اعتراض به رد صلاحیت‌ها از اردوگاه اصولگرایان

باهنر البته در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، بیش از آنکه شورای نگهبان را در زمینه رد صلاحیت مقصر بداند، از ساختار ثبت‌نام‌ها انتقاد کرد. به گزارش «ایرنا» او با انتقاد از حجم وسیع ثبت‌نام‌ها برای حضور در مجلس، گفت که ثبت‌نام ۱۶ هزار نفر برای حضور در انتخابات، کار را برای شورای‌نگهبان سخت کرد و امروز شاهدیم که برخی از افراد صلاحیت حضور در انتخابات را پیدا نکرده‌اند که حتی امام جمعه هستند ولی عدم‌التزام به اسلام خورده‌اند. باهنر تاکید کرد که این ساختار بررسی باید متحول شود چرا که ممکن است در آینده ۱۰۰ هزار نفر برای نامزدی مجلس ثبت‌نام کنند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اشتباهات در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس گفت: بسیاری از افراد ردصلاحیت شده، معتقد به اسلام، نظام و رهبری هستند و از همه دلسوزان نظام می‌خواهم برای تجدیدنظر در تایید صلاحیت‌ها تلاش کنند.

خطای انسانی در شورای نگهبان

از سوی دیگر، یکی دیگر از فعالان سیاسی اصولگرا هم اعلام کرد که شورای نگهبان خطای انسانی دارد. عباس سلیمی‌نمین در گفت‌وگویی با خبرآنلاین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکثریت کاندیداهای جریان اصلاحات توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شدند و با این وضعیت آیا رقابت واقعی می‌تواند شکل بگیرد، گفت: من این را قبول ندارم چون فکر می‌کنم کسانی که توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شدند هم شامل اصولگرایان می‌شود و هم اصلاح‌طلبان. او توضیح داد: من نمی‌گویم که امکان خطای انسانی در شورای نگهبان نیست؛ قطعا شورای نگهبان در تعدادی که در فرصت اندک بررسی کرده خطاهایی داشته که باید با درخواست تجدیدنظر ردصلاحیت‌شدگان و در فرصت بررسی شکایات، آنها را اصلاح کند اما اینکه گفته شود فقط از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده‌اند درست نیست.

از سوی دیگر دیروز نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خواستار بازنگری در بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان شد. در واقع محمد کاظمی ایجاد فضای پرشور انتخاباتی را مستلزم بازنگری شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها دانست و در گفت‌وگو با «ایسنا» توضیح داد: با توجه به ردصلاحیت‌های گسترده به‌نظر می‌رسد که شورای‌نگهبان باید ضمن بازنگری در بررسی صلاحیت‌ها اجازه دهد سلیقه‌های مختلفی که انقلاب، نظام و قانون اساسی را قبول دارند وارد صحنه انتخابات شوند. اگر اینگونه باشد شاهد شور و شوق انتخاباتی و مشارکت حداکثری خواهیم بود. موضوع رد صلاحیت چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و حتی اصولگرا و همچنین ردصلاحیت ۹۰ نماینده فعلی مجلس در نخستین اعلام نظر شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت‌ها تا امروز با انتقادات ریز و درشت سیاسیون از هر دو جریان سیاسی مواجه شده است. حتی این انتقاد از سوی سران دو قوه‌مجریه و مقننه نیز مطرح شده است؛ انتقاداتی که از سوی سخنگوی شورای نگهبان بی‌پاسخ نماند.

توضیحات جدید کدخدایی

عباسعلی کدخدایی در ادامه توضیحات و پاسخ‌های خود درباره عدم احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، در یادداشتی که در شماره دیروز روزنامه کیهان منتشر شد، به برخی مصادیق اشاره کرد که ازجمله دلایل رد صلاحیت برخی نامزدها بوده است.

او در این یادداشت با بیان اینکه «مشارکت در انتخابات امری ضروری و بدیهی است و دغدغه همه مسوولان از جمله اعضای شورای نگهبان است» نوشت: «دایره انتخاب مردم نیز هرچه متنوع‌تر باشد مفید است اما آیا وجود افراد «فاقد شرایط قانونی» در میان داوطلبان نمایندگی مجلس، کمکی به پرشورتر شدن تنور انتخابات می‌کند؟ افرادی که شرایط قانونی نمایندگی را نداشته باشند آیا قادر به وضع قوانین عادلانه و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی خواهند بود؟» کدخدایی با تاکید بر اینکه «در این دوره بررسی صلاحیت نمایندگان محترم با حساسیت ویژه‌تری انجام شد و پرونده‌های آنان جداگانه در هیات مرکزی نظارت بررسی شد و گزارش‌ها به همراه مستندات مربوطه ملاحظه شد»، نوشت: «مطالب غیرمستند یا غیرمعتبر در پرونده‌ها کنار گذاشته شد و در مواردی پیش از اعلام نتایج، مطالب مبهم از خود آنان سوال شد و ضمیمه پرونده قرار گرفت.»

