در همین ارتباط حسن روحانی چهارشنبه‌شب در پیامی توییتری به زبان انگلیسی نوشت: «این اقدامات احمقانه کافی است. منفورترین طرح قرن». محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه نیز در پیامی توییتری نوشت: آیا ماندلا هرگز تصور می‌کرد بانتوستان‌ها دهه‌ها پس از آزادی آفریقای جنوبی دوباره ظهور کند؟ «چشم‌انداز صلح» (معامله قرن) بیشتر شبیه «بزرگراهی به جهنم» است. ما مسلمانان باید بیدار شویم: ایالات‌متحده هرگز چیزی شبیه واسطه‌ای صادق نبوده و نخواهد بود. بانتوستان منطقه‌ای بود که طبق سیاست آپارتاید برای ساکنان سیاه‌پوست آفریقای جنوبی و آفریقای جنوب غربی (که اکنون با نام نامیبیا شناخته می‌شود) در نظر گرفته شده بود. هدف از تاسیس این مناطق، متمرکز کردن اعضای گروه‌های قومی مدنظر و همگن‌سازی هریک از این مناطق به‌عنوان پایه‌ای برای تشکیل دولت‌های خودمختار برای گروه‌های قومی سیاه‌پوست آفریقای جنوبی بود.

شخصیت‌های سیاسی در کشورهای مسلمان به این طرح واکنش نشان داده‌اند، همچنین شهرهای مختلف فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری در واکنش به این اقدام ترامپ، شاهد تظاهرات سراسری است. همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، از این طرح حمایت کردند. ظریف پیش‌تر معامله قرن را کابوسی برای منطقه و دنیا دانست و در توییتی درباره رونمایی و اعلام آن توسط رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: این به‌اصطلاح «چشم‌انداز صلح»، صرفا پروژه خیالی یک بسازو‌بفروش ورشکسته است. ظریف با هشتگ «بیایید برای فلسطینی‌ها متحد شویم» در توییت خود ابراز امیدواری کرد این زنگ بیدارباش برای همه مسلمانانی باشد که در مسیر اشتباه قرار گرفته‌اند. آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان در عراق نیز در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه «معامله قرن» محکوم به شکست است، اعلام کرد: این طرح احساسات صدها میلیون عرب و مسلمان را در سراسر جهان جریحه‌دار کرده است. سفرای ایران در کشورهای مختلف و همچنین شخصیت‌های سیاسی نیز به این طرح واکنش نشان داده‌اند. همزمان با اعلام این طرح، حساب توییتر سایت رهبر انقلاب در واکنش به طرح معامله قرن با باز نشر بخشی از سخنان ایشان در ۲۵ تیرماه سال ۹۷ نوشت: به کوری چشم دولتمردان آمریکا سیاست شیطانی و خبیث آمریکا در مورد فلسطین با نام معامله قرن به توفیق الهی هرگز تحقق نخواهد یافت. در مورد یهودی شدن بیت‌المقدس که می‌گویند باید دست یهود باشد، غلط بیخودی می‌کنند. قضیه‌ فلسطین از یادها نخواهد رفت و مسلما ملت فلسطین و همه ملت‌های مسلمان در مقابل آنان خواهند ایستاد و نمی‌گذارند معامله قرن اتفاق بیفتد.

نامه لاریجانی به روسای پارلمان‌های کشورهای اسلامی

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به روسای پارلمان‌های کشورهای اسلامی، با اعلام انزجار از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام رونمایی از طرح قلابی معامله قرن، مقابله کشورهای اسلامی با این طرح و حل بحران فلسطین با حمایت از همه‌پرسی و استفاده از دیپلماسی پارلمانی را خواستار شد. به گزارش خبرگزاری فارس، در این نامه آمده است: مایلم مراتب انزجار و محکومیت خود را از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام رونمایی از طرح معامله قرن که در روز سه‌شنبه ۲۸/ ۰۱/ ۲۰۲۰ با حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در واشنگتن صورت گرفت و ناقض کلیه توافقات، قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی، منشور سازمان ملل، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی پیرامون حل قضیه فلسطین است، ابراز کنم.

