همچنین در بیانیه این گروه مطرح شد: ضربه مغزی یک آسیب جدی بوده و نمی‌توان آن را سبک شمرد. ضربه مغزی موجب به بار آمدن افسردگی، از دست دادن حافظه، سردردهای شدید، سرگیجه و احساس خستگی می‌شود؛ تمامی این آسیب‌ها با تاثیراتی هم کوتاه‌مدت و هم بلندمدت همراه هستند. کهنه سربازان آمریکایی به‌خاطر اظهارات اشتباه رئیس‌جمهور، خواستار عذرخواهی او از کارکنان مرد و زن [این گروه] است.

واکنش این گروه از کهنه‌سربازان آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که پنتاگون [وزارت دفاع آمریکا] روز جمعه اعلام کرد تشخیص داده شده است ۳۴ تن از سربازان آمریکایی در جریان حمله هوایی سپاه پاسداران ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق [در پی به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا] دچار ضربه و جراحاتی در ناحیه مغز شده‌اند.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون، روز جمعه گفت که هشت تن از این افراد که پیش از این [برای درمان] به آلمان فرستاده شده بودند، به آمریکا بازگردانده شده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این مدعی شده بود که این حمله «هیچ خسارتی» برای آمریکا به بار نیاورده است. مدتی بعد، وقتی درباره این ضربات مغزی از ترامپ سوال شد، او شدت‌شان را کم جلوه داده و گفت: من شنیده‌ام که آنها سردرد داشته‌اند و یکسری چیزهای دیگر. اما می‌توانم بگویم و خبر بدهم که خیلی جدی نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در نشست خبری خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس با تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد، درباره زخمی شدن سربازان آمریکایی مدعی شد: من شنیده‌ام که برخی از سربازان سردرد گرفته بودند و مشکلاتی از این قبیل داشتند اما هیچ‌کدام آسیب جدی ندیده بودند!

ترامپ همچنین درباره اینکه آیا از نظر او خونریزی از ناحیه سر جدی نیست؟ با بیان اینکه من در مقابل دیگر جراحاتی که مشاهده کرده‌ام، این جراحات را جدی نمی‌دانم، ادعا کرد که ایران با بمب‌های کنار جاده‌ای بر سر راه نیروهای آمریکایی باعث جراحات بسیار بدتری شده است. این ادعای ترامپ درحالی مطرح شد که رسانه‌ها چندی پیش اعلام کردند برخی از نظامیان آمریکایی که در اثر حمله ایران زخمی شده بودند به اردوگاه «عریفجان» کویت و برخی دیگر به مرکز پزشکی «لاندستول» آلمان منتقل شدند تا در آنجا معالجه شوند.

همچنین پنتاگون پیش از این اظهارات ترامپ تایید کرده بود که ۱۱ سرباز در نتیجه حمله به عین‌الاسد مجروح شده‌اند. این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا نیز ابتدا تلاش کرده بود بر این حقیقت که سربازانش در این حمله آسیب دیده‌اند سرپوش بگذارد. اما پنتاگون روز جمعه در گزارش دیگری تایید کرد که ۳۴ تن از سربازان آمریکایی در حمله موشکی به عین‌الاسد دچار جراحات و آسیب در ناحیه مغز شده‌اند. ایران روز ۱۸ دی‌ماه در پاسخ به اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و همراهانش، پایگاه عین‌الاسد آمریکا را هدف حملات موشکی خود قرار داد. مقامات آمریکایی ابتدا به سختی تلاش کردند نشان دهند این حملات هیچ خسارت و تلفاتی نداشته و حتی یک سرباز هم دچار آسیب‌دیدگی و جراحت نشده است.

واکنش جو بایدن

همزمان با این تحولات، نامزد بالقوه حزب دموکرات آمریکا روز جمعه به پنهان‌کاری رئیس‌جمهور این کشور درباره تلفات انتقام موشکی ایران واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری فارس، جو بایدن که در یک همایش انتخاباتی در نیوهمپشایر حضور داشت گفت: «همین هفته، او (ترامپ) صدمات وارد آمده به آن نظامیان شجاع را که در عراق هدف حمله موشکی ایران قرار گرفته بودند نادیده گرفت.» بایدن گفت: «او گفت نه، آنها فقط سردرد گرفته‌اند. این حرف‌های او است نه حرف‌های من: شما چرا بزرگ نمی‌شوید؟ چیزی نیست که همان سردرد خودمان است.» جو بایدن گفت که حدودا ۳۰۰ هزار نظامی آمریکا با «اختلال استرس پس از سانحه» (PTSD) از جنگ‌های برون‌مرزی آمریکا به کشورشان برمی‌گردند. بایدن اضافه کرد: «اینکه او این مساله را این‌قدر ساده می‌بیند به نظرم واقعا تنفرانگیز است.»

پنهان‌کاری ترامپ وحشتناک است

همچنین نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با انتقاد از سیاست ترامپ درقبال ایران گفت که پنهان‌کاری رئیس‌جمهور درباره مجروحان حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد وحشتناک است. به گزارش «ایسنا» الیزابت وارن سناتور آمریکایی و نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به مواضع متناقض و چندگانه مقامات کشورش، به ویژه دروغ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره آسیب وارده به نظامیان آمریکایی در نتیجه حملات موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد واکنش نشان داد و به شدت از ترامپ انتقاد کرد.

این سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ترامپ زمینه‌ساز یک مناقشه با ایران بود و سپس جراحات نظامیان ما را که در نتیجه آن اتفاق افتاد، پنهان کرد و آن را دست‌کم گرفت. این وحشتناک است. او ادامه داد: من در سنا تلاش کردم تا درمان صدمات مغزی آنها (مجروحان) را ارتقا دهم و به‌عنوان رئیس‌جمهور نیز به جنگ‌هایی که موجب آن شده، پایان خواهم داد.

انتقاد کریس مورفی

از سوی دیگر یک سناتور آمریکایی از ادعاهای پیشین دولت آمریکا برای پنهان کردن تعداد آسیب‌دیدگان در روند حمله سپاه پاسداران ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا» کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در پیامی توییتری درباره تعداد نظامیان آسیب‌دیده طی حمله انتقام‌جویانه سپاه پاسداران ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عین‌الاسد عراق نوشت: ایران به ما حمله کرد و ۳۴ نفر آسیب دیدند. دولت این موضوع را پنهان کرد تا ادعا کند که «بازدارندگی علیه ایران را احیا کرده‌اند.» او در ادامه نوشت: آنها حق داشتند که تنش‌زدایی کنند اما نباید برای توجیه آن چیزی ساختگی را مطرح می‌کردند.