ترامپ همواره در این سال‌ها کاملا شفاف گفته است که هرگونه حمله به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا با پاسخی سخت مواجه خواهد شد.» این سخنان هوک درحالی است که واشنگتن پس از حمله موشکی بی‌سابقه و تحقیر‌کننده سپاه به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق، با وجود تهدیدات ترامپ، از هرگونه پاسخ به ایران خودداری کرد و در مقابل تنها به مخفی کردن خسارت‌های مالی و جانی خود در عین‌الاسد پناه برد.

اذعان بایدن به مجروح شدن سربازان آمریکایی

این درحالی است که به گزارش «ایسنا» جو بایدن، نامزد دموکرات‌های آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات‌متحده در توییتی نوشت: «سربازان آمریکایی که درحمله موشکی ایران آسیب دیده‌اند، جراحات مغزی دارند. حال ترامپ این جراحات را سردرد خطاب می‌کند! ما به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که به سربازان وظیفه‌مان احترام بگذارد و به وظیفه مقدس‌مان برای رسیدگی به جنگجویان زخمی احترام بگذارد.» با این وجود مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری خود مدعی شد که اطلاعاتی درخصوص میزان یا شدت جراحات وارده به سربازان آمریکایی در پی انتقام سخت ایران در اختیار ندارد.

واکنش ایران

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به سخنان برایان هوک و تهدید به ترور سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: «سخنان این مقام وزارت امورخارجه علنی‌سازی رسمی و پرده‌برداری آشکار از تروریسم هدفمند و دولتی ایالات‌متحده آمریکا است.» به گزارش «ایسنا» موسوی افزود: «اینک، پس از رژیم صهیونیستی، آمریکا دومین رژیمی است که رسما اعلام می‌کند امکانات دولت و نیروهای مسلح خود را برای اقدامات تروریستی به‌کار گرفته و در آینده نیز ادامه خواهد داد.» وی روی آوری رژیم آمریکا به اقدامات تروریستی را نشانه ضعف، استیصال و سردرگمی مقامات این رژیم دانست و با محکوم کردن اظهارات وقیحانه و اقدامات تروریستی سردمداران این رژیم، از اعضای جامعه بین‌المللی خواست این اقدامات و تشویق به تروریسم دولتی را محکوم کنند؛ چراکه تداوم این روند دیر یا زود گریبانگیر همگان خواهد شد. ماریار زاخارووا، سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه نیز تهدید نماینده ویژه آمریکا در امور ایران علیه فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را غیرقابل قبول خواند و گفت: «این‌گونه ادعاها، قوانین را نقض می‌کنند و ابرازشان اشتباه است.»

ایران به‌دنبال افزایش تنش‌ها نیست

از دیگر سو فرمانده تروریست‌های سنتکام اخیرا در سخنانی با اشاره به اینکه ایران به‌دنبال افزایش تنش‌ها نیست گفت فعلا تهدید جنگ وجود ندارد. ژنرال کنت فرانک مک‌کنزی، فرمانده تروریست‌های سنتکام روز پنج‌شنبه در ادعاهایی در جمع خبرنگاران، ایران را تهدیدی بالقوه خواند و مدعی شد که ایالات‌متحده هم‌اکنون این تهدید را خنثی کرده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از واشنگتن‌پست، مک‌کنزی در ادامه تصریح کرد: «حداقل فعلا که تهدید جنگ کشور با کشور وجود ندارد. من همچنان اعتقاد دارم که تهدید باقی است اما ایران به‌دنبال افزایش تنش‌ها نیست.»

وی در ادامه ادعاهای خود اظهار کرد که گروه‌های نیابتی ایران همچنان آمریکایی‌ها را تهدید می‌کنند. مک‌کنزی با بیان اینکه پیش‌بینی رفتار ایران سخت است، گفت: «سکوت حال‌حاضر لزوما به معنای بهتر شدن شرایط نیست.» همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، مک‌کنزی بعد از بازدید از کشتی آبی-خاکی «یو‌اس‌اس باتان» در شمال دریای سرخ به خبرنگاران گفت: «پیام ما این است که ما دنبال جنگ با شما نیستیم، شما هم نباید دنبال جنگ با ما باشید و ما دوست داریم در صورت امکان، تنش‌زدایی کرده و در سطح پایین‌تری از تنش‌ها قرار‌گیریم.»  این نخستین سخنان مک‌کنزی بعد از عملیات تروریستی آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

بایدن: رئیس‌جمهور شوم به برجام برمی‌گردم

در رابطه با مساله برجام و تحریم‌ها علیه ایران نیز مقامات آمریکایی‌ از دو جریان جمهوری‌خواه و دموکرات اظهارات متضادی را بیان کرده‌اند. از یکسو جو بایدن، نامزد انتخاباتی حزب دموکرات‌های آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ اعلام کرده در صورتی که رئیس‌جمهور بشود، آمریکا را به توافق هسته‌ای بازمی‌گرداند و از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا پنج‌شنبه در توییتر بار دیگر شرکت‌ها و کشورها را تهدید کرد در صورت همکاری با ایران تحریم خواهند شد.

به گزارش «ایسنا» جو بایدن، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰، در یادداشتی که در نشریه «فارین‌افرز» منتشر کرده است با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که اگر ایران پایبندی کامل خود به برجام را ازسر گیرد، در صورت انتصابش به مقام ریاست‌جمهوری، آمریکا را به توافق هسته‌ای باز می‌گرداند. وزیرخارجه آمریکا بامداد جمعه بار دیگر به کشورها و شرکت‌های بین‌المللی درباره همکاری با ایران هشدار داد و آنها را تهدید کرد.

نقش پمپئو در ترور سردار سلیمانی

همزمان مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا گزارش‌های پیش‌تر منتشرشده در رسانه‌ها درباره نقش او در تصمیم‌گیری برای ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تایید کرد.

به گزارش «ایسنا» وزیر امورخارجه آمریکا با اقرار به نقش خود در ترور سردار قاسم سلیمانی مدعی شد که ترامپ با تصمیمش زندگی مردم آمریکا را تغییر داده است. پمپئو روز جمعه در سخنرانی‌ای مدعی شد: «در سال جدید اقدامات وزارت‌خارجه آمریکا برای تشکیل ائتلاف ضدایرانی نتیجه داد. متحدان مان درحوزه خلیج‌فارس، اسرائیل و عمده کشورهای اروپایی به این ائتلاف پیوستند.» وی در ادامه مدعی شد: «آنها تهدیدهای واقعی نظام ایران علیه منطقه و جهان را دیدند.» همچنین مایک پمپئو در ادامه اظهارات خود به نقش خود در ترور سردار سپهبد سلیمانی اقرار کرد و مدعی شد: «دونالد ترامپ گفت که ما دیگر قرار نیست به قاسم سلیمانی اجازه دهیم جان یک آمریکایی دیگر را بگیرد. من نیز بخشی از روند تصمیم‌گیری برای ترور او بودم. تصمیم شجاعانه ترامپ زندگی فرزندان و نوه‌های ما را تغییر می‌دهد.»