او با بیان اینکه عدم تایید صلاحیت نمایندگان لزوما به معنای فساد آنان نیست، ادامه داد: برخی از آنها در طول دوره نمایندگی خطاهایی داشته‌اند که صلاحیت نمایندگی را برای دوره بعد از دست داده‌اند. شاید این خطاها مساوی با ارتکاب جرم یا منجر به محکومیت قضایی افراد نشود ولی برای اثبات عدم شایستگی نمایندگی از جانب مردم در خانه ملت کفایت کند. کدخدایی برای توضیح این مطلب در مثالی نوشت: «مثلا فردی که روسای آموزش و پرورش و ارشاد و مدیر چند مدرسه در یک شهر را با اعمال نفوذ از میان لیدرهای انتخاباتی خویش منصوب کرده، شاید در هیچ دادگاهی محکوم نشود اما چنین فردی شایسته نمایندگی است؟ برخی دیگر از افراد نیز دچار مسائل اقتصادی و مال‌اندوزی حرام شده‌اند که اینها نیز ردصلاحیت شده‌اند. مثلا فردی که ۲۷۰ میلیارد تومان در یک پروژه ساختمانی در یک شهر سرمایه‌گذاری کرده و امتیاز تاسیس یک کارخانه آب معدنی را از طریق اعمال نفوذ برای برادر کوچکش که زیر ۳۰ سال سن دارد گرفته، چنین فردی باید تایید شود؟ فردی که در پوشش موسسه عام‌المنفعه با ارز دولتی گوشت وارد کرده و با قیمت آزاد در بازار عرضه کرده و مخارج انتخاباتی خود را از این طریق به‌دست آورده، باید تایید شود؟ فردی که برای قاچاق سیگار رشوه‌های کلان پرداخت کرده و جزئیات این اقدام در پرونده سوابق او موجود است، باید تایید شود؟»

رایزنی‌های عارف با رئیسی و واعظی

با این همه، تلاش دو جریان سیاسی برای رایزنی در جهت تاییدصلاحیت نامزدهای شاخص ادامه دارد. خبرگزاری فارس در گفت‌وگویی با احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران اسلامی (هدا) و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، از رایزنی محمدرضا عارف رئیس این شورا با شورای‌نگهبان، علی لاریجانی رئیس مجلس، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور خبر داد. او افزود: آقای عارف درباره ردصلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به نمایندگی از شورای عالی اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید وارد رایزنی شده تا بتوان برای انتخابات ۲ اسفند کاری صورت داد چرا که با این شرایط قادر به ارائه لیست انتخاباتی نیستیم.

موضوع رایزنی عارف با شورای نگهبان را علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تایید کرده است. صوفی در این باره گفت: رایزنی‌هایی به‌طور عام در حال انجام است ولی اینکه بگوییم این رایزنی‌ها به شکل مصداقی است و به‌طور مثال صلاحیت این تعداد از نامزدهای اصلاح‌طلب به واسطه رایزنی‌های آقای عارف به تایید شورای نگهبان رسیده است، خیر این طور نیست. او ادامه داد: البته این رایزنی‌ها محدود به روزهای اخیر نمی‌شود و مدت‌ها است که آقای عارف به شکل مداوم در حال رایزنی با اعضای شورای‌نگهبان و دیگر مسوولان ذی‌ربط است تا بتواند به این واسطه زمینه اصلاح فرآیند بررسی صلاحیت‌ها را به نحوی فراهم کرده باشد تا اشکالاتی که در گذشته در این رابطه وجود داشته، مرتفع شود.

صوفی همچنین گفت: متاسفانه ردصلاحیت‌ نامزدهای اصلاح‌طلب در حدی است که امکان ارائه لیست کم شده و منتظر مشخص شدن نتیجه اعتراض کاندیداهای ردصلاحیت شده هستیم، لذا تا آن زمان نمی‌توان با قاطعیت درباره لیست دادن یا ندادن اصلاح‌طلبان به ویژه در تهران اظهارنظر کرد. این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین تاکید کرد: راهبرد مورد وفاق اعضای شورای سیاست‌گذاری که تمامی احزاب اصلاح‌طلب نیز عضو آن هستند این است که در حوزه‌هایی که اصلاح‌طلبان دارای نامزد هستند بالطبع لیست انتخاباتی نیز ارائه شود ولی در حوزه‌هایی که اصلاح‌طلبان کاندیدایی نداشته‌ باشند، لیستی نیز از سوی شورای سیاست‌گذاری ارائه نمی‌شود و اصلاح‌طلبان از هیچ‌ کاندیدایی که شاخص‌های مدنظر شورای سیاست‌گذاری را نداشته باشد حمایت نخواهند کرد.