تاییدصلاحیت ۲ هزار نامزد انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه از روز شنبه (دیروز) وارد مرحله دوم تاییدصلاحیت‌های شورای نگهبان شدیم، گفت: کسانی که در مرحله قبل صلاحیتشان تایید نشده است می‌توانند شکایت کنند و شکایت آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اعلام‌نظر می‌کنیم.

کدخدایی اظهار کرد: از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت‌نام کرده بودند پس از انصراف‌ها و بررسی هیات اجرایی، صلاحیت ۴۵۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفت. مجموع افرادی که مورد تایید شورای‌نگهبان قرار گرفتند حدود ۵۰ درصد است. حدود ۲۰ درصد ردصلاحیت داشتیم که در این مرحله مجددا بررسی خواهد شد و تایید‌صلاحیت‌شدگان افزایش می‌یابد.کدخدایی در ادامه با اعلام اینکه «نزدیک به دو هزار نفر به تایید صلاحیت‌شدگان شورای نگهبان اضافه شده است» از «صاحب‌نظران سیاسی» خواست «منتظر بمانند و در اظهارنظرها عجله نکنند زیرا شورای‌نگهبان به وظیفه نظام قانونی خود عمل می‌کند و نسبت به بررسی صلاحیت‌ها حساسیت لازم وجود دارد.»سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تا پایان وقت قانونی احتمال افزایش تایید‌صلاحیت‌شدگان وجود دارد و تحقیقات محلی گاهی اوقات مورد ایراد واقع می‌شود، در این مرحله و مرحله قبل کسانی که صلاحیت آنها تایید نشده بود با تحقیقات محلی تاییدصلاحیت شدند.

اهل شکایت نیستیم

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی حقوقدانان اظهارات رئیس‌جمهوری و مسوولان دولتی علیه شورای نگهبان را تشویش اذهان عمومی و مصداق جرم عنوان کرده‌اند، آیا شورای نگهبان از مسوولان دولتی به قوه قضائیه شکایت می‌کند، گفت: ما اهل شکایت نیستیم اما گلایه داریم. او افزود: دوستان در جریان جزئیات کارهای ما هستند ولی به گونه‌ای سخن می‌گویند که انگار اطلاع ندارند. البته اگر جایی اتهام و افترایی به شورای نگهبان وارد شود به ما هم حق دهید که بتوانیم حق‌مان را پیگیری کنیم و اگر لازم باشد از طریق قوه قضاییه اقدام کنیم.

انتقاد از برخی اصولگرایان

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی اعلام کردند بعضی از اصولگراها را ردصلاحیت کردند تا در آخرین لحظات صلاحیتشان را تایید کنند، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: هم رویه خلاف این است و هم نتیجه را می‌بینید. اتهامی است که شاید بتوانیم پیگیری قضایی داشته باشیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در ذکر دلیل برخی ردصلاحیت‌ها به حمایت ضمنی برخی نمایندگان فعلی مجلس از قاچاقچیان و مفسدان اشاره کردید؛ با توجه به این امر، این سوال پیش آمده که چرا برخی پرونده‌ها مثل پرونده املاک نجومی و پرونده قائم‌مقام شهردار  پیشین تهران شامل این مصداق رد‌صلاحیت نشده است و این افراد مشخصا از تایید صلاحیت خود پیش از بررسی شورای نگهبان اطمینان داشتند، گفت: هیچگونه تفاوتی بین اشخاص نیست؛ اگر تخلفی براساس مستندات و چارچوب پرونده باشد هیچ فرقی برای شورای نگهبان ندارد. اگر شما درخصوص افراد خاص پرونده یا مدارکی دارید برای این مرحله در اختیار شورای نگهبان قرار دهید. ما براساس حرف‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود قضاوت نمی‌کنیم. ما با هیچ شخصی چه الان سمت داشته باشد، چه در گذشته سمت داشته تعارف نداریم و براساس اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم. نه رودربایستی با کسی داریم و نه نگاه سیاسی و جناحی.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: روابط بین افرادی که اکنون سرکار هستند و افرادی که در گذشته سهم داشتند و تخلفات اگر براساس مستندات پرونده در چارچوب قانون باشد هیچ تفاوتی برای شورای نگهبان ندارد. بنابراین اگر مدارک و مستنداتی دارید می‌توانید در اختیار شورای نگهبان قرار دهید و در مرحله دوم به مدارک و مستندات ترتیب اثر خواهیم داد.

دلیل تایید برخی ردصلاحیت‌شدگان

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد تایید صلاحیت برخی افراد ردصلاحیت شده گفت: برخی افراد در هیات اجرایی به اتهاماتی ردصلاحیت شدند اما در هیات مرکزی دلایل و مدارک بررسی شده و فرد دفاع لازم را داشته است اعضای شورا قانع شده‌اند و فرد تایید صلاحیت شده است.  

