد. به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، محمدجواد ظریف در جلسه علنی دیروز (دوشنبه، ۳۰دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان درباره اقدامات وزارت‌خارجه نسبت به موضع‌گیری‌های خصمانه مقامات آمریکایی و اروپایی در حمایت از آشوبگران حوادث دی‌ماه ۱۳۹۶ با بیان اینکه این وزارتخانه اقدامات متعددی را از سال۹۶ آغاز کرد، گفت: مهم‌ترین این اقدامات خنثی‌سازی طراحی آمریکا در شورای امنیت ملی بود.

وزیر امورخارجه بر این اساس تصریح کرد: آمریکا به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفت با سوءاستفاده از مکانیزم‌های شورای امنیت موضوع اغتشاشات دی ۹۶ را به این شورا ببرد که سیاست خارجی موفق ما باعث شد جلسه‌ای که قرار بود ما را در آن محاکمه کنند تبدیل به جلسه محاکمه ایالات‌متحده شود که این امور نیاز به طراحی و برنامه‌ریزی و گفت‌وگو دارد.

او در ادامه با بیان اینکه عنصر مردم باعث قوی شدن سیاست داخلی می‌شود چنانچه در دیپلماسی نیز نیاز به مردم داریم، اظهار کرد: ما تنها کارگزار و خادم مردم هستیم و کلماتی که یاد گرفته‌ایم در مذاکرات بگوییم نیز به‌خاطر مردم است و صرفا با تماس‌های خود مانع این شدیم که آمریکایی‌ها جلسه‌ای علیه ما برگزار کنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آنچه من گفتم نفی موضوعی نبود بلکه اثبات آن بود، آمریکا ظرف دو سال گذشته دو تریلیون دلار هزینه نظامی کرده این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سالانه ۱۶ میلیارد دلار صرف هزینه نظامی می کند چه چیزی این قدرت نابرابر را برابر می کند. وی با تاکید بر اینکه ایالات متحده از مردم ایران ترس دارد، بار دیگر با اشاره به فرمایشات امام (ره) تاکید کرد: آنها از مردم شما می‌ترسند نه سلاح شما. در این زمینه کار خود را بلد هستم و شما نگران این موضوعات نباشید.

حضور مردم در صحنه

ظریف با طرح این سوال که چه چیزی پس از شهادت سردار سلیمانی قدرت ایران را نشان داد، گفت: حضور مردم در صحنه نشان داد که مردم ایران چقدر با هم متحد هستند و این است پیام قدرت و نظام ما.

ظریف در ادامه اظهار کرد: همچنین پیشنهاد دادیم براساس بند اول اصول توافق الجزایر، شکایتی از آمریکا تنظیم شده و به دیوان لاهه ارائه شود که متن آن را به شورای امنیت تحویل دادیم. همچنین در مجامع بین‌المللی از سیاست جمهوری اسلامی دفاع کردیم و با دعوت سفرا به وزارتخانه مداخلات آمریکایی را به آنها توضیح دادیم، همچنین در رسانه‌ها نیز موارد لازم ذکر شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با تاکید بر اینکه حق مردم در اعتراض به رسمیت شناخته می‌شود، عنوان کرد: با این حال مداخله خارجی نباید در این اعتراضات باشد که در همین راستا حضور سفیر انگلیس در میان تجمع‌کنندگان را به شدت محکوم کردیم. بنابراین مواردی که ذکر می‌شود تصمیم‌گیری‌های کل نظام و براساس سیاست‌گذاری‌های کشور است.

وزیر امورخارجه در ادامه با یادآوری این موضوع که ایالات‌متحده همواره طی ۴۰ سال اخیر به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و هیچ‌گاه فکر آن را از ذهن خارج نکرده، ابراز کرد: ما با روش آمریکایی‌ها با آنها برخورد می‌کنیم البته برخی رژیم‌های کوچک همچون رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر همواره با همکاری با آمریکا مشکلاتی برای ما ایجاد کرده‌اند اما ایران ۷ هزار سال است که بزرگ بوده و ۷ هزار سال دیگر نیز بزرگ باقی می‌ماند.

او در ادامه با بیان اینکه ما آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل که آن را ملک خود می‌داند منزوی کرده‌ایم، عنوان کرد: آمریکا همواره بعد از جنگ جهانی دوم در سراسر دنیا مرتکب خطاهای بزرگی همچون حضور در ویتنام، دوره اول عراق، سوریه و افغانستان شده است اما ما نیز اقدامات متقابل خود را در برابر اقدامات خصمانه آنها داشته‌ایم و در حوزه حقوقی و بین‌المللی تلاش کرده‌ایم. این عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان خاطرنشان کرد: درخصوص انگلیس نیز همین برخورد صورت گرفت اما طرف مقابل همچنان درس عبرت نمی‌گیرد که این خطای ما نیست.