امت اسلامی و کشورهای مسلمان به موضوع فلسطین به‌عنوان اولویت اول جهان اسلام و نقطه مشترک بین همه ادیان و مذاهب اعتقاد دارند و با هرگونه تعدی، نقض حاکمیت، تداوم اشغال سرزمین تاریخی فلسطین به پایتختی قدس و کلیه طرح‌های یک‌جانبه و تحمیلی مخالفت و مقابله خواهند نمود.  در نامه لاریجانی تاکید شده که رئیس‌جمهور آمریکا بدون مراجعه به سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و مشورت با طرف‌های فلسطینی، صرفا براساس مصالح و منافع شخصی و حزبی و صهیونیستی، تلاش دارد تا اشغال یک سرزمین امت اسلامی را با توسل به زور، رسمی جلوه‌گر سازد و حقوق مسلم یک ملت مقاوم را به نفع عده‌ای صهیونیست مصادره نماید. جمهوری اسلامی ایران با ثبت طرح دموکراتیک و سیاسی برگزاری همه‌پرسی در سرزمین‌های اشغالی و با مشارکت ساکنان اصلی آن، نزد سازمان ملل، برون‌رفت از بحران فعلی و حل عادلانه قضیه فلسطین را حق ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین می‌داند؛ بدین وسیله از آن جناب تقاضا دارم در جهت مقابله با طرح قلابی معامله قرن مساعی لازم را داشته و با حمایت از طرح برگزاری همه‌پرسی و استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی به روند حل بحران فلسطین بیش از پیش کمک نماییم.

هشدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

در ادامه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز با صدور پیام‌های جداگانه به وزرای دفاع و روسای ارتش‌های کشورهای اسلامی درباره سکوت در قبال طرح ظالمانه معامله قرن هشدار داده و لزوم همکاری برای اخراج غاصبان و اشغالگران سرزمین‌های اسلامی را متذکر شد. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به وزرای دفاع و روسای ارتش‌ها و نیروهای مسلح کشورهای اسلامی آورده است: رونمایی از طرح صهیونیستی-آمریکایی موسوم به «معامله قرن»، بی‌شک خطای تاریخی و راهبردی است که اشغال فلسطین را به‌عنوان بخش اصلی پروژه شکست خورده ۷۰ ساله صهیونیست‌ها در منطقه دنبال می‌کند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح واگذاری قدس شریف و بخش بزرگی از کرانه باختری به رژیم صهیونیستی، پاره‌پاره کردن سرزمین فلسطین، ممانعت از حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خود و خلع سلاح مقاومت و دیگر مفاد این معامله را خلاف عقل، منطق، قواعد و قطعنامه‌های بین‌المللی و مغایر با منشور سازمان ملل متحد توصیف و تصریح کرد: هرگونه موافقت ضمنی، سکوت یا اهمال و برخورد دوگانه با این طرح ظالمانه که نقض حاکمیت و اعلام جنگ علیه هویت سرزمینی و موجودیت یک ملت مظلوم است، می‌تواند این توطئه بزرگ را فراتر از فلسطین، متوجه استقلال و حاکمیت ملی دیگر کشورهای اسلامی نیز سازد. در پیام سرلشکر باقری با اشاره به شرافت، فضیلت، قداست و ارزش والای قدس و فلسطین نزد امت اسلامی و پیروان دیگر ادیان الهی، تاکید شده است: نجات ملت فلسطین و آزادی قدس شریف و قبله اول مسلمانان، اولویت اول جهان اسلام است و به فضل‌الهی نه‌تنها معامله قرن تحقق نخواهد یافت، بلکه با قرار دادن اسرائیل در گردابی سهمگین، زوال و نابودی این رژیم غاصب سرعت خواهد گرفت و با تمرکز آحاد ملت‌ها و دولت‌های اسلامی به دشمن اصلی امت اسلامی یعنی آمریکا و رژیم نژادپرست صهیونیستی، امیدوار هستیم کنار گذاردن اختلافات جزئی حول محور قرآن و منافع مسلمین و همکاری در حمایت از محور مقاومت و اخراج غاصبان و اشغالگران از سرزمین‌های اسلامی برای مقابله با این معاهده ننگین، ضرورت حتمی و دستور کار جدی ارتش‌های کشورهای اسلامی قرار گیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان این پیام با آرزوی موفقیت، بهروزی و سربلندی برای وزرای دفاع و روسای ارتش‌ها و نیروهای کشورهای اسلامی و ملت‌ها و دولت‌های آنان خاطرنشان کرده است: بی‌تردید تنها نسخه عملی حل بحران فلسطین، همان راهبرد «فلسطین از بحر تا نهر، بازگشت آوارگان فلسطینی و برگزاری همه‌پرسی آزاد و فراگیر در تعیین سرنوشت و آینده این ملت» است.