تایید ۸ نماینده

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد تایید صلاحیت نمایندگان رد صلاحیت شده گفت: بررسی دقیق در این خصوص نکردم اما حدود ۷ تا ۸ نفر نماینده رد صلاحیت شده در مرحله دوم تایید صلاحیت شدند. او افزود: در مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها اگر مدارک جدیدی به دست شورای نگهبان برسد می‌تواند نسبت به تایید صلاحیت و تجدید نظر تاثیر داشته باشد. سخنگوی شورای نگهبان البته تاکید کرد تعداد کسانی که تایید صلاحیت شده‌اند و می‌شوند نسبت به کسانی که در مرحله دوم تایید صلاحیت می‌شوند بسیار اندک است. در همین راستا دیروز جلیل رحیمی جهان‌آبادی از نمایندگان مجلس دهم که پیش‌تر توسط هیات نظارت رد صلاحیت شده بود، در گفت‌وگو با «ایلنا» از تایید صلاحیت خود خبر داد. او پیش‌تر با استناد به ماده ۲۸ قانون انتخابات مبنی بر عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شده بود.

روایت کدخدایی از عذرخواهی صادقی

کدخدایی در ادامه این نشست خبری درباره پرونده محمود صادقی و تاثیر اظهار نظرها در مورد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفت: خیر، تاثیر ندارد، اما اگر اتهامی علیه شورای نگهبان باشد اجازه دهید که ما هم پیگیری قانونی کنیم.او ادامه داد: اگرچه از هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان گلایه داریم. موضوعی که در خارج از مجلس علیه شورای نگهبان از طرف ایشان مطرح شد. اما هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات ایشان را در چارچوب وظایف نمایندگی دانست و این ادعا مجددا از طرف ایشان اعلام شد. از ایشان و همه عزیزان دیگر خواهش کردیم که اگر مراحل و مدارک و مستندات دارید در اختیار مراجع قانونی قرار دهید. چه لزومی دارد که ابتدا فریاد بزنید و بعد در شورای نگهبان با حالت تاثر بگویید که اشتباه کردم.

کدخدایی گفت: ایشان در شورای نگهبان آمده است و عذر خواهی کرده است اما باز هم کار را ادامه داد.البته محمود صادقی نماینده تهران در مجلس دیروز در گفت‌وگویی با «برنا» درباره اظهارات کدخدایی اعلام کرد که من از شورای نگهبان عذرخواهی نکردم. صادقی با رد آنچه کدخدایی گفت، تاکید کرد: خود ایشان گفتند که هیات نظارت، شکایت شورای نگهبان را وارد ندانسته و علتش هم این بود که شهودی که من ارائه کردم، بررسی کردند و همچنین مستنداتی را به حفاظت اطلاعات شورای نگهبان ارائه کردم. برهمین اساس، شورای نگهبان شکایتش را دنبال نکرد. با توجه به مستنداتی که به حفاظت اطلاعات شورا دادم و هیات نظارت هم بر همین مبنا اظهارات من را خارج از چارچوب رفتار نمایندگی تشخیص نداد و شکایت شورای نگهبان را رد کرد.

لزوم بی‌طرفی مجریان

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره سوگیری مجریان انتخابات نیز گفت: شورای نگهبان به‌عنوان ناظر باید بی طرف باشد. قانون یک حکم نسبت به مجری و ناظر دارد که باید بی‌طرف باشند، ما نمی‌خواهیم وارد این مباحث و مناقشات شویم اما در رسانه‌ها دیدیم و شنیدیم که در هیات‌های اجرایی نیز گرایش‌هایی وجود دارد. برای ما مهم این است که گرایش‌ها در اجرای وظایف نباید دخالت داشته باشد اما اگر قرار باشد از این گونه اتهامات به شورای نگهبان و هیات نظارت وارد شود به نظرم باید اول فکری به حال مقامات اجرایی انتخابات داشته باشیم بعد نظارت.

رفت و آمد جریان‌ها به شورای نگهبان

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رفت و آمد اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان گفت: درب شورای نگهبان به روی هیچ‌کس بسته نیست. برای ما فرقی نمی‌کند که دوستان در کدام جناح و گروه هستند. دو شب پیش رئیس یکی از احزاب اینجا بودند در شورای نگهبان گفت‌وگویی داشتیم. روز قبل آن برخی از اعضای احزاب به شورا آمدند. رفت و آمدها ادامه دارد و برای ما تفاوتی نمی‌کند. هرکسی که دلسوز نظام است و حرفی برای گفتن دارد، گوش ما آماده است و استقبال می‌کنیم و تفاوتی برای ما نمی‌کند. اما خواهش می‌کنیم وقتی دلایل ما را می‌شنوند و می‌بینند بیرون هم منعکس کنند. برای ما فرق نمی‌کند انتظار نداریم که بدون سوال از ما اتهامی را به شورای نگهبان وارد کنند اول بپرسند اگر قانع نشدند، سوال کنند. کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رد صلاحیت از بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان به دلیل مسائل اخلاقی بوده است، گفت: من اظهار نظری در این خصوص نمی‌کنم.